Motorsåg och handhållet

Proffsiga riktskär !?

20 inlägg 11480 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Proffsiga riktskär !?

axwell  
#185497 Nätbolaget har experter som utan kostnad tar ner träd som riskerar att skada elledningen.
Den föregående ägaren till fritidshuset anlitade dessa experter för att fälla två stora träd, en gran och en tall, när tallen tog mark hördes smällen ca 500 meter snett över sjön.
Båda träden var ca. 70 cm i skäret, proffsen använde inget fordon eller draglina, bara fällriktare och ev kilar (uppgifterna går isär).

En motorsåg med lite längre svärd.

Hur får man omkull dessa stora träd när gångjärnet är mellan 10 och 17 cm?
Riktskär1.jpg

Riktskär2.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Proffsiga riktskär !?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185503 Inga större problem om man har kilar eller fällriktare.
Får man bara över det så ramlar det nog utan prut av sin vikt.

Ser ut som gångjärnen gått av på båda, kanske inte den ena sidan på den nedre..... Svårt o se...

Jag vill helst inte att de hoppar av stubben i känsliga läge, bättre o ha dem kvar.

Användarvisningsbild

Re: Proffsiga riktskär !?

totte  
#185506 Är ju lite i överkant bred brytmån, men hellre börja försöka få omkull det och driva lite extra hårt med kilarna och fällriktaren än att riskera att det går åt fel håll. Känner man att det inte går att få över det så får man nagga lite i taget på gångjärnet.

Svårt att se på bilderna, men det verkar också som de gjort det helt rätt med att lägga riktskäret en aning under fällskäret och då viker det över ganska lätt även med rätt bred brytmån.

Avatar Fallback

Re: Proffsiga riktskär !?

axwell  
#185514 På tallen (nr 2) är gångjärnet koniskt, dvs "smalast" på vä sida och allra bredast direkt till höger om mätbandet. Man har inte sågat ända in från höger sida, ev pga att spjälkningen som syns på stubben, började synas på stammen.
På höger sida, några cm utanför gångjärnet, ser det ut som om man har fått kapa loss trädet från stubben (ett skär ned i stubben).

   TS
Avatar Fallback

Re: Proffsiga riktskär !?

80-90  
#185601 ser ut som att den som fällt på den nedre bilden ha valat att trädet skulle gå lite åt höger ..

Avatar Fallback

Re: Proffsiga riktskär !?

Boarpan  
#185617 Skall väll börja med att säga att ngn större expert är man inte men en och annan stor har man lagt på backen. Storleken är inte ngt störreproblem när det gäller tallar, vind grenar blir lättare då det är en tall.
Jag tror att på bild nummer två kom det en liten missberäknig då riktskäret är tydligt men när hen skulle fortsätta skäret runt så brakade den lite för tidigt.
Får ta av hatten för dem som gör detta hela tiden med få misstag. Skulle ta ned en björk som växt ut med kusten. Solkar lätt men vinden hade gjort att trädet blivit starkare på en sida en den andra.

Avatar Fallback

Re: Proffsiga riktskär !?

axwell  
#185625 Båda träden är fällda mot den förhärskande vindriktningen, mot norr i en nordsluttning.
Yngre kvarvarande träd har inte något överdrivet grenverk på vare sig syd eller nordsidan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Proffsiga riktskär !?

anersimyra  
#219579
axwell skrev:På tallen (nr 2) är gångjärnet koniskt, dvs "smalast" på vä sida och allra bredast direkt till höger om mätbandet. Man har inte sågat ända in från höger sida, ev pga att spjälkningen som syns på stubben, började synas på stammen.
På höger sida, några cm utanför gångjärnet, ser det ut som om man har fått kapa loss trädet från stubben (ett skär ned i stubben).
Nr 2 med blå färg ser ut att vara en gran. :surp:

Avatar Fallback

Re: Proffsiga riktskär !?

tallen100  
#219588 Visst är det väl en gran tycker barken ser ut så.. Annars gran korta barr tall långa barr :wink:

Användarvisningsbild

Re: Proffsiga riktskär !?

anersimyra  
#219591 Jo så är det, men när man lägger in flera bilder blir den bild man lägger in som första bild, alltså nr 1, den blir nr 2 när man lägger in nästa. Det kan då bli lite virrigt att först skriva texten som beskriver bilderna, när bilderna sen hamnar annorlunda än man tänkt sig.

Avatar Fallback

Re: Proffsiga riktskär !?

axwell  
#219624
tallen100 skrev:Visst är det väl en gran tycker barken ser ut så.. Annars gran korta barr tall långa barr :wink:


Ja det stämmer, kollade en gång till ute i verkligheten.

Träden stod på olika tomter, på var sin sida gränsen.

Det var ägaren till det första som begärde fällningen, tror nu att det klantade till sig så att de fällde fast mot tvåan (blått).
Kan tänka mig att de inte vågade låta ettan rulla ned med risk att skada huset utan kapade ned även det som blev blått.

Det blå tycks ju ha stuckit iväg okontrollerat som om ett stort träd från längre upp i backen hängde över det.

Livsfarligt, tycker ändå att det verkar så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Proffsiga riktskär !?

palbin  
#219625 Det där med att fallande stora träd kan låta som bomber försöker man
väl undvika genom få trädet trilla långsamt o gärna sitta kvar i stubben.

Avatar Fallback

Re: Proffsiga riktskär !?

Micke Holmgren  
#219663 Hugger mest sågtimmer, gör liten vinkel på riktskär... Swoch, Boom :mrgreen:

Fråga,
Ni som fäller mer i bebyggelse, använder man hydraulisk domkraft när man fäller de riktigt stora träden, som de ibland gör i serierna från det stora landet på andra sidan pölen?

Användarvisningsbild

Re: Proffsiga riktskär !?

palbin  
#219681 Nä - det tror jag inte - dvs inte enbart - man kan nämligen inte satsa
"allt på ett kort" - speciellt inte med ngt sådant som en kil - inte jag i
vart fall (som betraktar mig som lärling) - man har nämligen inte råd
med en fel marginal på ngt som helst ... . (Inte jag i vart fall ... .)

Edit: om inte trädet är helt självklart har jag ALLTID en reserv av ngt
slag som jag skulle kunna klara mig med enbart utan huvudstrategin
jag valt - tex har jag hundratals meter 4.5 ton rep som jag kan "stötta
upp" träd med så att de bara kan falla i några förhållandevis ofarliga
riktningar oavsett vad jag hittar på :) .

Nu är jag bara nybörjare/lärling som sagt ... .

Användarvisningsbild

Re: Proffsiga riktskär !?

anersimyra  
#219700
palbin skrev:Nä - det tror jag inte - dvs inte enbart - man kan nämligen inte satsa
"allt på ett kort" - speciellt inte med ngt sådant som en kil - inte jag i
vart fall (som betraktar mig som lärling) - man har nämligen inte råd
med en fel marginal på ngt som helst ... . (Inte jag i vart fall ... .)

Edit: om inte trädet är helt självklart har jag ALLTID en reserv av ngt
slag som jag skulle kunna klara mig med enbart utan huvudstrategin
jag valt - tex har jag hundratals meter 4.5 ton rep som jag kan "stötta
upp" träd med så att de bara kan falla i några förhållandevis ofarliga
riktningar oavsett vad jag hittar på :) .

Nu är jag bara nybörjare/lärling som sagt ... .
En klok strategi, hellre "översäkra" än att stå med "husqvarnatramp" i benen :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).