Motorsåg och handhållet

Lödning

29 inlägg 11940 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lödning

swe#kipp  
#837 Nu kan jag börja löda mina egna ljuddämpare :)
min kära sambo var så snäll att hon köpte en liten butangas brännare i julklapp :)
så nu skall det förbrukas silverlod och rör snuttar !!!

Ps. alla tips om lödning med silverlod uppskattas :P

/God fortsättning på er alla Önskar dalmasen :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Fredrik  
#838 Tjena,

Är ingen fena på lödning, men lycka till och återkom gärna med bilder...

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Hansson  
#840 Är väl ingen hejare på lödning men brukar löda lite på jobbet.
Se till att ha mycket värme,De ska nästan va mörk rött

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841 Skall bli spännande att se resultatet. Ge oss bilder när du kommer igång med tillverkningen.

Själv har man tvättat huggarbyxorna, servat vimeken och sågen. Så nu blir det ut i skogen och arbeta bort lite av den extra vikten all julmaten gett en :)

Ha en god fortsättning från ytterligare en dalmas!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#846
Ola skrev:Skall bli spännande att se resultatet. Ge oss bilder när du kommer igång med tillverkningen.

Själv har man tvättat huggarbyxorna, servat vimeken och sågen. Så nu blir det ut i skogen och arbeta bort lite av den extra vikten all julmaten gett en :)

Ha en god fortsättning från ytterligare en dalmas!


Tjena Ola vart i dalarna håller du hus ?

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#847 Malung så klart, eller finns det fler ställen att bo på i Dalarna?

Var bor du då?

Blev visst ingen huggning idag¨;) Blir ingen imorgon heller, men sedan så bordse jag ut i skogen. Men men vi får se hur det går. Paniken sprider sig.

Användarvisningsbild

I dalarnas centrum

swe#kipp  
#848 Säter så klart universums mitt :)
mitt universum :P

   TS
Användarvisningsbild

Lödning

swe#kipp  
#864 Ja detta sket sig rejält ,, blir inte hett nog för denna typ av lödning ,,
trodde att det skulle räcka den lille fan ger ju 1350 grader men det var inte nog så det blir till att jaga rätt på lite riktig gas ,,,

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#869 Ett tips kan vara att införskaffa en liten gasolbrännare som har ett sådant lite större runt munstycke.
Med denna kan du bättre understödja/underhålla värmen i materialet medans du kör med den andra brännaren, men då kanske sambon får hjälpa till... :wink:

Som sagt, jag kan inte mycket lödning, men tipset fick jag av en rörmokare en gång.

Vi hörs!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild

tips

swe#kipp  
#870 tack för tipset, jag behöver dom :)
är en super noob när det gäller detta :P

   TS
Användarvisningsbild

Nu är en klar

swe#kipp  
#897 Men jag skall nog vara tydlig med att det är moddar på redan befintliga dämpare och den jag gjorde igår är min första egna som jag gjort om skall testa den när snövärdret ger med sig, och den är gjord på gammal dämpare som jag fick av handlaren ,,, nästa projekt blir att pilla lite på 372:ans insug och utblås så det blir mer genomströmning i den ,,,,

bild på dämparen kommer snart :)

/ Kristoffer önskar er ett gott nytt år

   TS
Användarvisningsbild

Bild

swe#kipp  
#911 Nu är det en bild utlagd, detta är min första lödning så det får duga :)
men det blir till att träna lite det är ett som är säkert *hehehe

/Kristoffer

   TS
Användarvisningsbild

test

swe#kipp  
#944 passade på att prova ljuddämparen nu när det vart lite blidväder, men det var på tok för liten öppning ,,, måste göra ett nytt försök igen med lite större diameter på röret ,,,,,, svarade inte så bra på gasen som jag hade hoppats på :(
detta utblås är på 16 mm ,, så nästa blir nog på 18mm ,,,,
ja ja, tebax till snickeboa igen då ,,,,

skall kolla på 3/8 till 346:an med fredrik, men det är så kul att lorta med ljuddämparna ,,, hmmmm ,, men det kommer ,,,,

/Kristoffer

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#947 Tjena,
Testade du denna på din 346:a?

Jag är dålig på detta med trimning och så, men hur långt in i dämparen går röret som du svetsat dit?

Vi hörs, och lycka till!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild

Fredrik

swe#kipp  
#949 jo det var på 346:an det går in 25 mm in i burken ,,,, men jag har en anna cat dämpare som är tömd på innehåll och två extra 16mm utblås och den accar i gång sjukt fort, men den låter rätt friskt så jag vill försöka få till en kompromiss mellan acc och ljud :)

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).