Motorsåg och handhållet

Batteridriven cirkelsåg något att ha?

29 inlägg 34770 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Batteridriven cirkelsåg något att ha?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184323Efter 10 år så var NiCd-batteriet helt slut på min 24V gröna Bosch borrskruvdragare. Då det visade sig att 2 nya originalbatterier till Boschen kostar ungefär lika mycket som en ny Hitatchi 18 V borrskruvdragare med 2 st 3,0 AH Lion-batterier och tillhörare laddare, så blev det en sådan istället. Dessutom slank det med en 18V Hitachi Mutterdragare (tool only).

Jag såg även att Hitachi har en 18V cirkelsåg. Är batteridrivna cirkelsågar något att ha, eller är det lika bra att lägga pengarna på en nätdriven cirkelsåg?
/Niklas

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven cirkelsåg något att ha?

totte  
#184325Var nog ett bra köp det. Skulle nog inte satsa på batterisåg, om du inte har ett stort behov att såga där det är svårt att få fram nätspänning. En såg drar rejält mer ström än en borr/skruvdragare, dels får du ganska kort sågtid innan laddning, dels drar du ner livslängden på batterierna.

Funkar naturligtvis bra om man inte sågar särskilt mycket, klyver en bräda då och då. Lär funka bra till typ plywood och skivor, men skall man klyva reglar och plank behöver man fyra batterier och två laddare för att inte få "laddavbrott".

Det är vad jag hört sägas, har ingen egen erfarenhet.

Användarvisningsbild

#184328Ok! Det kan nog bli några kapade brädor och reglar med tiden. Fler åsikter i ämnet?
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#184331Vi har Makita 18v sågar på jobbet och dom är mycket bra vid formsättning tex. Kapa brädor och klyva skivor är dom väldigt bra till , men som Totte skriver klyva 2" reglar är för grovt. Där är det bara bänksåg egentligen som gäller. Nån enstaka regel med 230v handklinga kan väl fungera.
Off topic; Makita 18volt är den enda cirkelsåg vad jag vet för högerhänta! Alltså klingan på den vänstra sidan om motorn.
Senast redigerad av halvproffs sön 26 aug 2012, 13:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

lodjuret  
halvproffs skrev:Off topic; Makitan är den enda cirkelsåg vad jag vet för högerhänta! Alltså klingan på den vänstra sidan om motorn.

Har aldrig sett en cirkelsåg med klinga på vänster sida, vilken modell är det?

Jag kör med en blå bosch (sladd), den har motorn till vänster och klingan till höger. så du menar att gör att den är för vänsterhänta?

Tur man är högerhänt för om man kör med vänster far all spån rakt på en.

Det känns ju säkrare att ha klingan till höger för en högerhänt då anlägget ligger under motorn.
Senast redigerad av lodjuret sön 26 aug 2012, 12:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

lodjuret  
#184347Angående sladdlöst.

Ska man springa runt på en ställning med få kapningar på olika ställen känns batteridriven användningsbart eller mindre arbeten där ström saknas. Har inte testat en själv men vad man hört från de man känner som testat så skulle jag inte använda det till något större arbete.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#18435618 volt alltså. När man klyver eller kapar behöver man inte "hänga" över klingan för man ser ju strecket från sidan.

Nolltax AB  
#184550När man fått på råspånt på en kåk å ska kapa av dom, då är det bekvämt med sladdlöst...

Elfving  
#184576Har en Makita LXT batteridriven cirkelsåg, och visst är det ett välanvänt verktyg!
Precis som många är inne på bör man välja verktyg efter arbetsuppgiften och det gäller även här. Det går att klyva med den, men efter att ha fattat vilket smidigt precisionsverktyg den är vill man inte riskera att slita ut den i förtid med stora klyvjobb. Sedan kan kontinuerlig hård belastning (exempelvis klyvning) överhetta batteriet med förstört batteri som följd.

Sågen får följa med vid finlir där man behöver precisionen hos en cirkelsåg och flexibiliteten hos en batterimaskin. Viktigt att påpeka att klingan är tunnare än en standardklinga till den kabelförsedda motsvarigheten och skär därmed förträffligt snabbt. Sedan kostar ju passande klinga en kännbar slant, allrahelst om man vant sig vid biltemas priser på standardklingorna...

axwell  
#184589Clas [b]Olson har som nyhet en COtech[/b] 18 V för 400 kr exkl. batteri. 3Ah 600 kr, 1,5Ah 300 kr, allt inkl. moms.

http://www.clasohlson.com/se/Cirkels%C3 ... r408505000

Klingan på samma sida som Halvproffs beskrev det.

Användarvisningsbild

#184705Frågan är ju hur pass bra Cotechs såg är jämfört med Hitachi. Den senare kostar ju ca 5 gånger mer och borde hålla betydligt bättre. Har tidigare medvetet avstått från Cotech, Meec och liknande lågprismärken efter att ha hört ett antal skräckhistorier, men det är kanske historia? Dessutom lär ju inte Hitachis batterier passa, varför man får ännu en laddare att hålla reda på. :x

Elfving! Tack för infon om att det krävs en smalare och dyrare klinga. Detta torde väl säkert även gälla för Hitachis batterivariant. Hur är hållbarheten/livslängden för de smalare klingorna jämfört med standardklingorna?

Sedan såg jag också att Hitachi hade 18V sticksåg och 18V tigersåg. Hur är dessa jämfört med motsvarande 220V-varianter?
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184706Priset är ofta en indikator att låta bli att ignorera.
Svårt o tänka sig att de gör en hel, likvärdig maskin till en tredjedel av priset som ett bra batteri..
Ofta är de inte likvärdiga även om de kanske räcker till det behov som finns för stunden.

Ska det bara snurra så funkar vilken moror/maskin som, men är det lite mer krav, då är det inte lika billigt.

Fördel med sladd är att det finns ström i den, kanske inte alltid i ett batteri.

Användarvisningsbild

totte  
#184712Batterikvaliteten är ofta undermålig på billighetsmärkena. Har inte testat sågar, men för skruvdragare gäller generellt att en 12 V proffsmaskin drar betydligt bättre än en 18 V lågpris, så det är stor skillnad på elmotorerna också, i de dyra maskinerna sitter det precisionsmotorer med en helt annan kraft. Samt att rent mekanisk kvalitet naturligtvis är betydligt sämre på lågprisvarianterna.

peter399  
#184718Har en 18V cirkelsåg av lågprismodell (Ryobi) och måste säga att jag använder den mycket.
Bra på t.ex tak och ställningar .

Användarvisningsbild

lodjuret  
Niking skrev:Sedan såg jag också att Hitachi hade 18V sticksåg och 18V tigersåg. Hur är dessa jämfört med motsvarande 220V-varianter?
/Niklas

Ingen aning om sticksåg men är ju sällan något man använder långa stunder åt gången så borde vara ok.

Har använt batteridriven tigersåg några gånger men det var något år sedan, men det var bara för att ta bort fönster och dörrar, det hade den inga problem med. Praktiskt då inte sladden var i vägen.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).