#184133Hei lurer på kva erfaringer forumets medlemer har når det kommer til forskjellige filningsvinkler eks vis 25, 30 eller 35 grader. Må jo finnes noen "tommelfingerregler" på dette også. Eks vis hva skjærer fortest og hvilken vinkel beholder skarpheita lengst. Kjekt å vita kva andre synes og så prøve selv. Samme med tilten på fila skal ein holde den vannrett eller litt ned mot handtaket, blir vel som regel noen grader ned mot handtaket for min del. Ser at stihl andbefaler 0 grader men oregon har 10 grader.
Synes det kan være vanskeligt å få det skikkelig skarpt og sammtidig beholde skarpheita, det kan være ett stort problem. Filer ein for mykje høknebb og/eller for lave ryttere bit kjeda bra ei stund, men så blir det små skader på tannspissen og på selve eggen og kjede skjærer dårlig, iriterande men sån er det.
De siste månedene har eg ikkje saga så mykje men når eg har brukt saga har det gått mest i picco semichisel kjede, det uten vernelenke. Var "høgt oppe" i begynnelsen men har komt litt ned på jorda etter kvart. De første filingen går bra, kjedet skjærer mjukt og bra bruker 4,5 mm fil. Men etter hvert når eg går over til 4 mm fil synes eg at det blir vanskeligere. Kjedet skjærer rett og slett ikke like bra som før selv om eg har noe høknebb. Skjønner ikkje heilt korfor det er slik, iverfall når kjedet ikkje skjærer er det lett at ein tar litt for mykje av rytterne og da ødelegger ein lett kjede på harde kvister (sitka gran).
I dag tok eg ei BPX kjede ei 21 BPX som eg filte opp men var samme problemet der, var bra i begynnelsen for så å dabbe av, kor vanskelig skal dette vera egentlig? hmm begynner å bli litt lei og frustert.
Motorsåg och handhållet
litt om filningsvinklar triks&tipps
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

#184192Att kolla på spånen har lärt mig mycket.
Det ska vara så mycket massa som möjligt i var tand.
Ett tunt långt spån som rullar ihop sig fint mellan tand och ryttare.
Skärets vinkel är av mindre betydelse än skärpan på tanden.
Ryttaren filar jag då tanden är ryttarställning är för låg, nästan då tanden är halvt filad.
Formen på tanden i profil är viktig så spånet får en chans o rulla ihop sig ordentligt.
Annars blir det en sticka i var tand som inte fyller ut spånutrymmet mellan skär och ryttare.
Många kompenserar inte så bra skärpa med låg ryttare, vilket resulterar i lägre skärhastighet, mer vibration, mer slitage på grejerna, högre bränsle förbrukning och mer värme utveckling.
Det ska vara så mycket massa som möjligt i var tand.
Ett tunt långt spån som rullar ihop sig fint mellan tand och ryttare.
Skärets vinkel är av mindre betydelse än skärpan på tanden.
Ryttaren filar jag då tanden är ryttarställning är för låg, nästan då tanden är halvt filad.
Formen på tanden i profil är viktig så spånet får en chans o rulla ihop sig ordentligt.
Annars blir det en sticka i var tand som inte fyller ut spånutrymmet mellan skär och ryttare.
Många kompenserar inte så bra skärpa med låg ryttare, vilket resulterar i lägre skärhastighet, mer vibration, mer slitage på grejerna, högre bränsle förbrukning och mer värme utveckling.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
#184193tja jobber jo som skogsarbeider så burde vel egentlig alltid fått resultatet 100 % men sån er det desverre ikke, men å file rytterne det har eg fått med meg... 5,5 mm på ett .325 delingskjedet blir litt feil for meg. For å få¨den sugande følesen når ein sager, at saga eter seg skikkelig gjennom veden av seg selv, synes eg at noe høknebb må til. Dersom eggen stikker rett opp slik: l synes eg ikkje at det blir noe særligt skarpt. Men det bør vel være mer slik: ( eggen sett fra sida enn slik: C.
Det eg er ute etter i denne tråden er tipps & trikks for å få den skikkelig skarpa kjeden sammtidig som skarpan helde seg ei stund.
Eg leste for eksempel dette her i dag i eit svenskt stihl hefte om kjeder, drev og forskjelligt: Tumregel: en større filningsvinkel ger høgre skarefekt i icke frusna mjuka treslag.
En mindre filningsvinkel ger jamnare gång med lågre vibrationer i hårda treslag och/eller fruset tre.
Nå skjønner eg ikkje alt svenskt, men betyr dette rett og slet at saga skjærer fortare med større filningsvinkel i tre som ikkje er froset og/eller harde? Med andre ord dersom du sager i frosset eller hardt tre, ha liten filningsvinkel eks vis ned mot 25 grader, men dersom veden er laus som bjørk og den er ufrosen kan ein ha ein større filningsvinkel eks vis 35 grader? Håper det er noen her som både kan norsk og svenskt.
I det samme hefte (Handbok kedjor og sverd) som ein kan få gratis av stihl forhandlere står det også om eggvinkelen, at det er den viktigste vinkelen på kjeda. Den skal vera mellom 50 og 60 grader litt ulikt kva kjede det er. Eg har trudd at støtvinkelen var den viktigste vinkelen på kjeda pga at det er jo hjørnet på tanna som møter veden først. Nå henger jo støtvinkel og eggvinkel sammen, men dersom ein har ein tilt ned mot handtaket på fila så vil eggvinkelen bli mindre, men sammtidig vil vel støtvinkelen bli større.
Det eg er ute etter i denne tråden er tipps & trikks for å få den skikkelig skarpa kjeden sammtidig som skarpan helde seg ei stund.
Eg leste for eksempel dette her i dag i eit svenskt stihl hefte om kjeder, drev og forskjelligt: Tumregel: en større filningsvinkel ger høgre skarefekt i icke frusna mjuka treslag.
En mindre filningsvinkel ger jamnare gång med lågre vibrationer i hårda treslag och/eller fruset tre.
Nå skjønner eg ikkje alt svenskt, men betyr dette rett og slet at saga skjærer fortare med større filningsvinkel i tre som ikkje er froset og/eller harde? Med andre ord dersom du sager i frosset eller hardt tre, ha liten filningsvinkel eks vis ned mot 25 grader, men dersom veden er laus som bjørk og den er ufrosen kan ein ha ein større filningsvinkel eks vis 35 grader? Håper det er noen her som både kan norsk og svenskt.
I det samme hefte (Handbok kedjor og sverd) som ein kan få gratis av stihl forhandlere står det også om eggvinkelen, at det er den viktigste vinkelen på kjeda. Den skal vera mellom 50 og 60 grader litt ulikt kva kjede det er. Eg har trudd at støtvinkelen var den viktigste vinkelen på kjeda pga at det er jo hjørnet på tanna som møter veden først. Nå henger jo støtvinkel og eggvinkel sammen, men dersom ein har ein tilt ned mot handtaket på fila så vil eggvinkelen bli mindre, men sammtidig vil vel støtvinkelen bli større.
TS
#184196Hörnet är viktigt, men hela skäret måste vara vasst o starkt.
Jag får bäst resultat o mest "sug" när hela topp plattan filas samma, så tandens toppplatta blir ( formad hela vägen.
Jag får bäst resultat o mest "sug" när hela topp plattan filas samma, så tandens toppplatta blir ( formad hela vägen.
#184197Hei Mange! Brukte så lang tid på å skrive forrige innlegg at du kom meg i forkjøpet med ditt
Du skriv at det skal vera så mykje massa som muligt i kvar tann. Og at spånet skal kunna rulla seg fint mellom tann og ryttaren. Eg har trudd at når ein kapper ein tjukk stokk eks vis på 40 cm så forsvinn spånet mellom tann og rytter i mellomrommet bak til neste rytter på kjedet. Slik at kvar tann vil høvle av stokken til mellomrommet bak til rytteren foran påfølgende tann er fult, håper du forstår kva eg meiner. Og så kvitter kjedet seg med alt spånet når tanna kjem ut i "friluft" Men kanskje det ikkje er sån kanske spånet ikkje går noe særligt bak tanna men vil krølla seg sammen inne i "tannkroppen" Dersom det er slik gjer det jo meir meining i at kjedet vil skjære bedre når tennene begynner å nærme seg sluten, med lik skarpheit. Da er jo plassen mellom tann og rytter større en når kjedet er nytt. Blir litt teoretisk og kanskje ikkje så lett å komme med noe svar på dette her.
Har prøvd å studere litt på tanna i førstørelsesglass etter at eg har filt ho, korleis skal ho egentlig sjå ut når ho er skikkelig skarp, heilt glatt kanskje? Det at eggen bøyer seg litt opp heilt ytterst, veit ikkje om det heiter råegg, men bør det vekk?
Du skriv at det skal vera så mykje massa som muligt i kvar tann. Og at spånet skal kunna rulla seg fint mellom tann og ryttaren. Eg har trudd at når ein kapper ein tjukk stokk eks vis på 40 cm så forsvinn spånet mellom tann og rytter i mellomrommet bak til neste rytter på kjedet. Slik at kvar tann vil høvle av stokken til mellomrommet bak til rytteren foran påfølgende tann er fult, håper du forstår kva eg meiner. Og så kvitter kjedet seg med alt spånet når tanna kjem ut i "friluft" Men kanskje det ikkje er sån kanske spånet ikkje går noe særligt bak tanna men vil krølla seg sammen inne i "tannkroppen" Dersom det er slik gjer det jo meir meining i at kjedet vil skjære bedre når tennene begynner å nærme seg sluten, med lik skarpheit. Da er jo plassen mellom tann og rytter større en når kjedet er nytt. Blir litt teoretisk og kanskje ikkje så lett å komme med noe svar på dette her.Har prøvd å studere litt på tanna i førstørelsesglass etter at eg har filt ho, korleis skal ho egentlig sjå ut når ho er skikkelig skarp, heilt glatt kanskje? Det at eggen bøyer seg litt opp heilt ytterst, veit ikkje om det heiter råegg, men bør det vekk?
TS
#184202Spånet tar sig inte förbi. Det stannar kvar mellan skär o ryttare.
Har du rå egg är nåt fel. Den ska skäras av sista draget.
Vanligast är att man inte är klar. Det kan vara annat med som ger envis råegg. Fel i tandens egenskaper, inte vasst från början, kass fil som inte skär ordentligt eller vibrerar...
Har du rå egg är nåt fel. Den ska skäras av sista draget.
Vanligast är att man inte är klar. Det kan vara annat med som ger envis råegg. Fel i tandens egenskaper, inte vasst från början, kass fil som inte skär ordentligt eller vibrerar...
#184203Topp plattan ska vara så vass det bara går oavsett vinklar.
Annars skär det inte, oavsett vinklar.
Var typ av fiber man skär i har sina egenskaper och det kan löna sig att experimentera med vinklar o skärpa. Ju vassare det är destu bättre är det.
Skärpan får man genom en vass kant i tandens framkant och hörna. Ju jämnare den är destu vassare blir det. Det finns inga begränsningar, det är bara o träna så blir det konstant bättre.
Hållbarheten kan påverkas av vinkeln på denna kant. Ju närmare vinkelrätt man kommer ju starkare blir den.
Annars skär det inte, oavsett vinklar.
Var typ av fiber man skär i har sina egenskaper och det kan löna sig att experimentera med vinklar o skärpa. Ju vassare det är destu bättre är det.
Skärpan får man genom en vass kant i tandens framkant och hörna. Ju jämnare den är destu vassare blir det. Det finns inga begränsningar, det är bara o träna så blir det konstant bättre.
Hållbarheten kan påverkas av vinkeln på denna kant. Ju närmare vinkelrätt man kommer ju starkare blir den.
Senast redigerad av Mange fre 24 aug 2012, 18:05, redigerad totalt 1 gång.
#184204Förstoring, bra ljus, rena bra filar och ett bra ställe att stå/sitta på gör underverk.
Mycket lättare o se och förstå när det blir 3 gånger så stort eller mer....
Mycket lättare o se och förstå när det blir 3 gånger så stort eller mer....
#184220Jag har olika filar till olika kedjor och tänders hårdheter.
Pfered använder jag mäst eftersom ytan de lämnar blir bättre även på mjukare tänder som Oregon och EM.
Pfered använder jag mäst eftersom ytan de lämnar blir bättre även på mjukare tänder som Oregon och EM.
#184336Skall man ha det riktigt vasst så 4.5 mm fil till tanden och 4.8mm till spånbotten sen använder man husqvarnas filmall och filar i mot tanden
Det blir vasst.
Vill man vara extrem så kör man med squareground filning och då använder man en flat fil att fila med .
Det blir vasst.
Vill man vara extrem så kör man med squareground filning och då använder man en flat fil att fila med .
Proffs Huggare
#184345Inte flat fil, 6 kants fil om det ska bli riktigt.
Tränar på detta lite då och då. Mindre toleranser och klurigare o få vinkel exakt i hörnan, men håller väldigt bra när det blir rätt.
Tränar på detta lite då och då. Mindre toleranser och klurigare o få vinkel exakt i hörnan, men håller väldigt bra när det blir rätt.
Så du påstår att jag inte filar med en flatfil men träna på du med sexkantsfilen så fortsätter jag med flat filen från wallrobe.
Mange skrev:Inte flat fil, 6 kants fil om det ska bli riktigt.
Så du påstår att jag inte filar med en flatfil men träna på du med sexkantsfilen så fortsätter jag med flat filen från wallrobe.
Proffs Huggare

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar