Motorsåg och handhållet

Val av grästrimmer eller röjsåg

8 inlägg 9697 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av grästrimmer eller röjsåg

pelops  
#184107 Min Tanaka röjsåg har gett upp efter lång och trogen tjänst så nu har jag börjat se mig om efter en ny.

Budgeten låg initialt på 3000 kr men det verkar man inte få så mycket för om man inte vill ha en noname maskin. Lägger man till lite pengar får man en Stihl FS 87 eller en Husqvarna 128 R och då hamnar man på 3600 -3700 kr.

Efter att ha sökt lite på detta eminenta forum verkar det som att de flesta nog i stället skulle rekommendera att köpa en begagnad Husqvarna eller Jonsered i stället. Man får mer maskin för pengarna och förhoppningsvis tilllbehör som sele och klingor.

Nu undrar jag vad ni skulle rekommendera för maskin?? Inte för stort och tungt och inte för gammalt och helst Husqvarna. Jag har 300 meter egen väg att hålla efter i dikena (gräs, nässlor, tistlar) samt en tomt på 2500 kvm där gräsklipparen inte kommer åt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av grästrimmer eller röjsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184108 Jag föreslår som alltid att sök en ett par år gammal proffsmaskin tex Stihl 450 eller 480
som kan kosta i runda slängar 3000:- och är lätta att kånka på.
Röjfirmorna annonserar ut då och då eller ring nån i branschen för tips.
De brukar funka bra och om de går paj så är de värda att laga, nypriset är kring 9000:-
En sån maskin lär hålla länge än och med bara lite hobbykörning så hur länge som helst.

Avatar Fallback

Re: Val av grästrimmer eller röjsåg

Boarpan  
#184112 Du bör ha en större makin än de som du ovan anser vara bra. Kostar inte för mkt att få tag i en som är mer klös i. Då kan du köra med längre/grovare lina och ta lite stubbskott och röja om du så skulle vilja.

Avatar Fallback

Re: Val av grästrimmer eller röjsåg

Nonkan  
#184210 En bättre begagnad HVA 235 tror jag skulle vara lagom. Kostade 5300:- när den utgick till den här säsongen. Jämförbar med Stihl FS130/FS200. En maskin i klassen 36-40 cc ska absolut räcka för det du kör.

Vill du ha nytt så kan du kolla på Husqvarna 135 eller 336.

Avatar Fallback

Re: Val av grästrimmer eller röjsåg

pelops  
#184447 Det lutar nog åt något begagnat. För att krångla till det är jag vänsterhänt och vill ha röjsågen på vänster höft. Däremot funkar det att gasa med höger hand. Äldre Husqvarna har ju "raka" cykelstyren som man kan justera för att ha så men nyare maskiner endast verkar vara konstruerade för högerhänta.

Hur kör ni som är vänsterhänta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av grästrimmer eller röjsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184451 Jag skriver med vänsterhand men gör allt annat närapå lika illa/bra med båda händerna
pga att jag medvetet övar med båda för att det är en fördel bla vid filning och handsågning.
För min del är det inga problem med röjsågen på höger sida så jag tror det är en vanesak.

Avatar Fallback

Re: Val av grästrimmer eller röjsåg

ord bind  
#184512 Nu får man väl på pälsen av profsen ,men hondas största gräs röjare kostar ca:4500kr.
Då får man 4t =2tim mellan tankningarna ca 6dl,lätt och smidig såg med bra vrid och
möjlighet att köra med röjklinga. Inget för röjning 8tim/dag i gallring men anars mycket
lång livad.
Grannen köpte sin -95 har bara bytt servdet stift,olja och någon primer blåsa
som råttorna gnagthål på. han är inne på andra trimmerhuvudet på 17år.
jag har hjälpt till att byta olja 2gr/år 3dl varje gång 15 min arbete.
En annan fördel är att han bara behöver ha ett bränsle hema.
Så kör du inte mycket klinga kör 4takt.
Själv har jag en hva r165 att röja gräs med och en jonsered gr50 för röjning.
dessa har lite längre rigg det behöver jag som är lång,de som är kortare kan
ha svårt att nå vid röjning med långrigg.
Kör du mycket köp en bra sele skiljnaden är enorm.
Detta är mina erfarenheter alla är vi olika så anpassa efter egna behov.

Avatar Fallback

Re: Val av grästrimmer eller röjsåg

DanAndersson  
#184763 Jag är mycket jobb med grästrimmer äppel-gård i Mo Gård.

Husqvarna 355Fx är stark motor för fungera bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).