Motorsåg och handhållet

Förvaring av kedjor

9 inlägg 5919 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förvaring av kedjor

Pongu  
#183945 Jag har ca 25 kedjor i 13, 16, 20 och 25" samt ett gäng svärd som jag skulle vilja få lite bättre ordning på. Har dem för tillfällen liggandes i diverse lådor, men planerar att rengöra allihop i en hink med fuskfotogen (25% bensin, 75% diesel) och därefter hänga upp dem på något sätt för bättre överblick.

Är spikar på väggen eller på en bit skiva det som gäller eller har någon kommit på något smartare..?

Med vänlig hälsning,
Pontus



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Förvaring av kedjor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184002 Spikar å väggen funkar bra. Glöm inte att märka upp med en etikett vid varje spik...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Förvaring av kedjor

Kjell S  
#184031 Glöm inte att kela med dom ibland! :wink:

Lite massage då o då så dom inte stelnar till...

Avatar Fallback

Re: Förvaring av kedjor

Pongu  
#184043 Hjälper det att ha dem i sängen..? :D

De har kelat ett bra tag i diesel och bensin nu, så de borde vara rena, fina och väloljade!
Annars håller jag med om att veggie-oljan kan styva till dem rätt bra!

Funderar på att hänga upp dem på en lång gammal klädhängare av trä med en massa peggar på, så kan man ha en typ/längd/delning på varje peg! Och en för oslipade/stensågade. Ordning och reda! :)

/Pontus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förvaring av kedjor

molnia  
#321662 I verkstad eller hemmet är ju spikar ett smidigt sätt, men hur gör ni när ni ska ta med några extra kedjor och kanske ett extra svärd till skogen? Vill inte lägga kedjorna löst att skramla runt i metall-verktygslådan för då kan de bli slöa ...
Verktygslådan vi har idag rymmer inte 18"svärdet...

Användarvisningsbild

Re: Förvaring av kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321688 Påse o den lådan kedjan kom i brukar funka länge.

Har sett nån som har burkar, en för vass kedja, en för de som ska bli vassa igen.

Användarvisningsbild

Re: Förvaring av kedjor

JensSkoog  
#321707 Dom som är i behov av slipning hänger jag på en spik bredvid slipmaskinen. Senn har jag en liten plastburk för varje typ kedja. Lindar dom in i oljat papper, så holler dom sig fräscha. Reservsvärden går i verktygslådan med lite oljat papper om sig. Funkar hyfsad :grin:

Användarvisningsbild

Re: Förvaring av kedjor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321813 Oslipade kedjor på spik och slipade åker ner i kartongen igen, utom till sågverket där de slipade får en egna spikar.

Avatar Fallback

Re: Förvaring av kedjor

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321930 Jag har två skolkrokar bak i bilen, en för vassa o en för slöa. Funkar toppen, slipper problemet med att de blir blöta o rostar som de gör i botten på en hink.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).