Motorsåg och handhållet

Nya AFS 2012:1

60 inlägg 27831 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

bmbamse  
#183556 Jag har fortsatt diskussionen här: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=113&t=14413 "Körkortsdiskussion" för att slippa förstöra tråden alldeles...

Hoppas du följer med, Knaggen!

/Marcus

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

Nonkan  
#183633
Jag har sett nyexaminerade körkorts tagare som har AB och dom har jag testat ordentligt med riktigt svåra träd och dom har vägrat att fälla det för att dom kan inte läsa trädet och dess gren överhäng.
Så det är därför jag reagerar som jag gör det är bättre att satsa på riktiga utbildningar i stället för som det är nu är det som en triss lott.


Vilket är helt korrekt av de som bara har AB-kort. De ska absolut inte ge sig på svåra träd.
http://www.sakerskog.se/default.asp?pat ... geid=13547

Sedan kan du raljera hur mycket som helst över det, men att försöka få någon att göra ett jobb du är väl medveten om att de inte har kompetens för är elakt, korkat och förhoppningsvis olagligt om de är i beroendeställning till dig.

För att gå on topic igen så tycker jag att det är bra med en uppdatering av AFS:en. Allt som görs för att minska olyckor i ett av de farligaste jobben vi har måste ses som positivt.

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183637
Nonkan skrev:
Jag har sett nyexaminerade körkorts tagare som har AB och dom har jag testat ordentligt med riktigt svåra träd och dom har vägrat att fälla det för att dom kan inte läsa trädet och dess gren överhäng.
Så det är därför jag reagerar som jag gör det är bättre att satsa på riktiga utbildningar i stället för som det är nu är det som en triss lott.


Vilket är helt korrekt av de som bara har AB-kort. De ska absolut inte ge sig på svåra träd.
http://www.sakerskog.se/default.asp?pat ... geid=13547

Sedan kan du raljera hur mycket som helst över det, men att försöka få någon att göra ett jobb du är väl medveten om att de inte har kompetens för är elakt, korkat och förhoppningsvis olagligt om de är i beroendeställning till dig.

För att gå on topic igen så tycker jag att det är bra med en uppdatering av AFS:en. Allt som görs för att minska olyckor i ett av de farligaste jobben vi har måste ses som positivt.

Så det finns inga träd som är svåra bara för att innehavaren har ett AB.

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

Nonkan  
#183642
Knaggen skrev:Så det finns inga träd som är svåra bara för att innehavaren har ett AB.


Förstår inte riktigt hur du menar?

Klart det finns träd som är svåra, men innehavaren av AB ska inte såga ner just de träden. Får inte heller, då har arbetsgivaren gjort fel. Träden ska stå kvar tills någon med rätt kompetens kan utföra arbetet på ett säkert sätt.

Det är ju lite det som är hela grejen med utbildningen, att man ska veta sina begränsningar. Riskmedvetenhet är en stor del av kursen.

Sedan att det såg annorlunda ut när du började i skogen för femtielva år sedan spelar ingen roll, det är det här som gäller nu (nåja, snart) och det som borde diskuteras.

Det har varit lite för många dödsolyckor i skogen i år för att kunna ignorera att det är ett farligt jobb. Att sedan den största olycksgruppen är äldre ensamarbetande män kan man inte göra så mycket åt då man som privatperson kan bete sig lite hur man vill i skogen.

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183645
Nonkan skrev:
Knaggen skrev:Så det finns inga träd som är svåra bara för att innehavaren har ett AB.


Förstår inte riktigt hur du menar?

Klart det finns träd som är svåra, men innehavaren av AB ska inte såga ner just de träden. Får inte heller, då har arbetsgivaren gjort fel. Träden ska stå kvar tills någon med rätt kompetens kan utföra arbetet på ett säkert sätt.

Det är ju lite det som är hela grejen med utbildningen, att man ska veta sina begränsningar. Riskmedvetenhet är en stor del av kursen.

Sedan att det såg annorlunda ut när du började i skogen för femtielva år sedan spelar ingen roll, det är det här som gäller nu (nåja, snart) och det som borde diskuteras.

Det har varit lite för många dödsolyckor i skogen i år för att kunna ignorera att det är ett farligt jobb. Att sedan den största olycksgruppen är äldre ensamarbetande män kan man inte göra så mycket åt då man som privatperson kan bete sig lite hur man vill i skogen.

Så det har blivit en utbildning nu jag har för mig att det var en som sitter i säkerskog att det är en säkerhetskurs sedan dom fick igenom det vid arbetsmiljöverket så är kursen certifierande så var det med den säkerheten?

Och vilka är det som är inblandade i dödsolyckorna jo det är inte utbildade skogsarbetare utan hobby utövare.
Visst får dom såga ner svåra träd det har börjar att gälla 1 December 2012

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

JörgenO  
#183646 Jag är väldigt nöjd med körkortsutbildningen.
Jag lärde mig grunderna i trädfällning och har haft förmånen att finslipa tekniken hela sommaren.
Det jag framförallt tyckt var bra är det stora fokuset på säkerhet, både utrustning men framförallt attityd.
Jag fick som sagt lära mig grunderna i fällning men jag behöver nog mycket mer träning innan det sitter naturligt. Däremot känner jag mig mycket trygg i vilka träd jag inte skall ge mig på oc vad jag inte har kompetens för.
Något som framkommer i tråden är att motorsågskursen ger oss styrka och sunt förnuft nog att stå emot dryga översittare i skogen som försöker lura in oss i sånt vi inte kan. :-)

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183647
JörgenO skrev:Jag är väldigt nöjd med körkortsutbildningen.
Jag lärde mig grunderna i trädfällning och har haft förmånen att finslipa tekniken hela sommaren.
Det jag framförallt tyckt var bra är det stora fokuset på säkerhet, både utrustning men framförallt attityd.
Jag fick som sagt lära mig grunderna i fällning men jag behöver nog mycket mer träning innan det sitter naturligt. Däremot känner jag mig mycket trygg i vilka träd jag inte skall ge mig på oc vad jag inte har kompetens för.
Något som framkommer i tråden är att motorsågskursen ger oss styrka och sunt förnuft nog att stå emot dryga översittare i skogen som försöker lura in oss i sånt vi inte kan. :-)

Och vilka kunskaper besatt du innan kursen?

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

JörgenO  
#183649 Hade aldrig tidigare hållit i en motorsåg trots 40 år fyllda.
Nu tycker jag det är riktigt roligt...+ att jag kan konstatera att det är tur att jag behållit min andra karriär. Efter ett par timmar med att befria en gammal äng från 40-årig gran o Björk så orkade jag knappt vifta bort knotten.

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183650
JörgenO skrev:Hade aldrig tidigare hållit i en motorsåg trots 40 år fyllda.
Nu tycker jag det är riktigt roligt...+ att jag kan konstatera att det är tur att jag behållit min andra karriär. Efter ett par timmar med att befria en gammal äng från 40-årig gran o Björk så orkade jag knappt vifta bort knotten.

Och ändå så jämställs du med en som har mångårig yrkeserfarenhet som har samma bokstäver på papperbiten det är där jag anser att säkerskog har skitit i det blå skåpet och fått med sig arbetsmiljöverket på sin sida.
Det är som examinator sa till mig hur fan skall man kunna lära ut något till någon som har skogen som sitt levebröd han trodde att det kunde bli tvärt om.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Skogshuggarn  
#183654 Kan torrt konstatera att Arbetsmiljöverket nu verkar vara "på banan", med att utfärdade Cert/kort bör tidsbestämmas och omprövas med sk "uppföljningskurser", vilket oftast (alltid), är samma som den ursprungliga.

Ett visst "klang/jubel och glädjeskrål", kan alltså förnimmas bland certifieringsföretag/utbildningsbolag,,,men som sagt "inget nytt under solen". :wink:

Det här har man ju levt med i 20 år.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183686 Så man åker alltså dit på 10 000 kr per anställd om de anställda använder varselbyxor och har en vanlig flanellskjorta på sig när de röjjer?

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

Nonkan  
#183720 Jag är lite intresserad av hur man ska tolka §13.7.

"7. varselkläder på överkroppen.
När en motorkedjesåg används till andra arbeten än fällning eller uppar- betning av träd, får undantag från något eller flera av kraven på personlig skyddsutrustning göras om en riskbedömning enligt 5 § visar att en viss typ av skyddsutrustning inte behövs.
Punkten 7 gäller inte vid krigsliknande övningar som Försvarsmakten utför."

I dagsläget är det vad jag vet bara Pfanner som har en jacka som är varselklassad. Stihl X-fit uppfyller nog kraven, men har ingen klassning. Vet inte hur det är med Husqvarnas nyare, de har ju reflexer.

Frågan är om det räcker med orangea kläder eller om det måste finnas varselklass, för är det det senare sitter alla våra kunder i skiten (utom försvarsmakten då) :)

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183750
Nonkan skrev:Jag är lite intresserad av hur man ska tolka §13.7.

"7. varselkläder på överkroppen.
När en motorkedjesåg används till andra arbeten än fällning eller uppar- betning av träd, får undantag från något eller flera av kraven på personlig skyddsutrustning göras om en riskbedömning enligt 5 § visar att en viss typ av skyddsutrustning inte behövs.
Punkten 7 gäller inte vid krigsliknande övningar som Försvarsmakten utför."

I dagsläget är det vad jag vet bara Pfanner som har en jacka som är varselklassad. Stihl X-fit uppfyller nog kraven, men har ingen klassning. Vet inte hur det är med Husqvarnas nyare, de har ju reflexer.

Frågan är om det räcker med orangea kläder eller om det måste finnas varselklass, för är det det senare sitter alla våra kunder i skiten (utom försvarsmakten då) :)

Skall det var ritiga varsel jackor så skall dom uppfylla kravet EN471 klass 3 då är det godkänd varsel klädsel sen är frågan vad menar dom med varselklädsel = färgglatt enfärgat flerfärgat ring och fråga dom om dom kan svara på frågan.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183754 Nonkan: Jag tänker att det är två frågor. 
§13.7  som du skrev om hanldar om undantag från att ha personlig skyddsutrustning när man gör något annat med motorsågen än fäller träd. Jag tolkar det som att en snickare/elektriker/osv kan efter en riskbedömning avstå från en del skyddsutrustning utan att bryta mot lagen.

Men sen frågar du om varselkläder på överkroppen, vad innebär det?
Precis den frågan tyckte jag också var intressant så jag ringde Arbetsmiljöverket och frågade: Vad innebär varselkläder? En lite osäker man (och ev inte insatt som jag upplevde det) började läsa innantill. Bla står det i Allmänna råd om varselkläder: 
"Varselkläder är sådan personlig skyddsutrustning, med reflekterande och fluorescerande fält, som är avsedd att öka synbarheten av personer som uppehåller sig i riskområde. Exempel på sådana kläder är varselväst, overall och jacka. Svensk standard ger vägledning vid valet av lämplig personlig skyddsutrustning och hur kraven som ställs på sådan kan uppfyllas. Regler för utförande och användning av personlig skyddsutrustning finns i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om utförande av personlig skyddsutrustning, respektive om användning av personlig skyddsutrustning. Det är viktigt att varselkläder och deras klassning är valda med hänsyn till de risker som förekommer vid varje enskilt arbete."
Där står ju bla att ...Svensk standard ger vägledning... så tjänstemannen hänvisade till Svensk standard vad gällde definitionen av varselkläder

Så jag ringde Svensk standard och frågade. De hänvisade till EN417 (tror jag det var) som definierar varselkläder i allmänhet, för vägarbete mm. Nu kan jag inte den och den är lite smådyr att få tag på, men jag har för mig att det finns tre olika klasser på varselkläder. Men alla tre klasserna har ganska höga krav (nu är jag ute och gissar) på flourescerande fält och reflekterande fält.

Nästa fråga blev ju: Finns dessa kläder på marknaden som uppfyller detta? Vad jag har hittat så är det bara en del specialkläder som är EN417 standard. Stihl har en hängselbyxa men ingen jacka. Husqvarna hittade jag inget och Pfanner har både byxa och jacka.

Jag ringde Stihl och fick prata med deras produktchef. Frågade hur de tänkte kring detta? Svaret från honom var att: När denna skrivining kom fram (jag tror han sa ...kom fram i Säker skog) var avsikten att det skulle vara flourescerande färg på överkroppen. Och så tolkade han AFS 2012:1 också. Därmed skulle de flesta huggarblusar vara godkända, typ alla som har flourescerande färg.

Så väljer jag också att tolka det hela. Annars kommer det bli väldigt dyrt för tex skolan jag jobbar på.

Det absoluta svaret kanske vi inte får förrän någon prövar det rättsligt i en domstol så att man kan få ett prejudiserande fall.

Ursäkta det mycket långa inlägget. /Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183755
SkogsGotte skrev:Så man åker alltså dit på 10 000 kr per anställd om de anställda använder varselbyxor och har en vanlig flanellskjorta på sig när de röjjer?


De 10000 kr stod i samband med att man skulle ha dokumenterade kunskaper i motorsågskörning (motorsågskörkort), inte där det stod om varselkläder på överkroppen. Så vad det kostar att skippa varselkläder på överkroppen är svårt att säga. Men jag skulle gissa att det blir väll lika kostsamt som att skippa någon annan personlig skyddsutrustning. Och vad det kostar hag jag ingen aning om. Har aldrig hört någon arbetsgivare som fått böta för det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).