Motorsåg och handhållet

Husqvarna 246 och 262XP

10 inlägg 7791 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 246 och 262XP

SBASWilliam  
#183011 Hej!


Funderar på att sälja dessa sågar som är i helt ok skick! köpte dessa tillsammans i ett paket precis och hade egentligen tänkt behålla 262:an men tyckte den var lite väl tung! Så funderar på att skaffa en 254XP istället. Det jag undrar är, hur mycket kan jag få för dem här sågarna?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 246 och 262XP

Hema  
#183040 Skicket är väldigt avgörande. Annars kan du kolla på avslutade auktioner på tradera (under avancerad sökning) för att få en prisbild.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 246 och 262XP

SBASWilliam  
#183044 Bara det att jag aldrig sett någon 246 ute någonstans!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 246 och 262XP

softarn  
#183234 Det borde vara ungefär samma prisnivå som 242XP för 246:an. Om du tycker att 262:an är för tung så lär du inte tycka att 254 är mycket bättre för det skiljer inte speciellt mycket i vikt. Lite mer morr i 262:an bara. Bägge modellerna brukar enligt vad jag sett i fungerande bruksskick gå för runt 2500 på tradera.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 246 och 262XP

SBASWilliam  
#183237 Såg det efter jag skrev det där. Då kan man ju lika gärna köra med 262:an :P. En fråga också är att det verkar vara bättre komp i 246:an än 262:an, borde väl vara tvärtom eftersom 262 har mer kubik.. Eller kan det vara bara för att 262:an har XP drag vilket inte 246:an har?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 246 och 262XP

softarn  
#183253 XP är ju bara en gammal beteckning för proffssågar. 262:an borde nog vara mer tungdragen, tycker jag, i vart fall om man inte trycker ner dekompressionsventilen om du nu har en sådan. Sågen kan ju vara sliten också. Min är klart tyngre att dra än alla andra sågar jag har. Men den har heller ingen dekompressionsventil och kolv, ring och cylinder är fina. Ett snabbtest man brukar kunna göra på de flesta sågar är att försiktigt lyfta hela sågen i starthandtaget. Går det att lyfta allt utan att snöret åker ut och sågen åker i backen så är det hygglig komp.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 246 och 262XP

SBASWilliam  
#183285 provade faktiskt det där här om dagen och 262 åker snabbare ner än 246:an. Har inte heller någon dekompressionsventil på den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 246 och 262XP

totte  
#183322 Det där testet ger väldigt lite utbyte just för jämförelser mellan olika tunga sågar. Känner du inte nån som har en kompressionsmätare?

Ett test som säger mer: Gör som ovan. Ta sen ut stiftet och häll i en tesked motorolja, dra runt och vänd och vrid lite på sågen. Sätt i stiftet och testa igen. Om det är stor skillnad på kompen så har den troligen slitna ringar. Samma förfarande om man har mätare, stiger kompen väsentligt med olja i så är ringarna dåliga.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 246 och 262XP

SBASWilliam  
#183391 Okej! Bra tips det där! Hur är det med kolvarna på dem där maskinerna? Går dem hårt? Finns kolv för 200kr på ebay, då kan man ju nästan köpa en helt ny kolv istället för bara en kolvring :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 246 och 262XP

totte  
#183408 Om kolven inte är ordentligt repig finns ingen anledning att byta den. Är den det är cylindern ofta i dåligt skick också. Kolven tar stryk om sågen körts för magert, alltså för snålt ställd på H-skruven. Det ger överhettning. Dålig rengöring av kylflänsar är en källa till problem, liksom förstås att köra på för dålig olja eller ingen olja i bensinen.

På en välvårdad, rätt inställd såg håller kolven nästan hur länge som helst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).