Motorsåg och handhållet

Vedhuggning - kKlyvkedja eller vedyxa?

8 inlägg 7381 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedhuggning - kKlyvkedja eller vedyxa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13808 Ska snart hugga upp 1-2 kubikmeter ved till min kökskamin. Är det någon idé att skaffa en klyvkedja (1,5 mm, 0.325 tum, 13 tum) till motorsågen (Husqvarna 242 XPG)? Eller är det bättre att slipa upp den gamla vedyxan?

/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13813 Slipa yxan :!:

Jag provade en gång att ta ut en 4"x8"-regel ur en 6-meters tallstock med en 242:a och klyvfilad kedja och det tog sin lilla tid.

Om du inte har en bra klyvyxa,prova Fiskars. Jag skaffade en sådan i våras och den fungerar riktigt bra

Användarvisningsbild

Andra yxor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13826 Ok, då skippar jag klyvkedjan tills vidare. Hur står sig andra klyvyxor (Gränsfors, Husqvarna, Bahco, Hultafors m.fl.) i förhållande till Fiskars klyvyxa? Jag är lite skeptiskt till plasthantagens hållbarhet. Är de t.ex. utbytbara på samma sätt som vanliga trähandtag? Annars har jag hört gott om de finska yxorna.

/Niklas

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13829 klyvkjedja är till för att såga plank.

Kör själv med Fiskars klyvyxa och är fullt nöjd sedan ca 10 år tillbka. Enda nackdelen är den något för smala nacken om man skall slå loss eller slå mot nacken.
Annars så funkar ju klyvkil väldigt bra. 2 kilar och två slag på vardera med en slägga och du är igenom.

Har inte provat stjärn-skruven ännu men hört gott om den.

Avatar Fallback
mathias  
#14611 Fiskars yxor har inte mycket att sätta imot gränsjöfors. De är brutalt mycket bättre enligt mig. handsmidda och outslitbara.

Användarvisningsbild

Det blev yxa och klyvkil

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14631 Jag tog högen med en gammal klyvyxa märkt HB (Husquarna bruk?). De riktigt svåra bitarna (som var rester av gamla stamgrenklykor) fick jag ta med en gammal klyvkil och storsläggan.

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14640 Fiskars lämnar livstidsgaranti på skaften. Lyckas man slå sönder ett sånt är man inte dålig. Jag har försökt men inte lyckats, försökt mest för att jag har en släkting som är säljare på Fiskars o han tjatar o frågar om jag inte ska ha en ny snart :) .

Magnus M

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14656 Jag pajade Fiskars klyvyxe skaft. Så det går att göra det. Men det satt långt inne . Jag fick dock skickat in det och fick ut en helt ny yxa 5 dagar senare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).