Motorsåg och handhållet

Vilken modell av Partner? Vad är fel?

12 inlägg 10921 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken modell av Partner? Vad är fel?

Villaägarn  
#182765 Hej,
Jag har en gammal Partner. Det framgår inte vilken modell det är.
1. Kan någon säga hur man ska kunna ta reda på det?

Den funkar inte bra. Den startar fint, men orkar inget och stannar. Jag tror att den kan ha körts utan olja i bensinen.

Om det är så, 2. vad har då hänt och 3. kan det åtgärdas?

Om det inte är så, 4. vad kan i så fall vara felet?

5. Kan man få tag på delar till en sådan såg och 6. är det överhuvudtaget meningsfullt att ge sig på att laga den (ekonomiskt sett)?

Tacksam för era reflektioner...
okänd partner.JPG




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken modell av Partner? Vad är fel?

traktorz  
#182774 Om den startar fint, så är det en bra början. Jag tolkar det som att då har du tillräckligt med komp och knappast några allvarligare repor på kolv, kolvring och cylinder. Även tändningen torde vara OK.

Men hur är det med bränsle-biten? Hur rengjord och fräsch är tank, slangar och förgasare? Hur är det med tändstiftet och ev. sot i topp och ljuddämpare?

P.S.
Jag har en Partner 500, som liknar denna. Till den hittade jag reservdelslistan på:
http://www.partner.biz/se/
http://www.partner.biz/ddoc/PARI/PARI19 ... a_500_.pdf

Avatar Fallback

Re: Vilken modell av Partner? Vad är fel?

Villaägarn  
#182780 Hej,
Jag har nu lyckats få fram att det är en partner 400. (Det satt en liten märkning på handtaget som jag hade missat.. :oops: )
Jag har aldrig rengjort vare sig tank, slangar eller förgasare. Så om det behövs göras skulle det kunna vara en felkälla. Överhuvud taget har denna såg inte fått någon större kärlek av mig. Jag är rätt obenägen att plocka isär den - fjädrar och skit som man inte får tillbaka sen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken modell av Partner? Vad är fel?

totte  
#182786 Bränslesystemet är alltid det man kolla först på förutsatt att man har tändning och det verkar du ju ha. Först slangar och filtret i tanken. Sen förgasaren, rengöring, eventuellt membranbyte.

En sak att kolla, skruva loss ljudämparen och ta en ordentlig titt på kolv och det du kan se av cylindern genom utblåset. Har den gått på oblandat, så lär det synas, brukar vara kraftiga repor.

Om cylinder och kolv är skadade är det knappast ekonomiskt lönsamt att laga, då måste du ha tag på dom delarna och det kan vara svårt, om du inte får tag på en likadan donatorsåg. Och om du inte är road av att skruva så är det inte särskilt billigt att få en såg åtgärdad överhuvudtaget.

Avatar Fallback

Re: Vilken modell av Partner? Vad är fel?

Villaägarn  
#182794 Jag tror inte att man kan ta isär förgasaren.
Lyckas inte i vart fall. Dessutom är det ett jack i plåten ungefär vid platsen där den ena skruven går igenom den. Undrar hur allvarligt det är?
Man kanske måste köpa helt ny förgasare?

Tanken kan man heller inte göra rent. Eller i alla fall kommer man inte åt att öppna den på nåt sätt. Oklart om det finns något filter i tanken och hur man i så fall får bort det. Hm.
Och inte fan hittar jag några slangar att rengöra heller... Jag är förmodligen helt värdelös på sånt här. Men det är rätt skoj på nåt sätt, Fast skitit. Oljeblandat sågspån precis överallt i tjocka lager.
förgasare.jpg
Senast redigerad av Villaägarn ons 08 aug 2012, 21:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken modell av Partner? Vad är fel?

Villaägarn  
#182796 PS, hur kan man se på tändstiftet om det är ok eller ej?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken modell av Partner? Vad är fel?

Villaägarn  
#182798 Det sitter något slags filter som ser ut som veckat tyg i tre spetsar. Det ser rätt smutsigt ut. Lite halvbrunt. Kan man rengöra detta?

mystiskt filter.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken modell av Partner? Vad är fel?

totte  
#182805 Förgasaren kan tas isär. Alltså inte dela huset men man kan ta bort locken över membranen och då kommer man åt att rengöra. Först måste den lossas från cylindern.

Det går en slang fån förgasaren till bränsletanken och så är det en slangstump med ett filter på inne i tanken.

Man ser som regel inte på ett tändstift om det är OK om det inte är fullständigt slutkört. Bästa är att byta.

Filtret är luftfiltret. Du kan ju börja med att tvätta det ordentligt diksmedel och varmt vatten och låt det torka ordentligt. Är det tillräckligt skitigt kan det faktiskt vara orsaken till att sågen går dåligt.

Avatar Fallback

Re: Vilken modell av Partner? Vad är fel?

Villaägarn  
#182809 Jag har lossat förgasaren och tagit bort den lilla luckan. Men hur rengör man sedan. Det som är inne i metallådan kommer man ju inte åt? Det saknas som det verkar en bricka mellan förgasaren och cylindern och förgasarn har som sagt en spricka som jag är lite fundersam på.

Jag hittade också en liten slang med ett stålnät i ena änden. Nätet kan inte tas bort och slangen är mycket smal. Hur får man rent den invändigt? Eller räcker det utvändigt? Den satt lite skumt. Stålnätsdelen satt liksom i tomma luften tyckte jag. Kan jag ha flyttat den från sitt rätta läge av misstag? Hur kommer den in i tanken?

Jag har tvättat filtret efter bästa förmåga med tvål och vatten och nu är det inte rent, men avsevärt mycket bättre.

Borde jag plocka bort cylindern och rengöra denna?

Det där "skovelhjulet" är också rätt ingrott, men det sitter två fjäderförsedda mojänger på utsidan som jag inte törs ta loss, för då får jag nog inte tillbaka dom sedan. Behöver det ses över?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken modell av Partner? Vad är fel?

totte  
#182814 Slangen med stålnätet kan du strunta i, det är tankluftningen som släpper in luft så det inte blir undertryck i tanken. Förgasaren rengör du lämpligast genom att spraya igenom med 5-56 eller nåt liknande. Blås försiktigt med tryckluft. Det finns ett lock på andra sidan också, sitter membran även under det. Håll reda på i vilken ordning grejorna sitter.

Om den där sprickan sitter så till att det kan bli en luftläcka in i insuget så kan det vara problemet, luftläckor ställer till det ordentligt.

Cylindern bör du nog inte röra.

"Skovelhjulet" är svänghjulet med fläkt, skall du göra rent så bör det göras ordentligt, annars riskerar du bara att få obalans. Viktigt är att försöka blåsa ordentligt rent i cylinderflänsarna, mycket skit där så får su dålig kylning.

Avatar Fallback

Re: Vilken modell av Partner? Vad är fel?

Villaägarn  
#182838 Kan man löda sprickan i förgasaren?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken modell av Partner? Vad är fel?

totte  
#182867 Om sprickan är i själva förgasaren: Nej. Och troligtvis inte även om den är i nån plåt som sitter emellan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).