Motorsåg och handhållet

Jonsered vs husqvarna

40 inlägg 24637 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16481 Hej.Jag tycker heller inte man skall skämta om stavfel men.....

:lol:

Välkommen Ungdomshuggare till forumet, önskar cpt.Kirk.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16483 Tack så mycket allihopa :D
Jag såg det och så kom min svenska lärare förbi här och hittade en jävla massa fel.. Men det är ju inte svenskan som räknas här ju :wink: Utan de är ju skogen 8)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16486
Ungdomshuggare skrev:Tack så mycket allihopa :D
Jag såg det och så kom min svenska lärare förbi här och hittade en jävla massa fel.. Men det är ju inte svenskan som räknas här ju :wink: Utan de är ju skogen 8)


8) :wink: ,,,,,

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16489 Hej & välkommen till forumet!

Känns skönt at veta att det är fler som tar med sig sågen på dass när de skall skita, ja menar man släpper ju inte sin ögonsten för en minut.

"små pojkar har nallebjörn i sängen - Stora pojkar har motorsåg."

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16492 Bara en?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16563
Mange skrev:Bara en?


Ja tro mig det blri trångt på skit-huset med en 3120 i knät.

Får du plats med dina inne på toaletten? :lol: :shock: :lol:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16579 Nja...

Jag har ju såna så jag kan ställa dem på höjden bredvid.
Om tak höjden tillåter...

😈 :lol:

Användarvisningsbild
kronos  
#16731 Det handlar någ om smak har ingen erfaren het av de lite större har mäst använt j 2152 och hus 346 men det jag tycker skilljer de två små är att j 2152 går lite mjukare medans hus 346 är lite mer klipp i

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#16746 Det låter rimligt Kronos, 2152 tror jag är "samma" som Hva 353 och den är ju lite snällare än 346xp/xpg i motor temprament :)

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16755 Vi hade i Onsdags förmiddag Jonsered på besök på skolan
Dom pratatade istortsett bara om vad lagen säger och vad för utrustning osv man ska ha för dom olika maskinerna, motorsåg, skogsröjare och gräsröjare/trimmer och åkgräsklippare

Han tog även upp o visade dom olika modellerna på sågskyddsbyxor med klass 1 respektive klass 2 och enligt honom själv så var det som skiljer mellan Jonsered och Husqvarna olika traditioner

Jonsered hade av någon tradition vid kvistning rakbåge och Husqvarna en annan tradition därav den vinklade bågen o sen skiljer ju färgen samt att Jonsered har måttstock på sidkåpan där svärdet sitter angett i cm

I övrigt var det väll inte så mycket som skiljde

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16770 De som tror att Partner, Jonsered o Husqvarna är väldigt olika ska nog inte läsa resten av detta inlägg...


Partner, Jonsered o Husqvarna har sedan 1980 roterat samma delar i sina modeller. Detta görs fortfatrande av många skäl.
Visst har de olika detaljer OSV men massor av delarna roterades o blandades friskt!
Många modeller var helt enkelt samma såg, bara olika färg på ibland nån kåpa ändrad. O prislappen förståss...
Husqvarna 40, Jonsereds 2040, Partner 400 som exempel....
Det går inte längre o säga att det märket är bättre eller sämre, man får titta på modeller o se efter hur de går o håller i förhållande till pris.
Det kräver mer av de som ska handla, men jag lovar det lönar sig.
Elux/HVA har Husqvarna Jonsered o Partner.
De olika märkena görs på samma band. Vissa storlekar här o andra där, men det är Orange, rött o gult i samma hus!!!!!

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16776 Tillverkas inte en del av de nya Partner-sågarna i Italien? Har för mig att det står något sådant på sågarna.

De nyaste konstruktionerna verkar ju först komma ut orangemålade, t.ex. den nya 400-serien, sedan kommer de rödmålade. Likaså verkar man behålla de rödmålade lite längre. Den av många omtyckta 372:an säljs ju numera bara som rödmålad 2171WH.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16791 Hallå!


Av jonsered å husqvarna så skulle det bli det senare då jag har en nu... Men... skulle jag köpa såg nu skulle jag kolla mer på stihl... dom har en del bra lösningar + att dom verkar vassa... har dock ej kollat priser men det är absolut inte det viktiga när man köper maskiner som ska köras dagligen, utan det är funktionen å hur den känns...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16796
th skrev:Tillverkas inte en del av de nya Partner-sågarna i Italien? Har för mig att det står något sådant på sågarna.

De nyaste konstruktionerna verkar ju först komma ut orangemålade, t.ex. den nya 400-serien, sedan kommer de rödmålade. Likaså verkar man behålla de rödmålade lite längre. Den av många omtyckta 372:an säljs ju numera bara som rödmålad 2171WH.


Jodå, Elux har tillverkning i bla Italien, Canada o Japan.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16797 Jo han sa de också att Partner görs fortfarande, men inte som proffssågar längre
stämmer detta Mange? eller vilken såg är 4600 från partner att jämföra med?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).