Motorsåg och handhållet

Jonsered vs husqvarna

40 inlägg 24605 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered vs husqvarna

m_guld  
#13728 Ska köpa 2 proffs sågar och kan inte bestämma mej för vilket märke, har fått bäst pris på jonsereden så det lutar åt den men man har ju kört husqvarna hitills så jag vet inte vad säger ni som har provat Båda?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
XP  
#13729 Det är väl en smaksak och vana och den yttre designen förstås,Annars är ju sågarna lika.


Jonsered 2156, 2055w

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13733 Jag skulle av smaksak/vana valt Husqvarna

Inge fel på Jonsered men är van vid Husqvarna och kommer nog fortsätta med det så länge det inte blir nån drastisk kvalitetsförsämring

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#13744 Det enda att tänka på är väl det främre handtaget som är rakt på J-red och lite "snett" på Hva.
Själv föredrar jag det lite snedare handtaget på Hva, I alla fall på sågar som jag skall kvista mycket med !!

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13763 Håller med Kipp. Den sneda bågen fungerar bättre på kvistningssågar. Till fällsåg har jag Jonsered och där känns det lättare att sikta med handtaget än med Hva:s streck på kåpan. Enda nackdelen med att blanda metod är man någon gång inte tänker sig för när det inte är så noga med att riktskäret blir rätt, trädet faller då mer till vänster än man tänkt sig.

Avatar Fallback
m_guld  
#13848 Ok tror man får köpa en av varje och prova kanske :D

   TS
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16432 Hej :)

Jag har huggt nu i 3 år och har testat många olika modeler inom husqvarna (346, 346xpg, 252 och 239) och jonsered (2149 och 2152)..

Det jar märkte mest var bågen på sågarna och när man skulle precitions skita med sågarna..

Dom jonsereds sågarna jag har kört med är jätte goa att köra med just för att bågen är rak men det är säkert en vanne sak också..

Husqvarnan är lättare att precitions fälla med tycker jag för deras sträck på kåpan. (Jonsereds var inte så lätt att skita med som husqvarnas)
Sen har jag fått för mig att husqvarnas sågar dricker lite mer än vad jonsereds sågarna gör.. Kan också vara en inställning..

Hade jag fått välja så hade jag gått för jonsereds 2152. Jätte fin att arbeta med och har ett jätte bra klöss i och låter hur fint som hälst. Jopnsereds 2152 dricker lite mindre än en huqvarnas 346xpg tycker jag när jag gallrade...

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16435 Husqvarna.
Tycker dom är smidigare å slimmare.

Köpte sist en Husqvarna 357. Väldigt pigg såg med 15".

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16469 Välkommen till forumet Ungdomshuggaren!

:D

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#16471 Välkommen Ungdomshuggare !!
hoppas du kommer att trivas här på forumet :)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16472
Ungdomshuggare skrev:Husqvarnan är lättare att precitions fälla med tycker jag för deras sträck på kåpan. (Jonsereds var inte så lätt att skita med som husqvarnas)
.


Hahaha,,,, jag skrattade så jag höll på att falla av stolen. 8) :lol: :lol: :lol: :lol:

Hej och välkommen föressten,,,,,

Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16473
Skogshuggarn skrev:
Ungdomshuggare skrev:Husqvarnan är lättare att precitions fälla med tycker jag för deras sträck på kåpan. (Jonsereds var inte så lätt att skita med som husqvarnas)
.


Hahaha,,,, jag skrattade så jag höll på att falla av stolen. 8) :lol: :lol: :lol: :lol:

Hej och välkommen föressten,,,,,


Samma här! :D Samma stavfel två gånger i samma inlägg gör det inte sämre :)

Välkommen!

/DaPe
Senast redigerad av DaPe tis 15 jan 2008, 23:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16474
Skogshuggarn skrev:
Ungdomshuggare skrev:Husqvarnan är lättare att precitions fälla med tycker jag för deras sträck på kåpan. (Jonsereds var inte så lätt att SKITA med som husqvarnas)
.


Hahaha,,,, jag skrattade så jag höll på att falla av stolen. 8) :lol: :lol: :lol: :lol:

Hej och välkommen föressten,,,,,


hahaha :D

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16475 Brukar inte anmärka på folks stavfel, och jag skriver som en kratta själv ibland när det är lite brådis, men det var bara för kul hur det "trillade ihop" och om man ser det i ett helt annat sammanhang. 8)

"No Offence",,, Ungdomshuggarn! :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16479 Nja helt fel är det kanske inte!

:lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).