Motorsåg och handhållet

Problem med röjsåg/vinkelväxel

15 inlägg 14606 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med röjsåg/vinkelväxel

dika  
#181656 Min vinkelväxel blir så varm att den smälter plasten i trimhuvudet, har bytt lager men den blir fortfrande varm, kan någon tala om vad felet är?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Problem med röjsåg/vinkelväxel

zeetorg  
#181659 Har du fett i växeln?
Är det för mycket fett så kan det också bli jäkligt varmt. Det gör att fettet kokar bort och det går torrt till slut.
Har du monterat växeln rätt?

Det skulle också vara bra att veta hur länge du körde och i hur "tung" röjningen var.
Även sågmodell är bra att veta.

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsåg/vinkelväxel

dika  
#181661 Tack för ett så snabbt svar! (:

Ja, mycket fett i växeln!
Jag tror jag har monterat den rätt och har nya lager.
Körde i 2-3 minuter utan belastning (inget verktyg på) och den blev cirka 70 grader (Man kunde inte lägga handen på den).

Sågmodell: Husqvarna 245rx

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med röjsåg/vinkelväxel

machonisti  
#181671 Vet inte felet men jag skulle öppna och undersöka monteringen.

Användarvisningsbild

Re: Problem med röjsåg/vinkelväxel

totte  
#181672 Om inte kugghjulen greppar exakt som de är gjorda för så får du mycket hög friktion, så det är nog läge att kolla hur det hela sitter ihop.

Användarvisningsbild

Re: Problem med röjsåg/vinkelväxel

traktorz  
#181740
dika skrev:Ja, mycket fett i växeln!
Jag tror jag har monterat den rätt och har nya lager.
Körde i 2-3 minuter utan belastning (inget verktyg på) och den blev cirka 70 grader (Man kunde inte lägga handen på den).

Sågmodell: Husqvarna 245rx

Ofta ser man att fel sorts fett använts.
Knappast skall det vara segt långtidsfett eller av entreprenadtyp för att tåla höga belastningar. Snarare är det kullagerfett som tål höga temperaturer som är rekommendationen, vilket dessutom tillhandahålles av fabrikanterna i småförpackningar.

P.S:
Har kört vår FS200 och RS44 med olika tråd för trim och med trebladiga slyklingor för gräsröj i snart ett decennium. Din Husqvarna 245RX och vår Jonsereds RS44 är vad jag kan se ekvivalenter. Därför är jag intresserad av att höra hur du löser ditt problem.

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsåg/vinkelväxel

zeetorg  
#181741 Blir den så varm efter en par minuter utan belastning så låter det oneklingen som att något är felmonterat, alternativt utslitet.
Kanske något i kombination med för mycket eller fel fett. Jag tror i alla fall inte att enbart fettet i sig kan ge sådan värme efter så kort stund. Det är den spontana känslan i alla fall.

Men för mycket fett är absolut inte bra, det är nog kanske den största orsaken till haverier.
Det bildas värme och högt tryck varav fettet blir lättflytande och trycker ut tätningarna. Då rinner fettet ut och huset kokar torrt med ingen smorning som följd, varav växeln skär.

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsåg/vinkelväxel

Gäddviken  
#181956 Blir den så varm efter en par minuter utan belastning så låter det oneklingen som att något är felmonterat, alternativt utslitet.
Det måste ta flera hästrafter dessutom!

Användarvisningsbild

Re: Problem med röjsåg/vinkelväxel

machonisti  
#181957 Man kan inte alltid ta för givet att rätt delar levererats, ofta lönas det att montera med ett visst mått skepsis på delar arbetsanvisningar och på sig själv.

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsåg/vinkelväxel

dika  
#182492 Tack för all hjälp men det visade sig att när jag satte upp växeln i en svarv så var inte axeln rak, därav den höga friktionen.
Vet någon var man kan köpa en ny vinkelväxel till ett rimligt pris?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med röjsåg/vinkelväxel

finskpinne  
#182495 Ny vinkelväxel är väldigt dyr, åtminstone till dom stora märkena. Och begagnat brukar vara svårt att hitta...

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsåg/vinkelväxel

Boarpan  
#182505 http://www.garage24.se/sokning?q=vinkelv%C3%A4xel

Jag tänkte beställa härifrån.

Användarvisningsbild

Re: Problem med röjsåg/vinkelväxel

totte  
#182517 Du kan inte beställa därifrån, dom säljer bara via återförsäljare. Du får gå till en sån och få hem den den vägen. Återförsäljarlista finns på hemsidan, de flesta trädgårds- och sågfirmor är anslutna.

Avatar Fallback

Re: Problem med röjsåg/vinkelväxel

Boarpan  
#182520 Som alltid har du rätt totte. Känner en som jobbar för företaget så tar genom honom.

Användarvisningsbild

Re: Problem med röjsåg/vinkelväxel

totte  
#182526 Jaha, då förstår jag. Kontakter är bra att ha.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).