Motorsåg och handhållet

Husqvarna 545

1 inlägg 3491 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 545

Qråcky  
#181268 Hej på er!

Jag är ny på det här forumet och försökte söka mig fram till en tråd med samma rubrik som den här men hittade ingen.

Nåväl. Jag ska handla motorsåg. Husqvarna är bestämt som märke. Nu är det modellen som gäller. Besökte den lokale handlaren idag och förklarade vilken såg jag var i behov av och han föreslog då en 545:a. Sågen kändes väldans bra i händerna och verkar, utgående från vad jag läst, var en lämplig "mittemellan-såg".

Det jag nu undrar är om ni här på forumet har någon erfarenhet av sågen? Den är väl relativt ny på marknaden så så väldans mycket har jag inte läst mig till än. Jag är ute efter en motorsåg för avverkning under höst/vinter och att ha som arbetsredskap när så krävs. Vet att det finns så kallade hobbysågar också, men erfarenheten av dem är att de kanske inte håller eller orkar när det väl gäller, därav vill jag ha en lite kraftigare såg att ta till.

Det jag främst undrar är om vikten ska ses som en nackdel? Tankad väger den ju över 5 kilogram. Sågen ska vara lättstartad som jag förstod det men det jag också funderade över var det AutoTune som sågen har. Är detta en nödvändighet, är det något som kan tänkas gå sönder eller har det funkat bra?

Finns det någon annan såg att föreslå som ni ser det i mitt fall?



   TS
Husqvarna motorsågar
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).