Motorsåg och handhållet

Snabbstopp på röjsåg??

5 inlägg 2639 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Snabbstopp på röjsåg??

amcore  
#181094jag och farsgubben var iväg tidigare iveckan och röjde ett skifte och jag kom och tänka på det.. varför finns inte snabbstopp på klingan? eller finns det?

att ha snabbstopp vore helt underbart då man rör sig där det är tätt (man backar bakåt och tittar bakåt.. när man sen tittar fram så har man tagit hela/toppen av granen/tallen man sparat för klingan roterar fortfarande) antar att det är en vana eller är det jag som är värdelös :oops:

att sätta in en elektrisk/mekanisk broms som på motorsåg borde inte ta så mycke vikt eller ström tycker man?

vad tycker ni?

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Snabbstopp på röjsåg??

mrvimek  
#181095ja de har ja inte tänkt på men vilken bra ide :)

Brickan  
amcore skrev:man backar bakåt och tittar bakåt.. när man sen tittar fram så har man tagit hela/toppen av granen/tallen man sparat för klingan roterar fortfarande
Jotack, det känns igen. Senast idag önskade jag samma funktion på röjsågen.

Användarvisningsbild

totte  
#181100Skulle fungera mycket dåligt om det var automatiskt. Effektivitet med röjsåg bygger på att klingan inte stannar mellan skären, så den inte behöver varvas upp från noll varje gång.

Blivande snickare  
#181120Mekaniskt då?
Bara slå i när det behövs?
Skulle vara en bra idé tror jag, många stamskador skulle nog sparas på det.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).