Motorsåg och handhållet

Beställt en ny såg i dag

15 inlägg 6422 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Beställt en ny såg i dag

Husqy346  
#180693I dag har jag beställt en ny motorsåg det blev en Jönseröd (Jonsered) 2245 från vertygsboden. Ja tom dem säljer kvalitets sågar numera :lol: Jag köpte ju Jonsereds röjaren på Swedol ! vi har auktoriserad serviceverkstad i vingåker så jag tar hjälp av dem om det behövs sedan.
Jag har alltid kört Husqvarna förut i skolan mm och få timmar med en liten Jonsered 2234. jag hade dessutom en 346 a själv dock såldes den för någon månad sedan. jag kommer att gilla Jonsereds raka handtag bättre då jag fäller säkrare med dem .jag tycker de är lättare att rikta med tex.
Eftersom jag har klarat mig på 46 cc förut så blir nog den här sågen lagom med. jag fäller mest träd i vedhuggar storlek med 13 " svärd funderar på att skaffa till ett 15" också samt kedja .

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Beställt en ny såg i dag

Blivande snickare  
#180695Grattis! :)

foton  
#18070213 " räcker långt, sågen blir mer lätthanterad och säkrare med kort svärd! Det är bara amatörer som tror att det är bra med långa svärd.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180703Du kommer att bli så besviken på den så du kommer att blå trimma den

Pongu  
foton skrev:13 " räcker långt, sågen blir mer lätthanterad och säkrare med kort svärd! Det är bara amatörer som tror att det är bra med långa svärd.

Det är roligare att vara amatör!
85cc, 25" och blir man trött är det bara att ta en lång fikapaus! :grin:

/Pontus

Husqy346  
#180758Lite kanske det kommer att skillja mellan toppvarvet på Husqvarnan och jonsereden men med vass kedja så går det nog rätt bra att såga ändå.
Det ska ju inte producerar hundratals m 3 på ett år med den . Mest för hushållnings behov samt renkvistning på uppläggningsbordet till vedmaskin.

TS

SawTroll  
foton skrev:13 " räcker långt, sågen blir mer lätthanterad och säkrare med kort svärd! Det är bara amatörer som tror att det är bra med långa svärd.

De fleste 45-50 kubikk sagene balanserer bedre med 15-16" sverd, og det er i de fleste fall arbeidsparende - 13" er bare "snobberi" etter min mening, selv om det går an å felle ganske grove trær med det! :lol: :lol:

Pongu  
#180834Tycker också att 16" är rätt perfekt. Bra balans och väldigt allround. Behöver inte byta svärd eller gå runt för att kapa lite grövre stammar/ved. Sålde nyligen mitt 15"-svärd med en såg, så nu kör jag bara 16, 20 och 25", förutom till den lilla 181:an med 12" som bara används till snickeri, trädkirurgi osv. 16" tycker jag t o m är smidigare att kvista med när det gäller lite grövre träd, men man kan ju såklart inte snurra sågen runt stammen hur som helst, dvs risk att råka såga sig i benet om man riktar svärdet helt horisontellt mot sig under stammen från bortre sidan.

/Pontus

Husqy346  
#182171Nu har jag kört lite med sågen och den är ju då inte lika rapp som min husqvarna 346 a va direkt.
Fast det var ju också en proffs såg så . Dessutom tycket jag tanken var liten jag har bara kapat trissor ännu med den på björkstockar ca 30 cm i diameter kanske tio stycken det hade dragit ur en halv tank!En jag minns på 2234 a som jag jobbade med fick man ha dunken på nära håll för man fick springa och tanka den ofta med.

TS

Blivande snickare  
#182176Drar int nya sågar mer bränsle innan dom är inkörda?
Tror jag läst nåt sånt här på forumet.

Husqy346  
#182177Jo det kanske är möjligt att det är så .

TS

skogssvinet  
#182239Grattis till köpet har haft min jonsered i snart tio år och den har funkat klockrent hela tiden!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18224713" var ju standardsvärd på den tid allt manuellhöggs. 15" satte man på ibland i grov skog. Ett för långt svärd har en enveten förmåga att hitta nån sten när man kvistar.

Användarvisningsbild

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Pongu skrev:, förutom till den lilla 181:an med 12" som bara används till snickeri, trädkirurgi osv. 16" tycker
/Pontus

Ursäkta att jag byter ämne men håller du med trädkirurgi? Vad menar du med det?

Pongu  
#183366Nej, inte professionellt i alla fall! :)
Vad jag menade var mest vanlig beskärning hemma i trädgården!
Med en smidig såg och kort, smalt svärd blir det mer precision i snitten (kirurgi) än den vanliga lemlästningen! ;) Underlättar övervallning osv.

/Pontus

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).