Motorsåg och handhållet

Min Huskvarna 136 startar inte

6 inlägg 4497 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Min Huskvarna 136 startar inte

combato  
#179794 Hej Pro's,

Jag har en av dom enklare varianterna av sågar, en Huskvarna 136.
Jag har inte använt den på några år men när jag nu skulle starta den så händer inget. Jag tänkte att soppan som var i kanske var kass så jag hällde ut den och ersatte med ny aspen färdigblandad. Men den startar inte ändå.

Vad börjar man att kolla och är det något som kan vara igensatt som bör göras rent efter att den inte använts på några år?

/C



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Min Huskvarna 136 startar inte

totte  
#179825 Det är väl att börja med bensinslangarna kolla om dom är hela och inte torkat och spruckit eller är fulla med halvstelnad goja. Sen är det nog att plocka isär förgasaren och rengöra, eventuellt byta membran. Gammal soppa som stått i ett par år brukar gegga ihop förgasaren.

Men du kan pröva ett trick först: Häll en halv tesked ny fin bensin på luftfiltret och dra. Den bör då hosta till i varje fall, kanske gå några sekunder och om du har tur dra ur så den startar. Händer inget alls, byt tändstift. Om den i varje fall puffar vet du att du har tändning och då är det rengöring av hela bränslesystemet som gäller.

Avatar Fallback

Re: Min Huskvarna 136 startar inte

combato  
#179875 Jag testade att hälla lite soppa på filtret som du tipsade om och då gick den igång direkt och puttrade några sekunder.
Jag skall nu plocka isär den... hur man nu gör det. Efter att ha plockat bort alla plastkåpor så verkar det inte vara helt logiskt hur man sedan gör för att få loss delarna och var man hittar bränsle ledningarna.

Om någon har tips på det så blir jag glad :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min Huskvarna 136 startar inte

totte  
#179877 Bränsleledningen är e nslang som går från tanken till förgasaren. Sen finns det ocskå en bit inuti tanken den fiskar du ut med en krökt ståltråd genom tanklockshålet och då får du också ut filtret. Förgasaren brukar sitta med två genomgående skruvar som du hittar nånstans under luftfiltret.

Klart och tydligt att den inte får fram soppa, har du tur räcker det med att göra rent bränslesystemet. Risken är dock att du måste byta membran.

Avatar Fallback

Re: Min Huskvarna 136 startar inte

combato  
#179884 Japp jag hittade den efter att jag plockat isär lite. Jag tog loss bränsleslangen från förgasaren och när jag samtidigt försökte dela plasthuvudstyckerna (då man blottar bensinslangen innan den går ned i tanken) så sprutade det en massa soppa... fick snabbt vara där med en burk :-)
Jag trodde då att den "skit" som varit ivägen rensats bort av sig själv så jag satt ihop det igen. Skall testa att starta imorgon kväll då jag har färsk soppa hemma och inte barn som sover :-)

Tack för tipsen!!

/C

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min Huskvarna 136 startar inte

totte  
#179892 Bli inte förvånad om det inte lyckas, i så fall är det att fortsätta och ta i sär förgasaren och rengöra i alla kanaler och nålventilen mm. Men, med lite tur så, man vet aldrig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).