Motorsåg och handhållet

Avkastad kedja, slänga?

9 inlägg 6840 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avkastad kedja, slänga?

Pongu  
#179719 Provkörde en såg igår, 064. När jag belastade den i en stock kastade den av kedjan. Slitet drev och det är möjligt att kedjan inte var helt spänd, men inte så att den hängde. Svärdet såg för ögat inte helt kass ut, 16". Drev, svärd och kedja av Picco-typ. Självklart köpte jag sågen! :)

Några av drivlänkarna är böjda längst ut i spetsen, så att de kärvar i svärdet, och några kärvar lite mot varandra. Bara att slänga? Eller skulle ni gett er på att försöka få ordning på den?

Med vänlig hälsning,
Pontus



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Avkastad kedja, slänga?

Phantom  
#179721 Är kedjan skadad så byt är min rekommendation.
Är svärdet bra så behåll det, men byt kedja och det slitna drevet.

Avatar Fallback

Re: Avkastad kedja, slänga?

Pongu  
#179728 Tack! Tänkte detsamma, men det skadar ju inte att höra hur andra gjort. Ska ta en närmare titt innan jag slänger den, men den har säkert tagit stryk och det är ju lite dumsnålt att riskera ett kedjebrott. Lite synd, för Picco-kedjor till 16" måste specialbeställas. Tänkte sätta Picco-svärdet på min 390 och köra 8-tandsdrev och 1,6mm 3/8" på 064:an istället!

/Pontus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avkastad kedja, slänga?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179751 Brukar ju bli lite grader på drivlänkarna när kedjan hoppar! piccokedjan hoppar av lättare än andra kedjor tack vare små drivlänkar,och är dessutom känsligare för avhopp!..så det är viktigt att den är rätt spännd! det är bara att ta flatfilen och fila bort graderna tills du känner att den går runt skapligt lätt för hand på svärdet!.graderna brukar vara på 4-5 drivlänkar i följd.. vansinne enl mig att slänga en kedja pga grader på drivlänkarna! :shock:

Avatar Fallback

Re: Avkastad kedja, slänga?

Pongu  
#179760 Ja, det är exakt som du säger!

Tyckte först att spetsen på drivlänkarna var böjd, men när jag tittade närmare såg jag att det blivit som små jack från undersidan, som tryckt ut godset åt sidorna, så att kedjan inte löper i svärdet. Har nu filat försiktigt på båda sidorna och det ser rätt jämnt ut. Löper hyggligt med handkraft. Ska ge mig på svärdet också med flatfilen! Det ser ut som att man aldrig filat svärdet trots att det är välanvänt. Djupa spår efter kedjan. Fanns nog många anledningar till att kedjan hoppade! På kedjan har det också på något ställe bildats grader som inte är åtkomliga för filning, som gör att länkarna inte ledar perfekt mot varandra. Men jag ska testa att ställa upp oljepumpen och köra kedjan rätt tight spänd. Det borde lossna med lite olja och motion tycker man! :)

På en 1,6mm kedja hade jag nog inte tvekat, men Picco-kedjan är ju lite ömtåligare. Får se, kanske kan behålla den!

/Pontus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avkastad kedja, slänga?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179776 Varför inte lägga detta åt sidan o dit med nytt drev, svärd och kedja i 1,6.
Antar att den ska kapa grovt mestadels...

Avatar Fallback

Re: Avkastad kedja, slänga?

Pongu  
#179782 Japp, nytt drev beställt till 064! Ska köra med ett annat befintligt 18" 1,6mm svärd så länge och 8T. Sedan längre svärd 1,6mm och 7T vad det lider.

Picco-svärdet är tänkt till 390! (se tråden om Picco-kedja på 260)
Sugen på att pröva PS3, så det blir nog ändå en ny kedja, men det kan ju vara bra med en extrakedja, om man får den att funka.

Med vänlig hälsning,
Pontus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avkastad kedja, slänga?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179786 Har inte mycket bra erfarenhet av smala drivlänkar på kedjor. Tycker det funkar sämre än med grövre i allmänhet och i synnerhet på vedbacken.

Avatar Fallback

Re: Avkastad kedja, slänga?

Pongu  
#179787 Verkar vara delade meningar i den frågan, men det är möjligt att jag håller med dig när jag provat mera!
Dock är jag grymt impad av både Picco och Picco mini på mindre sågar. Skulle ändå byta till kopplingstrumma för ringdrev på 390, så jag tänkte jag kunde kosta på mig ett Picco drev för 75kr också! :)

Därför vore det bra att kunna provköra Picco på 390 med den hoppade kedjan, innan man investerar i en PS3-kedja i speciallängd.

/Pontus

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).