Motorsåg och handhållet

Kedjeval husqvarna 550xp

66 inlägg 35040 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432246 Eg ville prøvd husqvarna si eiga kjede, x cut. Så kan du gjera deg opp ei meining om du er fornøyd eller ikkje.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432249 Vad ska du ha kedjorna till? Är det bara kapning så är nog helmejsel bra men är det mer normal huggning med övervägande kvistning så skulle jag valt en semichisel. Anledningen är att jag upplever att mejseltanden vill hugga i barken och därmed stör rytmen i kvistningen.

Användarvisningsbild

Helmejseltandad kedja?

traktorz  
#432259 Använder Stihl MS201 med 12 & 14" svärd, Stihl MS362 med 15" alt. 18" svärd, Jonsered med 13" pixel, men mest Husqvarna med 15" och 0.058" spårvidd. Stor-Stihlen har fortsatt att krångla, varvid Husqvarnan har fått vara en allt-i-allo såg, även till en hel del stubbsågning för framkomlighet med ATV.

I vinter röjning kring 50 år gamla diken, med dungar av björk-, gran-, och tallrosetter, lutande träd och vindfällen. Har först gått med röjsåg på barmark och tagit slyet närmast dikena. Tar nu i vintertid ut det huggna i vedlängder, men låter dock det grövsta längs dikena stå kvar på rot, efter opportunistisk stamkvistning av dito.

Filar inte i fält slöa eller stensågade kedjor, utan byter kedja efter behov på alla våra sågar. Filar hemma med såg i skruvstädet under bra ljus.

Tycker att halvmejsel (21BPX, H25) verkar passa oss bäst i fält med Husqvarnan. Erfarenhet av 21LPX är enbart marginellt från vedbacken, men att jag inte hade toppskärpa särskilt länge. Kanske borde jag lära mig först att bli bättre på fila kedjor kvar på sågen i fält, innan jag övergår till helmejseltyp?

Användarvisningsbild

X-CUT SP33G på Husqvarna 550XP(G)

traktorz  
#432262
can skrev:Eg ville prøvd husqvarna si eiga kjede, x cut. Så kan du gjera deg opp ei meining om du er fornøyd eller ikkje.


Har visserligen inhandlat en X-CUT SP33G, men den är i 13" och monterad på gamla Jonsereden CS2152 med passande pixelsvärd. Haft för avsikt att testa kombinationen där först, men Jonsereden har hittills fått vara reservsåg i vinter.

- Vår HVA 550'n har ett 0.058" orginalsvärd på 15".
- Ett nytt 15" pixelsvärd är det enda som håller oss tillbaka från att köra X-CUT pixel även på Husqvarnan...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

anersimyra  
#432265 Kort och gott.. :smile: en H25 .... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

traktorz  
#432266 Tack!
H25.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).