Motorsåg och handhållet

Hqa 345 slutade driva

14 inlägg 7727 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hqa 345 slutade driva

slypelle  
#178860 Köpte en begagnad 345 och en "Eraser" som har en snurrande hydralslang. Gick jättebra genom brännässlorna men så blev det tvärstopp på en liten stubbit. Nu driver den inte och motorn rusar vid gas. Något som gick sönder, antar jag. I vilken ände ska jag börja skruva. Finns det någon liten "säkringspinne" som på en utombordare när propellern slår i?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hqa 345 slutade driva

Svahn  
#178861 vinkelväxeln. eller drivaxeln...

Användarvisningsbild

Re: Hqa 345 slutade driva

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178863 Skulle kunna vara centrifugalkopplingen. Fast då kanske den snurrar hela tiden när fjädern som drar ihop det går sönder. Kommer inte ihåg vilket. Det har hänt mig några gånger. Dock inte på denna modellen.

Användarvisningsbild

Re: Hqa 345 slutade driva

totte  
#178866 Inte kopplingen, då driver den även på tomgång.

Håller med Svahn. Finns tyvärr ingen brytpinne i röjsågar, blir det överbelastning går nåt sönder. Den där sortens tillbehör är inte bra, det blir för stora påfrestningar när man kör emot nåt, dessutom är de ofta farliga.

Skruva loss vinkelväxeln sen lär du kunna avgöra vad som gått åt pipan.

Avatar Fallback

Re: Hqa 345 slutade driva

slypelle  
#178875 Hej och tack for tipsen. Jag skruvade av vinkelvaxeln och satte pa den igen. Nu funkar den! Antar att det ar for bra for att vara sant....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hqa 345 slutade driva

totte  
#178884 Är det böjlig axel i röret. I så fall kan den vid mycket hård belastning krypa ur. Eller hade vinkelväxeln lossat och åkt ned på röret?

Användarvisningsbild

Re: Hqa 345 slutade driva

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178907 Jag tror att det kan vara kopplingstrumman, som ju är länken mellan koppling och axel! nån form av spricka/haveri där eller själva infästningen mellan trumma och axel! kopplingen tror jag inte på...där brukar det ge med sig! precis som totte säger så snurrar klingan på tomgång om kopplingen är slut! kolla även lagret till själva axel/trumma!

Avatar Fallback

Re: Hqa 345 slutade driva

slypelle  
#178932 Japp, jag får lämna in den. Håller med om varningen för tillbehöret Erasure. Rena skräpet som förstört maskinen inom en halvtimmas användning. Tack för alla svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hqa 345 slutade driva

Brumsten  
#179447 Det är kopplingstrumman som brustit i lödningen.

Användarvisningsbild

Re: Hqa 345 slutade driva

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179456
Brumsten skrev:Det är kopplingstrumman som brustit i lödningen.


Så hva's kopplingstrummor är lödda?? :roll: :surp: hur och var då?

Avatar Fallback

Re: Hqa 345 slutade driva

Ingoberra  
#180098 Drevet är väl lött på trumman

Avatar Fallback

Re: Hqa 345 slutade driva

Phantom  
#180102 På en röjsåg sitter inget drev på kopplingstrumman...

Avatar Fallback

Re: Hqa 345 slutade driva

Ingoberra  
#180103 Näe där tänkte jag lite galet

Avatar Fallback

Re: Hqa 345 slutade driva

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180116
slypelle skrev:Japp, jag får lämna in den. Håller med om varningen för tillbehöret Erasure. Rena skräpet som förstört maskinen inom en halvtimmas användning. Tack för alla svar!

Om vinkel växeln har åkt ner så är det väl inte erasures fel att bara påstå något så dumt .
Sen att du har köpt sågen beg då vet du hur den har varit behandlad innan du köpte den .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).