Motorsåg och handhållet

Husqvarna 133 SG går inte bra

27 inlägg 19390 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133 SG går inte bra

totte  
#184020 Bör inte vara tändfel om den slår fina gnistor över 3 mm, om det nu inte är så att spolen lägger av när den blir varm.

En gissning är att vevaxeltätningarna börjat läcka, det brukar göra så tomgången är omöjlig att ställa in rätt. Om du har den på tomgång och lägger sågen på sidan, ändrar den då varvet eller dör så är det en stark indikation på minst en dålig vevaxeltätning.

Kan också vara luftläckor i anslutningen mellan förgasare och cylinder, kolla det noga. Kolla också så att gasspjällaxeln inte är glapp.

H- och L-nålarna brukar nästan aldrig behöva bytas. I så fall har dom varit utsatta för våld. Dom ingår aldrig i renoveringssatser.

Du skall inte använda sågen förrän det här är utrett och åtgärdat. Är det luftläckor går den för magert, leder till överhettning och stor risk för allvarliga skador på cylinder o kolv.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG går inte bra

ollenorell  
#184022 Packningarna till vevhuset har jag redan provtryckt faktiskt.
Jag flyttade kolven till övre dödläge, och pluggade igen utblåset.
På insugs-sidan gjorde jag en övergång så det passade mot kompressormunstycket.
Sågen lades på sidan och jag hällde lite olja över vevaxeltätningen och tryckte på med luft från insuget.
Fick dock inga bubblor vid vevaxeln.
Antog därför att tätningen är ok.

Anslutningen mellan förgasare och cylinder är ok, har även gjort en ny packning där.

Gasspjäll-axeln är dock inte kollad! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG går inte bra

ollenorell  
#184025 Har provkört lite igen. Fick den att gå någon halvminut först.

Provade då att lägga sågen på ena sidan, och andra sidan, men ingen skillnad i varv där.
Den stannade inte heller.
Den har samma oroliga tomgång oberoende av läge.
Dessutom har jag ju provtryckt vevaxeltätningarna...

Jag kunde även varva upp sågen faktiskt.

Efter en stunds testande går sågen kortare och kortare stund innan den stannar igen...

Gasspjällaxeln skall kollas upp!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG går inte bra

ollenorell  
#184059 Har skruvat bort förknasaren nu och skall undersöka gas-spjället.
Hur vet man om den är bra eller dålig?

Efter de provkörningar jag gjort under dagen har jag kommit fram till att sågen går bäst kall.
Då går den lite längre stunder.
När den blivit varm går den bara några sekunder i taget.

Tomgången är det största problemet just nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133 SG går inte bra

totte  
#184077 Tja, då har vi eliminerat läckande vevhus, men tändningen kan det fortfarande vara, det har varit väldigt vanligt att dom lägger av när dom blir varma.

Du känner om spjällaxeln är onormalt glapp, någon tiondel gör knappast något, men tror knappast det är det i alla fall. Men man kollar ju allt när felet inte är uppenbart.

Sen är det hävarmen till membranet, rätt justerad? http://wem.walbro.com/distributors/serv ... series.pdf (sid 7)

Det kan ju även vara fråga om utsliten kolvring, ofta funkar dom kalla och går sämre varma då.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG går inte bra

ollenorell  
#184875 Tackar för att bra hjälp! Det är mycket värt!
Ska kontrollera allt det sistnämnda så fort tillfälle ges!
Jag har bestämt mig för att få igång sågen, att slänga den är ju inget alternativ!
Och hur svårt kan det vara liksom, tvåtakt är ju ganska primitivt :)

Har dock fyndat en såg faktiskt!
En Stihl 020 tillverkad 1999 eller 2000.
35 kubik med liggande cylinder. :)
Ger intryck av att vara kvalitet, ska provköra vartefter här.
Betydligt lättare än den gamla husqvarnan, men också säkert 15 år nyare.

Men Husqvarnan ska igång, är man två gubbar som jobbar måste man ha tre sågar :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG går inte bra

lars11  
#185680 Den nya hemgjorda? Förgasarpackningen, Har den rätt hål till bränslepumpen i gasaren?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG går inte bra

ollenorell  
#185686 Jess, jag gjorde ett hål i förgasarpackningen likt det var gjort på den gamla packningen.
Och soppa kommer fram till förgasaren!
Tynger man ner den där lilla hävarmen som ligger mot förgasarmembranet (som lyfter en liten nål i andra änden) rinner det in soppa i kammaren.

Verkar bra tror jag?

Har även kollat att "hävarms-vippan" är rätt justerad efter tottes tips tidigare.
Den är justerad som det ska.
Ligger i höjd med förgasarens hus, kollade med stålskala.

Gasspjällets axel är knappt glapp alls. Väldigt lite skulle jag säga.
Dock går det att skjuta lite i sidled vid fullgas, men det ska nog vara så, det är ju fjäderbelastat.

Utsliten kolvring...
Har fått det berättat för mig kolvringen ofta får en extra förslitning just vid utblåset och därmed blir tunnare just där.
Någon sådan förslitning syns inte här.

Killen jag köpte förgasarsatsen av kollade även på kolvringen och tyckte det såg helt normalt ut det man kan se med ögat åtminstone.

Och kompet är någorlunda bra.

Stihl:en är ungefär samma cc och visst kompet är väl lite mer distinkt eftersom sågen inte gått så mycket.
Men jag skulle inte säga att det är som natt och dag.
Jaq blir duktigt trött i armen när husqvarnan krånglar :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG går inte bra

ollenorell  
#189900 Kan berätta hur det hela slutade.

Jag fick aldrig sågen att gå helt bra. Den gick kall, men inte när den kommit upp i arbetstemperatur.

Killen som äger sågen lyckades dock få 1500kr i inbyte för sågen vid köp av en ny Husqvarna 550.
Butiken accepterade att den gick dåligt.

Tackar för all hjälp! Har åtminstone lärt mig meka gammal husqvarna! :)
Case closed!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133 SG går inte bra

totte  
#189901 Gissar att det ändå var tändningen. Det har varit rätt vanligt med tändmoduler som lagt av när dom börjat bli varma. Nå, men det är ju historia nu och det var ju inte så illa att den dög som hyggligt inbyte.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG går inte bra

ollenorell  
#189902 Ja, tändningen tycks vara lite speciell på denna modell, och förmodligen inte värd att byta.
Tror också det var ett bra inbyte!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG går inte bra

Bonn-Pelle  
#191282 I stället för att skruva på gamla lik från tidigt 80 tal eller liknande så skulle jag nog passa på att bya in dem mot en nyare 550 eller 560 xp.
Dessa sågar har ju mer kraft, acceleration samt mer lättstartade är äldre.
Om man tycker att mellanskillnaden är för stor så kan man säkert hitta på en beganad genomgången sån hos åf efter en sån här kampanj.
Även om man inte tycker att man hugger ofta, så finns det ingen anledning att jävlas med en såg som startar efter 30 ryck eller så.
Uppdatera sågen, du jobbar säkrare med en mer driftsäker såg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).