Sida 4 av 5

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: mån 18 jun 2012, 15:24
av MickeBM
Kul! :)
Ska bli spännande att se om du får ordning på den.

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: tor 21 jun 2012, 21:58
av mixter1
Hej!
Har en i släkten som hade samma problem med sin nästan nya 346a. efter många verkstadsbesök förgasarbyte m.m. visade det sig att den sög vacum i bränsletanken. kommer inte i håg med 100% säkerhet men jag har för mig att det var så simpelt att byte av tanklock löste problemet :???: . i vart fall var problemet att den inte fick in luft i bränsletanken i fall jag är ute på en runda på cykeln beträffande tanklocket. borde ju vara lätt att kolla i vart fall om den startar igen sedan man gläntat på tanklocket.

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: tor 21 jun 2012, 23:53
av totte
Nej luftningen sitter väl inte i tanklocket, brukar vara en separat liten grunka, slang eller rör med nån backventil eller liknande, vet inte hur det är på 346, har aldrig haft en så ny såg.

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: lör 23 jun 2012, 00:51
av Anders Olsson
Hej!

Min 357XP har problem med att tomgången vandrar och att den tjuvstannar.
Jag rengjort och bytt membran i förgasaren. Innan renovering var sågen helt död.
Den beter sig ungefär som att den går för snålt på tomgång, men det går inte riktigt att justera då den ändrar beteende hela tiden.

Nu har jag inte använt sågen på ett tag, men efter att jag använde den sist googlade jag lite och hittade nån information om detta problem.
Det påstods att ett vanligt fel är att den suger tjuvluft mellan förgasaren och gummigrejen som den sitter fast i insuget med.
Tydligen sitter där en plastring som ska agera slangklämma och hålla tätt mellan förgasare och insug och denna klämma är av bristfällig kvalitet.

Själv minns jag att förgasaren var misstänkt lös när jag monterade bort den, men jag har inte orkat ta isär sågen för att kolla igen.

Men det kan ju vara värt att kolla innan man köper ny förgasare

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: lör 23 jun 2012, 02:07
av totte
Låter som ett typiskt tjuvluftsproblem ja. Börja med att kolla upp den där förgasaranslutningen. Är det inte den kan man misstänka vevaxeltätningar.

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: mån 25 jun 2012, 09:54
av Risarvaren
Även det jag sett på olika forum framförallt i USA och UK är att plastklamman är av dålig kvalitet och bör bytas ut mot en metall dito och att alla anslutningar mellan förgasaren och insuget verkligen är täta. Annars är det även vanligt att just Walbroförgasaren inte beter sig som den skall och att då byte till Zama bör kunna avhjälpa felet.

Själv så har jag just beställt en Zama samt en manuell dekompventil. Vi får se hur det funkar när jag får hem grejerna!

:grin: hoppas jag det blir av det hela...

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: mån 25 jun 2012, 12:38
av Nonkan
Risarvaren skrev:Även det jag sett på olika forum framförallt i USA och UK är att plastklamman är av dålig kvalitet och bör bytas ut mot en metall dito och att alla anslutningar mellan förgasaren och insuget verkligen är täta. Annars är det även vanligt att just Walbroförgasaren inte beter sig som den skall och att då byte till Zama bör kunna avhjälpa felet.

Själv så har jag just beställt en Zama samt en manuell dekompventil. Vi får se hur det funkar när jag får hem grejerna!

:grin: hoppas jag det blir av det hela...


Glöm inte att plugga nippeln på cylindern när du monterar manuell dekomp.

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: mån 25 jun 2012, 22:18
av Risarvaren
Jo Mange tror jag det var som nämnde det, jag hoppas jag fattar vad det är som skall pluggas men antar att det är "hålet i andra ändan av den slang som går till automatdekompen.

/Micke

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: ons 27 jun 2012, 09:04
av Nonkan
Här är en bild:


cylinder.jpg

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: ons 27 jun 2012, 11:20
av karlastrid007
nonkan, tycker du jag borde göra detta på min 2156 cwh också, även om den funkar bra?

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: ons 27 jun 2012, 11:48
av Risarvaren
Tack Nonkan,

var ju mycket enklare än jag trodde, en bra gummituta med en klämma så är det klart! :grin:

Ska se hur det blir när grejerna kommer. Förgasaren tar någon vecka till medan dekompressionsventilen är på väg.

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: ons 27 jun 2012, 20:42
av Nonkan
karlastrid007 skrev:nonkan, tycker du jag borde göra detta på min 2156 cwh också, även om den funkar bra?



Finns ingen anledning att laga nåt som är helt :) Däremot vet du var du ska börja felsöka om sågen beter sig skumt.

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: tor 02 aug 2012, 00:24
av Risarvaren
Jahaja,

då har jag äntligen fått hem en ZAMA-förgasare samt en manuell dekompventil. :grin: Har plockat bort lite grejer men ska göra en bättre rengöring innan jag ger mig på själva bytet.

DSC09666 (Custom).JPG


DSC09676 (Custom).JPG


DSC09677 (Custom).JPG


DSC09668 (Custom).JPG


DSC09669 (Custom).JPG

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: tor 02 aug 2012, 15:36
av SawTroll
Nonkan skrev:
karlastrid007 skrev:nonkan, tycker du jag borde göra detta på min 2156 cwh också, även om den funkar bra?



Finns ingen anledning att laga nåt som är helt :) Däremot vet du var du ska börja felsöka om sågen beter sig skumt.


Tja - den er jo en luftlekkasje som venter på å skje - bedre å ordne det med en gang etter min mening.

En annen sak er at katalysatoren bør bort så fort som mulig! :!:

Re: Våga köpa HVA 357XPG med ”mystiskt fel”?

Postat: tor 02 aug 2012, 17:17
av Risarvaren
Jag skall byta till manuell dekomp samtidigt med förgasaren, den kostade $9 plus pack och porto. :grin:
Dessvärre så hade BK i Södertälje ingen såndäringa plugg och klämma som Nonkan beskriver på lagret så det blir till att uppfinna något istället...

Kanske man skall starta en liten tråd om "Projekt 357XPG - åtgärda mystiska tjuvstopp"???
Vad säger ni?