Motorsåg och handhållet

köra motor röjsåg på etanol.

54 inlägg 21402 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13586
Mange skrev:Som du säkert vet så vill ju diesel ha mycket värme eller hög komp.
Inget av dessa eftersträvas i dagens sågar.

Tvåtakt Diesel är samma som tvåtakt bensin, mer hk/kg jämfört med 4-takt.

Dessa blev inte populära för att de krävde mer än lite tekniskt kunnande o lite vana av maskiner för att ens starta.

Att det sen kladdades med gas o hade öppen låga framtill gjorde att det blev lite knöligt o få den o slå igenom riktigt ordentligt.

Sågar ska optimalt sett för en huggare vara säkra, starka, snabba, underhållsfria, robusta, lätta, starta av sig själv o vara nästan gratis.

Varsågod det är bara o rita på...
Det tar nog ett tag innan du hittar en oprövad idé som är genomförbar.

utveckla gärna mera om tvåtakts diseln

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13600 Jag vet inte riktigt vad jag ska gå in på i detalj mer...

I detta fall med Jonsereds XA är det en stort sett vanlig Slidmatad, motorsågsmotor med spolport och avgasport fast med en tändkula i toppen. Kolv o topp är lite annorlunda format för att bättre styra br/luft blandning upp i Kulan.
XA o de allra första XB har 3 kolvringar medand resterande xB har 2.

Kruxet med dessa är att eftersom tänkulan är väldigt klen så svalnar de snabbt.
Propen/Gasol lagras I bågen o släpps ner till tändkulan fär att ge den värme till motorn är i drifts temp.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13603
Mange skrev:Jag vet inte riktigt vad jag ska gå in på i detalj mer...

I detta fall med Jonsereds XA är det en stort sett vanlig Slidmatad, motorsågsmotor med spolport och avgasport fast med en tändkula i toppen. Kolv o topp är lite annorlunda format för att bättre styra br/luft blandning upp i Kulan.
XA o de allra första XB har 3 kolvringar medand resterande xB har 2.

Kruxet med dessa är att eftersom tänkulan är väldigt klen så svalnar de snabbt.
Propen/Gasol lagras I bågen o släpps ner till tändkulan fär att ge den värme till motorn är i drifts temp.

då är det ingen tvåtakts disel utan en vanlig tändkule motor

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13609 Tänd kulan är ett rör som är pluggat i änden och är beroende av tillskotts värme vid uppstart.

Jo, visst är det en tändkula med insprutnings pump o slidmatning........

Men helt vanlig typ av motor tror jag inte....

Detta var ett försök o komma undan tråkigheterna kring att ha elektronik i såg. Inte så värst bra men ett tappert försök i alla fall.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13648
Mange skrev:Tänd kulan är ett rör som är pluggat i änden och är beroende av tillskotts värme vid uppstart.

Jo, visst är det en tändkula med insprutnings pump o slidmatning........

Men helt vanlig typ av motor tror jag inte....

Detta var ett försök o komma undan tråkigheterna kring att ha elektronik i såg. Inte så värst bra men ett tappert försök i alla fall.

då skall jag ta vad är en tvåtakts disel
Större dieselmotorer är ofta tvåtaktare. En tvåtaktsdiesel har i stort sett samma verkningsgrad och avgasvärden som en fyrtaktsdiesel (till skillnad mot ottomotorns tvåtaktsversion som har både lägre verkningsgrad och större utsläpp än fyrtaktsottomotorn) och fördelen av i stort sett fördubblad effekt för samma cylindervolym men har nackdelen av att man behöver någon form av spoltryckspump= kompressor matning och för att höja verknings graden så finns även avgasturbo.

Avatar Fallback
Ingvar  
#13666 Brukar inte såna där jättelika dieslar som sitter i fartyg räknas som tvåtaktsdiesel?? Har en känsla av att det enda som påminner om en moppemotor på dom är att dom tänder varje varv... :roll:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13672 Är är lite läsvärt från Nils-Erik Sjöstrand i Tänkulans vänner.

http://www.tandkulan.com/Historia.htm

http://www.tandkulan.com/motor.htm

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13673 I denna såg är det lite annorlunda som sagt..

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14869
Mange skrev:Jag förstår att de säger saker o ting för att vi inte ska exprimentera o sen gnälla över att grejerna inte håller...

Garanti eller märkets prestanda gäller inte vid expriment o sån't här kul...


Sen så vill väl de antagligen sälja sitt bränsle ochså skulle jag tro. De vill nog inte att nån annan säljer bränslet till deras sågar.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).