Motorsåg och handhållet

köra motor röjsåg på etanol.

54 inlägg 21356 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
jokin  
#13413 nja att plasten i tanken skulle lösas upp är ljug,så aggresiv är inte etanol!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13414 Jag förstår att de säger saker o ting för att vi inte ska exprimentera o sen gnälla över att grejerna inte håller...

Garanti eller märkets prestanda gäller inte vid expriment o sån't här kul...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13415
gossebear skrev:pratade precis med Husqvarna Tekniska avdelning.

"Max 5% inblanding av etanol i aspen bränslet allt annat är direkt farligt både för sågen och för den som använder sågen.
Du måste dessutom ha en olja special för etanol och blanda ut med så effekten är marginell som du får ut och priset blir ändå dyrar pga av special oljan." (tror han hette Magnus)


Som jag sa tidigare, man måste ha specialolja som blandar sig. Inget nytt.

"effekten är marginell"? Inte för miljön.

Pratade även med Sthista etanol så upphör alla garantier med engång, din såg kommer att nypa efter ett halvår ungefär samtidigt som plasten i tanken kommer att lösas upp". (en tjej vid namn johanna. )


Om man inte ställer upp bränslemängden på något sätt, så lär sågen gå mycket magert. Man behvöer ca 40% större volym bränsle vid etanolkörning. Kan det vara anledningen till nypet kanske?

Plasten i tanken lösas upp? Tja, Rydén körde ju ett år med etanol utan at något löstes upp. Kanske annan tank.

Bra med info i alla fall. Det är inte någon som föreslår att man kör med etanol i o-moddad såg, det vore dumt.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13417 jo, ryden körde HVA inte Sthil .

Hva sa att deras plast klarade etanol, sthil sa att deras plast inte klarade det. ? ändå konstigt att den kan typ klassas om den inte klarar etanol? eftersom all handels bensin har 5-10% inblandad ... o

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13419 Jasså, HVA sa att det var OK med tanken? Det var bra!
Jag föreslår att du moddar en av dina 3120, så kan vi jämföra sen!

Jasså, inte det nä... :-)

Användarvisningsbild
XP  
#13427 Följer denna debatt men det är några saker jag inte får ihop som skrivs. Bla (eftersom all handels bensin har 5-10% inblandad ... o).(Max 5% inblanding av etanol i aspen bränslet allt annat är direkt farligt både för sågen och för den som använder sågen).
(Pratade även med Sthils konsument avdelning i Gråbo/Lerum
"Blandar du i det minsta etanol så upphör alla garantier med engång).Min fråga är har jag överhuvudtaget några garantier på min nya såg i och med att jag kör på handels bensin?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13430 vad tycker du är oklart?

Om man kör på handels bensin så förmordar jag att du har full garanti, det är när du går utanför det alltså blandar i ytterligare etanol eller om du bara kör på etanol som garantierna upphör. Så förstog jag det när jag pratade med de.

Som du säker känner till så blandar bensinbolagen alltså PREEM raff i lysekil som fixar 80% av all bensin i sverige i 5% etanol (det kommer att bli 10% efter nyår då nya regler börjar gälla om jag förstått det rätt.)

Hmm tänker inte modda min 3120 inte någon av de sågarna jag har, det enda som jag skulle kunna tänka mig att modda 3120 till är för Diesel drift.

Användarvisningsbild
XP  
#13431 Ok då förstår jag lite mera! Ska bli intressant att höra hur det går när du ska rycka igång din diesel 3120 om moddningen blir av utan dekomp :lol:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13437
XP skrev:"Blandar du i det minsta etanol så upphör alla garantier med engång).Min fråga är har jag överhuvudtaget några garantier på min nya såg i och med att jag kör på handels bensin?


Garantierna upphör när du modifierar förgasaren, skulle jag tippa. Om du kör 5% eller 20% etanol spelar nog ingen roll.

Det är väl som med biltillverkare, man får bara ha 5% etanol i bilarna i Sverige. Efter nyår (eller när det nu blir) ändrar de säkert till 10% istället, hux flux. Biltillverkarna är inte dumma, de garanterar bara vad de absolut måste.

HVA/Shil gör säkert lika dant, dvs garantierna bygger inte på vad som faktiskt går.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13440
XP skrev:Ok då förstår jag lite mera! Ska bli intressant att höra hur det går när du ska rycka igång din diesel 3120 om moddningen blir av utan dekomp :lol:


3120 har decomp ventil i sitt utförande, tro mig du förösker inte rycka igång den utan de com även i bensin utförandet. du kommer ungeäfr ett halvt varv på start snöret sedan slutar det med att du står med handtaget i handen eller axeln ur led.

Dock är tanken fortfarajde väldigt intressant med en diesel version ....
Glödstift borde ju fungera med svängjulet fastän man kanske behöve extern strömkälla för att få upp glöden? och förgasare? hmm. tanken tål att leka med...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13445
XP skrev:Följer denna debatt men det är några saker jag inte får ihop som skrivs. Bla (eftersom all handels bensin har 5-10% inblandad ... o).(Max 5% inblanding av etanol i aspen bränslet allt annat är direkt farligt både för sågen och för den som använder sågen).
(Pratade även med Sthils konsument avdelning i Gråbo/Lerum
"Blandar du i det minsta etanol så upphör alla garantier med engång).Min fråga är har jag överhuvudtaget några garantier på min nya såg i och med att jag kör på handels bensin?


Jag tror att de menar att man inte ska laborera med blandningar hit o dit.
Aspen eller mackblandning. Någon av dessa två kan de nog inte krånla sig ifrån. Kör på dessa o om du blandar, blanda med bra olja i rek. mängd sen har de ju inget o krånla om.

Det blir aldeles för jobbigt för dem o hålla isär varför problem uppstår o hur de ska rättas till om det finns massor med olika bränsle.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13446
gossebear skrev:

Dock är tanken fortfarajde väldigt intressant med en diesel version ....
Glödstift borde ju fungera med svängjulet fastän man kanske behöve extern strömkälla för att få upp glöden? och förgasare? hmm. tanken tål att leka med...


Du är 60 år efter i utvecklingen nu...

Jonsereds första modell, Raket eller Raket XA, hade diesel som huvudsakliga bränsle.

Startades på diesel o hade en propen värmd Tändkula.

Kunde köras på nästan vad som helst!

:D

Bild

Bild

Bild

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13449 ah nice såg magnus, med tanke på dagens utveckling borde det inte fungera med en diesel såg idag? eller blir den för stor med dagens mått mätt?
Vilka problem skulle man stöta på?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13452 Som du säkert vet så vill ju diesel ha mycket värme eller hög komp.
Inget av dessa eftersträvas i dagens sågar.

Tvåtakt Diesel är samma som tvåtakt bensin, mer hk/kg jämfört med 4-takt.

Dessa blev inte populära för att de krävde mer än lite tekniskt kunnande o lite vana av maskiner för att ens starta.

Att det sen kladdades med gas o hade öppen låga framtill gjorde att det blev lite knöligt o få den o slå igenom riktigt ordentligt.

Sågar ska optimalt sett för en huggare vara säkra, starka, snabba, underhållsfria, robusta, lätta, starta av sig själv o vara nästan gratis.

Varsågod det är bara o rita på...
Det tar nog ett tag innan du hittar en oprövad idé som är genomförbar.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13455 hmm. med dagens glödstift och hur utveckling har burit sig så borde man kunna göra något.
Ex sätta lithium batterier i handtaget så har man gömt undan de till glöden.
resten ladas ju av svänghjulet.
Komprissionen borde väl även gå att lösa?

Jag kan rita magnus, om du får det att fungera :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).