Motorsåg och handhållet

köra motor röjsåg på etanol.

54 inlägg 21352 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köra motor röjsåg på etanol.

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13339 Går det rent praktiskt att köra dessa motorer på etanol eller förlorar man kraft. På om man skulle köra på "vanligt bränsle" borde ju vara mycket billigare att köra på etanol ioch med att det kostar ca 8-9 kr om man jämför med aspen tex som kostar 16 kr. Sen vilket som är miljövänligast torde ju vara etanolen. Är det någon som har tankat på dessa i sina motorsåg röjsåg utan att de skärt ihop.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13341 Jag surrade lite med killarna på ett Etanol forum för ett tag sen.
En av de jag "breväxlade" med var testare på nåt etanol företag eller nåt..

Kommer inte ihåg riktigt..


Summan var att det är öite kostsamt o testa eftersom det krävs nya grejer för att kunna ge rekommendationer..

Gamla vet jag har blivit trstat med inga lysande resultat.

Jag har inte ens tänkt tanken eftersom det är svårt nog o få i sågen de bränsle de behöver nu... Tänk då o trycka i 20-30% till???

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13342 http://etanol.nu//forumrecover/index.php

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13352 Innan du funderar på att hälla Etanol i tanken skall du ställa en mycket bra fråga till dig själv:

Är mina packningar i motor/förgasare/tank avsedda för Etanol eller kommer dessa att lösas upp/torka sönder?

Det finns väldigt många som gjort sönder sina bilar och utsatt andra för ren livsfara genom att hälla etanol i tanken och sedan så droppar det från otäta packningar.

By the way, så är Etanol 7 ggr så giftigt i slutändan än vad Diesel är.
Och ett bränsle tal på 1,35 (m a o drar din bil 1 lit milen bensin så komemr din bil dra 1,35 med etanol och 0,6-0,7 med diesel)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13353
gossebear skrev:Det finns väldigt många som gjort sönder sina bilar och utsatt andra för ren livsfara genom att hälla etanol i tanken och sedan så droppar det från otäta packningar.


Det finns väldigt många som sprider konstiga rykten om etanol. Kan du nämna någon som gjort sönder sin bil genom att köra på etanol? Om det finns väldigt många, så borde det finnas klara referenser.

Visst går det, men då måste man satsa. Läckande bränsleledningar? Ja, gamla ledningar spricker och läcker. Oavsett bränsle.

Innan du häller i etanol, kan du fundera på: Så gott som alla gummikvaliteter som tål bensin, tål också etanol. Tvärtom gäller däremot inte. Se tabell s. 5 och framåt.

http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13354 Ja du jag skulle kunna ge dig telefon nummer,namn, bil modelll, årsmodell, motor alternativ, och en jäkla massan annan information om ett par 1000 bilägare som kört sönder sina bilar om jag hade fått lämna ut deras info. (pga av pul så får man ju inte det samt att lämna ut kunders info kanske inte är så profissionellt)

En fråga, varför har en etanolbil tätare serviceintervaller än en bensin eller diesel bil. (jo därför att packningar filter möm inte håller lika länge.)

Och att alla packningar som klarar bensin/diesel även klarar etanol är helt felaktigt det är två helt olika packningar som behövs.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13357
gossebear skrev:Ja du jag skulle kunna ge dig telefon nummer,namn, bil modelll, årsmodell, motor alternativ, och en jäkla massan annan information om ett par 1000 bilägare som kört sönder sina bilar om jag hade fått lämna ut deras info. (pga av pul så får man ju inte det samt att lämna ut kunders info kanske inte är så profissionellt)


Det är precis sådan ryktesspridning jag menade...

En fråga, varför har en etanolbil tätare serviceintervaller än en bensin eller diesel bil. (jo därför att packningar filter möm inte håller lika länge.)


Nej, det är för att de inte har stor erfarenhet av hur oljan förändras. Men det finns inget som tyder på att det är ett problem.

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 9508b39a37

Och att alla packningar som klarar bensin/diesel även klarar etanol är helt felaktigt det är två helt olika packningar som behövs.


Allt gummi som klarar bensin, klarar etanol(*).

http://www.hydroscand.se/catalogues/bro ... kemtab.pdf

Vilket packningsmaterial är det vi pratar om nu?

(*) PU-gummi, lite sämre.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13358 Ryktes spridning eller fakta?

Service protokoll från verkstaden kallar du det ryktes spridning?

Etanolen är skitfarlig, värdelös och kommer ändå snart att ersättas av "Tekniskdiesel ".

Etanol kan du ha i din motor om den är optimerad för det så som SAABs Bio power.

men men det är upp till varje person att avgöra, jag akn bara säga diesel med 40 palmolja/slaktavfall.
Det enda riktigt miljövänliga är Bio-gas och vätgas. (det senare har ju lite problem med säkherheten om man säger så...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13361
gossebear skrev:Ryktes spridning eller fakta?

Service protokoll från verkstaden kallar du det ryktes spridning?


På det sätt du presenterar det, javisst. Du har ju inte ens sagt vad det är för fel på bilarna, eller varför du tror at det är etanol som bär skulden. Är det konverterade bilar, är det FFV-bilar, eller är det bilar utan modifieringar?

Med tanke på hur många nöjda etanolkonverterare det finns, så tror jag du kraftigt överdriver.

Etanolen är skitfarlig, värdelös och kommer ändå snart att ersättas av "Tekniskdiesel ".


Etanol är det minst farliga flytande bränsle jag kan komma på. Tom metanol är giftigare.

"Skitfarlig och värdelös"? Det var väl underbyggda argument...

"Teknisk diesel" har funnits bra länge, tyskarna gjorde mycket under andra världsriget, sedan gjorde sydarfika en hel del under apartheid. Då med kol som utgångspunkt.

FT-diesel från biomassa har sina poänger, om det slår eller ej återstår att se. Det finns ju inte tillgänglig att tanka.

Etanol kan du ha i din motor om den är optimerad för det så som SAABs Bio power.


Tyvärr är det inte en motor optimerad för etanol som sitter i Biopower (eller någon annan FFV-bil jag knner till), utan det är en bensinmotor. SAAB jobbar just nu med en motor som optimeras för etanol (tex högre komp), och kan då sänka förbrukningen radikalt.

men men det är upp till varje person att avgöra, jag akn bara säga diesel med 40 palmolja/slaktavfall.

Det enda riktigt miljövänliga är Bio-gas och vätgas. (det senare har ju lite problem med säkherheten om man säger så...


Introduktionen av palmolja i diesel kom av sig i Sverige...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13363 Alkylat bränsle är helt OK så vitt jag förstår.
Etanol vet jag inget om mer än vad jag läst i media, men det är väl som allt annat som är nykommet.
Det kräver lite tid o kunskap hos gemene man är nog inte så hemskt bra...

Jag kan tänka mig att många slår det i tanken o "testar" helt utan förberedelser. Den kanken har passerat mitt huvud i alla fall.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13364 Mange, det "räcker" med att borra upp munstycket till förgasaren. Det kan också funka om du kan justera bränslemängden på sågen. Du måste också hitta en olja som blandar sig med etanolen.

Mer info här:
http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php

Och här:
http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13365 Säkert att det finns många nöjda konverterare som byggt om sina bilar totalt. Då funkar det. Men då är de ju inte typgodkända och bryter således mot 'dagens' lagstiftning, kommer väl ändring på det om jag inte minns fel..? Munstycken som satt igen, skador på bränslepump, skador på packningar o ventiler, skador på katalysatorn, fel värden från LM-mätaren, fel värden på Lambda-sonden.

Tillverkningen av etanol är väldigt smutsig, att framställa 5 liter etanol från vete eller trä här i sverige så går det åt ca 92% ennergi alltså endast en vinst på 8 %
Från sockerör går det åt 28% energi. Sedan skall det fraktas med båt från Brasilien den hanteringen är ju inte smutsig med tanke på den volymen som fraktas.
Dock är det så med etanolen att den måste "tvättas" och det är i denan tvättnings processen som hanteringen blir väldigt smutsig.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13366
gossebear skrev:Säkert att det finns många nöjda konverterare som byggt om sina bilar totalt. Då funkar det.


Ja, det var ju lite skillnad mot vad du sa tidigare,

Men då är de ju inte typgodkända och bryter således mot 'dagens' lagstiftning, kommer väl ändring på det om jag inte minns fel..? Munstycken som satt igen, skador på bränslepump, skador på packningar o ventiler, skador på katalysatorn, fel värden från LM-mätaren, fel värden på Lambda-sonden.


Sådana problem är även vanliga på gamla bilar som endast körts på prima bensin. Och på en del nya bilar.

Tillverkningen av etanol är väldigt smutsig, att framställa 5 liter etanol från vete eller trä här i sverige så går det åt ca 92% ennergi alltså endast en vinst på 8 %. Från sockerör går det åt 28% energi. Sedan skall det fraktas med båt från Brasilien den hanteringen är ju inte smutsig med tanke på den volymen som fraktas.


Framställningen av bensin är en ren energiförlust. Framställningen av el är en ren energiförlust.

Dock är det så med etanolen att den måste "tvättas" och det är i denan tvättnings processen som hanteringen blir väldigt smutsig.


Jaha, fler rykten. Vad är det som gör denna "tvättningsprocess" (ta bort vatten) så smutsig?

Inget av dina fantastiska påstående tidigare i tråden har någon referens, eller trovärdigt faktaunderlag. Så länge du fortsätter med det, så är det inget bättre än ryktesspridning.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13369 ja du min källhänvisning är väl med anledning av det jag jobbar med.

du får gärna hälla etanol i tanken stå inte nära mig eller i min skog bara.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13371 Äsch, jag vill inte bråka. Ber om ursäkt för mina tvärsäkra inlägg, jag kan ha fel. Jag vill hellre diskutera skog och skogsmaskiner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).