Motorsåg och handhållet

Lättstartad

7 inlägg 7258 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Lättstartad

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177049Hej Skulle vilja få tipps på mest lättstartade sågen.Min farfar som har fallit och skadat axeln för ett år sedan har problem att få igång sin motorsåg .
Vilken är den mest lättstartade sågen som finns på marknaden.
Behöver bara vara en liten.
Jag har en 339xp NE men tycker själv att den inte är särskilt lättstartad
Mikael

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lättstartad

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177053Ska han kapa ved så kanske en elsåg kan vara ett alternativ?

Stihl har annars ett bra system där man liksom förspänner fjädern i startapparaten och sen startar sågen av sig själv (nästan).
Tror inte att Husqvarna har nåt sånt system på nån såg.

Nolltax AB  
#177054Farsan min är stolt ägare av röjsåg med elstart.
Om det finns till motorsåg vet jag ej.
Batteridriven tigersåg däremot, det vet jag finns.
Å vedtuggande sågblad likaså...

axwell  
#177056Kan bara säga Stihl 192 C-E (E = Easy2start), men det kan bero på att det är just den jag brukar ha som extrasåg. Den är dessutom lätt att hantera tack vare sin ovanligt låga vikt.

Troligen finns det fler sågar som är lättstartade, Husqvarna brukar framhålla någon modell.

Användarvisningsbild

totte  
Nolltax AB skrev:Farsan min är stolt ägare av röjsåg med elstart.
Om det finns till motorsåg vet jag ej.
Batteridriven tigersåg däremot, det vet jag finns.
Å vedtuggande sågblad likaså...

Har funnits bensinsågar med elstart. McCulloch hade några modeller redan på 60-talet. 3-10E, 5-10E och 10-10E är dom jag känner till, kan ha funnits fler.

Dekompventil är mycket bra om man har svårt med draget vid start. Generellt är mindre sågar lättare att dra, sen är det ju A och O att dom är perfekt inställda och välservade.

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177079Elsåg till vedkapning hemmavid har han,men han vill kunna såga någon pinne som ligger och retar hans ögon då och då,samla ved är lite av en hobby....
batteridrivet är inget att ha .
skall kolla med stihl handlarn om jag kan låna en sådan där med lättstart så att han får prova att starta den

TS

Pongu  
#177712Stihl med Easy2Start är löjligt lättstartad! Nästan så det blir tråkigt... :D
Man behöver inte rycka, utan drar ut snöret sakta och lugnt för att spänna fjädern. När snöret sedan löper in igen brummar sågen igång. Och snöretkan man dra ut med lillfingerkraft...

/Pontus

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).