Motorsåg och handhållet

Aspen i lite äldre sågar?

10 inlägg 5997 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Aspen i lite äldre sågar?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176921 Fick en Hva 51 från tidigt 90-tal tror jag och när jag läste instruktionsboken till den såg jag att den ska ha 4% oljeblandning.
Aspen är ju 2% men å andra sidan kanske oljan är bättre än för 20 år sen så det går bra ändå?
Jag är medveten om att det kan uppstå problem när man byter till alkylat men den risken kan jag ta om den bara smörjer och kyler tillräckligt bra.

Tyckte det var märkligt med en så hög oljeblandning på en så pass modern såg, Hva röjsågarna från samma era gick på 2%.

Märkligt hur sågarna har börjat samlas runt mig helt plötsligt, först jonsereden och nu den här, vart ska det här sluta :surp:
:mrgreen:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Aspen i lite äldre sågar?

johan eriksson  
#176923
Palms skrev:Märkligt hur sågarna har börjat samlas runt mig helt plötsligt, först jonsereden och nu den här, vart ska det här sluta :surp:
:mrgreen:


Är du säker på att du vill ha svar på den frågan?

Mvh Johan, som bara skulle ha en extra såg med stora Hva fästet.

Avatar Fallback

Re: Aspen i lite äldre sågar?

4WD  
#176924 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 17:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Aspen i lite äldre sågar?

totte  
#176938 Aspens färdigblandade 2% duger till alla motorsågar från 60-talet och framåt. Funkar också precis lika bra med vilken som helst av de bättre helsyntet 2T-oljorna, även om det inte står Stihl eller Husqvarna på flaskan. Jag kör på OK:s bästa 2T-olja i alla mina. Det är som du tror, sågmotorerna har inte ändrats i sina oljekrav sen i stort sett 50/60-talet men oljorna har förbättrats enormt och i synnerhet från 90 och framåt. På 60-talet var rekommendationerna 5 - 7% och det berodde bara på att det du hällde i då var sånt man möjligen har i gräsklipparn numera, ren SAE 30.

Hmm, skulle det där med sågarna utveckla sig så får jag rekommendera Chainsaw collectors forum, http://www.chainsawcollectors.se/, det botar inte sjukan men gör den lättare att bära :D

Användarvisningsbild

Re: Aspen i lite äldre sågar?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176945 Jadu...
Jag skulle bara ha lite delar till en 44 jag hade o kapade ved med...
Nu har jag det...


Ang bränslebytet..
Jag hade kollat så det ser vettigt ut först. Tagit av cylinder och gjort rent så gott det går o ihop med den igen med ny bränsleledning och filter.
Räkna med att det får justeras om lite för att den ska gå rätt och se till att den gör just det.

Avatar Fallback

Re: Aspen i lite äldre sågar?

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176991 Ja sågarn har en viss förmåga att yngla av sig men dom är trevliga dom flesta så det är nog något vi får leva med, välkommen till samlandet Palms

Jag har användt Aspen i alla år utan problem ibland blandar jag till någon veteransåg för att det ska synas hur såg ut med röken då vi körde förr.
Rengörning av sågarna är det viktigaste så dom får kylning.Är förvånad att det går att köra med vissa sågar jag fått in.

Avatar Fallback

Re: Aspen i lite äldre sågar?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177015
Mange skrev:Jadu...
Jag skulle bara ha lite delar till en 44 jag hade o kapade ved med...
Nu har jag det...


Ang bränslebytet..
Jag hade kollat så det ser vettigt ut först. Tagit av cylinder och gjort rent så gott det går o ihop med den igen med ny bränsleledning och filter.
Räkna med att det får justeras om lite för att den ska gå rätt och se till att den gör just det.

så här ser en cylinder ut som har gått på aspen läggmärke till spikningarna
download/file.php?id=7971&t=1

Användarvisningsbild

Re: Aspen i lite äldre sågar?

bmbamse  
#177019
knaggen skrev:
Mange skrev:Jadu...
Jag skulle bara ha lite delar till en 44 jag hade o kapade ved med...
Nu har jag det...


Ang bränslebytet..
Jag hade kollat så det ser vettigt ut först. Tagit av cylinder och gjort rent så gott det går o ihop med den igen med ny bränsleledning och filter.
Räkna med att det får justeras om lite för att den ska gå rätt och se till att den gör just det.

så här ser en cylinder ut som har gått på aspen läggmärke till spikningarna
download/file.php?id=7971&t=1


Ser ut som aspen fräter bra hårt i spolkanalerna med... Kan inte va nå bra det där... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Aspen i lite äldre sågar?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177033 Suck, knaggen vi har egna trådar för diskussioner för eller mot aspen, jag har då personligen kört ett gäng sågar heltid proffessionellt sen 2004 utan ett enda bränslerelaterat fel.

Men nu gällde min fråga om nåt helt annat och det har jag fått svar på, just den här är riktigt fin invändigt har ägts av en gammal huggare så den har nog gått rätt justerad i alla tider.
Totte: är redan med på chainsawcollectors för jag fick en MacCulloch 1-53 för 5 år sen eller så och försökte hitta information om den...Det är väl bara att sälla sig till samlarskaran snart :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen i lite äldre sågar?

totte  
#177070 Se där ja! Finns risk att du blivit raderad om du inte varit inne på väldigt länge, men då är det ju bara att registrera på nytt, du ligger ju ändå risigt till :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).