Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 208123 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Kse  
#217113 Kul att se att Jula även finns i Polen, undrar vad en Meec såg kostar där?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217115 249 Złoty, dvs 536 kronor.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Kse  
#217116
Mangan skrev:249 Złoty, dvs 536 kronor.

Ja då är det ju inte värt att åka dit och handla, har ju lite Zloty över sen svensexan. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217156
axwell skrev:http://candidate.ecompetence.se/JULA%20AB/external/Job/Details/21a74fb7-088e-4380-ac26-196f3dcd3b35

Håll i hatten, Jula skall ta reda på vad kvalité är.
Två personer för säkerhets skull.

Kan det vara någon mening med en hel katalog sedan dessa ingenjörer sagt sitt ?

Ur annonsen:
Jula skrev:Som produktkvalitetsingenjör arbetar du tätt tillsammans med inköpsavdelningen och vår personal i Kina.

Undras om de köper prylar någon annanstans än i Kina :?: :???: :???:

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Sune77  
#217381
machonisti skrev:
Mange skrev:Detta frågades tidigare i denna tråd med sidan två....

foton skrev:Måste erkänna att nu var jag tvungen att ställa min Meec 46 cc. Har gått drygt 3 år, är i skogen ca.300 dagar per år. Den började läcka bränsle. Totalt repkonto 1 st. tändstift + några kjedjor. Som tur var hade jag en ny på lager. Åkte till Jula och förnyade lagret.


Mange skrev:Så, hur många drift timmar har du på den efter "1 st. tändstift + några kedjor"?


Hur mycket sågen har gått???

Mange skrev:Nu böjer du på sanningen lite.
Du får det att låta som denna 50 tim maskin har gått 7200tim!
Så är det garanterat inte!
Hur många drift timmar har du på den?

Har du mer än 40 tim / kedja?
Några kedjor ger inte många drift timmar.
På tre år borde du förbruka minst 100-150 kedjor...


Fortfarande inte mycket till svar.


Skulle vara intressant med lite timmar och sånt därför frågan. Den såg som gått bäst för mig är en hva 45. Sågat ca 700 fub plus cirka 10 -15 tankar under 7 år. Efter det började den gyckla under skogsarbetet då köpte jag en annan. Efter det fixade jag upp den och har använt sågen som gårdssåg under 7-8 år.
Jobbar nu med en stihl 200. Den ligger på ca 300 fub så inte skall jag väl behöva köpa såg på några år ännu.


Jag kan inte svara för Fotons såg men jag har haft en Meec såg sedan 2008 som extra såg.
Jag kör de mesta med min Husqvarna men ibland så är man på jobb där utrustningen får ligga på kvar på pickupens flak övernatt för sågar är ej välkomna i hotellrummen då vill man ej ha Husqvarnan.( har haft en del besök där dom har slått sönder kåpan på flaket och rotar )
Samt när jag kör i min egna skog så är gärna Farsgubben med och då överlåter jag husqvarnan till honom. ( man kan ge gubben pension men en gång skogsarbetare alltid skogsarbetare tydligen :lol: )
Meec sågen vibrerar något hemsk, är plastig och kan bara ta 3/4 tank sedan får den soppa torsk men den har gjort sitt jobb utan strul.
Med lite snabb huvudräkning så borde den under dessa år ha kört mellan 220 -250 fub men jag anar att den börjar närma sig slutet.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Lgard  
#217390 Är inte det rätt så typiskt med "billighetsprodukter". Det man gör avkall på är jämnheten, dvs kvaliteten.
Har man tur får man en "fullträff" och de bara går och går. Har man otur får man ett riktigt otäckt ex som bara fungerar till dess man börjar använda den.

Edit: Har en liten Biltema borrmaskin med två finesser. Mekaniskt slag och borr. Köpte den för en hundring för många år sedan. Den har fått stryk och går hur bra som helst fortfarande. Köpte i den vevan lite Hilti och Makita maskiner 5st för 40-50.000SEK. De går fortfarande perfekt, men där är ju kraven, och mina förväntningar, just det. dvs att de skall vara hundraprocentiga - alltid.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217406 Visst finns det de som kan köra dem ett tag. Jag hade en Mac 5 jag körde ett par hundra fub med, sen gick den som ved såg ca 10 meter...

Det hänger lite på användare o tur med.

Jag har haft många här som inte gått en tank.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

machonisti  
#217457
Sune77 skrev:Jag kör de mesta med min Husqvarna men ibland så är man på jobb där utrustningen får ligga på kvar på pickupens flak övernatt för sågar är ej välkomna i hotellrummen då vill man ej ha Husqvarnan.( har haft en del besök där dom har slått sönder kåpan på flaket och rotar )
Samt när jag kör i min egna skog så är gärna Farsgubben med och då överlåter jag husqvarnan till honom. ( man kan ge gubben pension men en gång skogsarbetare alltid skogsarbetare tydligen :lol: )
Meec sågen vibrerar något hemsk, är plastig och kan bara ta 3/4 tank sedan får den soppa torsk men den har gjort sitt jobb utan strul.
Med lite snabb huvudräkning så borde den under dessa år ha kört mellan 220 -250 fub men jag anar att den börjar närma sig slutet.

Med lika snabb huvudräkning som du kommer jag till att din meec var en lönsam affär ifall man accepterar vibrationer som antagligen ger domningar på kvällen.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

anersimyra  
#217465 Ja vafan, jag går och köper mig en Meec i veckan, går den så går den.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Sune77  
#217480 [/quote]
Med lika snabb huvudräkning som du kommer jag till att din meec var en lönsam affär ifall man accepterar vibrationer som antagligen ger domningar på kvällen.[/quote]

Hade det i början, innan jag lärde mig att köra den med riktigt tjocka handskar det dämpade vibrationerna lite.
Som nästa slit och släng såg så blir det nog en mucolloch på grund av vibrationerna fast meecen ska rasa ihop först

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Ent  
#217713 Instämmer med Sune77 mfl, har haft en Jula-Meec som reserv under några år och den är väldigt pålitlig hittills. Antagligen driftsäkrare än en gammal märkessåg (där delar inte längre finns) i samma prisklass. Har väl inte brukat den i nån större omfattning dock, vid lite grisigare vedkapning, rivning osv. Inte speciellt trevlig att jobba med, men OK som backup.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

jonaxe  
#221178 Tänkte bara skriva att jag på måndag åker och lämnar in Meecskiten för andra gången, lämnade in den för 3 veckor sedan pga att den dog när den blev varm och va totalt omöjlig att starta igen, och så hämtade jag den igår, och på reklamationsrapporten stod det följande; 'Tändstift bytt, provkördes utan anmärkning.'
Idag så startade jag den, startade på två ryck, gick en stund fast extremt ojämt, sen dog den när den blev varm igen. Jag väntade då 10 minuter, efter 20 talet ryck så starta den igen, bluddra och gick jävligt ojämt igen. så nu blir det att åka ditt på måndag igen och lämna in/få ny/pengarna tillbaka.
Jag så åt han som lämna ut den att det inte kommer bli någon skillnad med den efter tändstiftsbyte, då jag testade olika innan jag lämnade in den, men han var envis och tjatade om att den funkade och gick perfekt nu.
Saken jag vill få fram med detta inlägg är att man som redan nämnts flertalet gånger i tråden, tänka sig för innan man slår till, tur dock att det 'bara' gäller 700 spänn!

Mvh Jonatan

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

tallen100  
#221179 Jo är väll så att man får vad man betalar för tyvärr, dom är nog billiga av en anledning :|

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

jonaxe  
#221180
tallen100 skrev:Jo är väll så att man får vad man betalar för tyvärr, dom är nog billiga av en anledning :|


Jag det är ju tyvärr så, man kan ju inte förvänta sig mycket för det priset! Men man kan ju tycka att den borde fungera längre än 1 och en halv timma!

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

tallen100  
#221181
jonaxe skrev:
tallen100 skrev:Jo är väll så att man får vad man betalar för tyvärr, dom är nog billiga av en anledning :|


Jag det är ju tyvärr så, man kan ju inte förvänta sig mycket för det priset! Men man kan ju tycka att den borde fungera längre än 1 och en halv timma!


Ja verkligen.. blir dyr timmpenning med en sån såg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).