Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 208359 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

traktorz  
#216018
OAS-forests skrev:Nä fy fan, köper hellre en beg hva eller stihl, det finns ju många 15 år gamla sågar som inte gått mycket för 500 kr.


För 500 spänn får du inte mer än en reservdelssåg på Blocket, risken är dessutom väldigt stor att sågen är skuren och i bästa fall enbart slut i vibrationsdämparna. Man måste ju av med ljuddämparen och helst också med cylindern, för att se skicket. Stor risk att köpa grisen i säcken, speciellt för en såg som inte startar...

Håller med om att hellre föredra någon av de svenska & tyska kvalitetsmärkena, men för 500 kr väljer jag personligen en ny Meec före ett gammalt skuret ex med okänd historia.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216049 Köpa en ny såg för 500 är gambling i högsta grad med.
Vet en som köpt 3 o fortfarande står utan fungerande/startande såg.
Köpt en, lämnat in, fått ny, repetera.... Tre resor till affären, fortfarande ingen såg som ens startar.
Man kan inte begära mycket för 500:-

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

machonisti  
#216053 Då måste stackarn åka till affärn efter en fjärde!

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216077 Nä, efter tredje fick han pengarna tillbaka.
Slutade med en ny Stihl 192.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

traktorz  
#216080 Knappt lönt att bry sig om de snuspengarna för Meec-sågen, då en Stihl MS192 i jämförelse kostar 3.690,00 kr.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Husqy346  
#216142 Jag tror jag har igen tio gånger mera på min jonsered såg från verktygsboden , än att köpa Meec sågen jag tycker meec gör allt av lite halvracklig kvalitet.
Jag har bla en sågbänk som det står meec på hemma till geringsågen . Den är ganska glappig så man får kontrollmäta noga om man vill ha bra toleranser på brädorna .

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

lars11  
#216151 Köpte en gammal 254 på tradera utan gasare mm för några hundra. Hittade delar på eBay samt köpte nytt svärd o kedja. Blev 1150 tror jag och den går som ett troll, länk till projektet finn här på forumet. Men det kunde ju ha slutat med fiasko också om hela rasket hade varit totalpaj. Man måste ha lite tur. Har man det så får man en funkis julasåg för 500 eller ett hva- projekt för en tusing.
Det är naturligtvis inte troligt att få både kvalitet, service osv värt 5000 för 500. Det blir mer jobb och mer risk.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216236 Lite OT men var på Jula och köpte en Meec trimmer (bensin) för ett par hundringar (minns inte hur mycket). Frugan tyckte väl inte det var den bästa prioriteringen, men argument som att den är billig, hon kanske kan använda den istället för den elektriska, den är lätt osv. gjorde att vi köpte den.
Full av entusiasm för att inviga frugan i de bensindrivna maskinernas värld skulle vi starta.
Kan tillägga att hon har provat sågarna, Stihl och Husqvarna.
Jag ryckte och ryckte, fick igång den men den var ju inte särskilt bra justerad tänkte jag.
Frugan lämnade mig, jag ryckte och ryckte. Gav upp för lite annat mer produktivt arbete.
Frugan hånade mig så därför tillbaks till maskinen. Ryckte och ryckte, den startar ibland, hinner justera lite, köra nåt lite sen tillbaks till justering...
Tar fram Husqvarna röjsågen för att få gjort lite...
Tar fika med frugan och då kommer dödsstöten för Meecen.
-Hon frågar om jag vet hur många gånger jag ryckt i maskinen?
-Hur så undrar jag.
-Jo, du tyckte den kunde vara så bra för mig för den var ju så lätt, bättre att gå runt med istället för den elektriska. Du har ju ryckt i den där xxx ggr( minns inte då jag slutat lyssna). Då har hon alltså räknat alla gånger jag ryckt i den där Meecen.

Min rekommendation till mig själv och alla andra, ha stort tålamod och var stark i övertygelsen!!

Lycka till för de som köper Meec såg!

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

foton  
#216262 Köpte min första Meec såg för mer 3 år sedan! Den är med till skogen varje dag och har alltid fungerat. I höstas började den läcka bensin, jag kollade inte varför utan ställde undan den. Körde igång en ny, den har ju bara gått några månader, så den har inte krånglat än. Men för säkerhets skuld köpte jag en ny och har på lager.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216274
foton skrev:Köpte min första Meec såg för mer 3 år sedan! Den är med till skogen varje dag och har alltid fungerat. I höstas började den läcka bensin, jag kollade inte varför utan ställde undan den. Körde igång en ny, den har ju bara gått några månader, så den har inte krånglat än. Men för säkerhets skuld köpte jag en ny och har på lager.

Nu är du otydlig igen.Det här har du sagt innan med...
Jag vet de som har Meec såg som håller lika bra som din. De kör inte heller med dem.
Den nöjdaste jag träffat här hade inte ens startat den!

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

lars11  
#216276 haha, synd att fruga "lämnade dig" pga jula trimmern, ;)
Har också en julatrimmer, en 27cc variant utan vinkelväxel. Den gick att få igång men funkade bara på fullgas och hostade rätt mycket när den gick, hyfsat mycket vibrationer också.
MEN: När jag röjde för båtvagnen på uppställningsplanen så dog den helt. Ingen gnista. Kände efter vid inlödningen vid spolen och fick en riktig kyss... Aha.
Tändkabeln dålig. Lödde på en ny kabel och bytte även sunktändstiftet till ett NGK. Nu visar det sig att den går hur fint som helst, puttrar på tomgång och reagerar på gas... Det är ju för jäv-a jobbigt att det ofta är så där med dubbelbudgetgrejer. Den där trimmern kostade mao. 795 plus 45kr och typ en timmes felsökning och lödning.
Nu funkar den bättre än grannens Colibri så just nu är jag nöjd, men det är ju inte ett köp som passar "alla" ;)
Det är lite blandad kompott med dessa, vet att RC folk använder motorerna i modellbåtar osv. men då med anpassade tändsystem och förgasare.
Jämfört med vår 1979 års HVA 140R röjsåg så kan man väl säga att kvarnan är hyfsat mycket mer lönsam: några tändstift, membransats och fett på 35 år och rätt mycket hårdare drift...

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

vetinte  
#216278
Mange skrev:
foton skrev:Köpte min första Meec såg för mer 3 år sedan! Den är med till skogen varje dag och har alltid fungerat. I höstas började den läcka bensin, jag kollade inte varför utan ställde undan den. Körde igång en ny, den har ju bara gått några månader, så den har inte krånglat än. Men för säkerhets skuld köpte jag en ny och har på lager.

Nu är du otydlig igen.Det här har du sagt innan med...
Jag vet de som har Meec såg som håller lika bra som din. De kör inte heller med dem.
Den nöjdaste jag träffat här hade inte ens startat den!


Tolkar det som att han har en som kört i tre år o så hade han en till som var tre månader gammal som han tog nu. Men oxå köpt en tredje nyligen som han har i reserv.
Dock sas de inget om antalet timmar den gått under dom tre åren. Men jag utgår ifrån att den gått en del eftersom han avverkat en del skog som jag förstått det i andra trådar.
Så de e väll bra att den funkat.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

machonisti  
#216280 Fråga till Foton:
Avverkar du en hel del skog med Meec, och i så fall hur många fub eller tankar per år med Meec:en?

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216284 Detta frågades tidigare i denna tråd med sidan två....

foton skrev:Måste erkänna att nu var jag tvungen att ställa min Meec 46 cc. Har gått drygt 3 år, är i skogen ca.300 dagar per år. Den började läcka bränsle. Totalt repkonto 1 st. tändstift + några kjedjor. Som tur var hade jag en ny på lager. Åkte till Jula och förnyade lagret.


Mange skrev:Så, hur många drift timmar har du på den efter "1 st. tändstift + några kedjor"?


Hur mycket sågen har gått???

Mange skrev:Nu böjer du på sanningen lite.
Du får det att låta som denna 50 tim maskin har gått 7200tim!
Så är det garanterat inte!
Hur många drift timmar har du på den?

Har du mer än 40 tim / kedja?
Några kedjor ger inte många drift timmar.
På tre år borde du förbruka minst 100-150 kedjor...


Fortfarande inte mycket till svar.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Husqy346  
#216285 Ska man handla budget grejor på jula så får man asseptera meec för det står det snart på allt de säljer. Eller också hamron.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).