Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 207517 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

tallen100  
#789596 Nu handlar det ju inte om att köpa en ny såg för 500 kr,
det ju fråga om såg som redan finns och har en ägare, hur kan det vara dumt att laga den med delar från en annan såg som också finns?
Begriper inte riktigt hur ni resonerar.. 🤔 😅

Vore det lika om ni har en billig gräsklippare som tex drivremmen går av på, skulle ni sätta dit en rem som passar, eller slänga klipparen å åka och köpa en huskvarna istället?😆
Senast redigerad av tallen100 sön 22 jan 2023, 16:08, redigerad totalt 2 gånger.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Rotvältaren  
#789597
tallen100 skrev:Nu handlar det ju inte om att köpa en ny såg för 500 kr,
det ju fråga om såg som redan finns och har en ägare, hur kan det vara dumt att laga den med delar från en annan såg som också finns?
Begriper inte riktigt hur ni resonerar.. 🤔 😅


Exakt tallen100! Om det sedan står Husqvarna eller meec på sågen spelar ingen roll för det är inte inköpspriset eller kvalitet som avgör hur stor miljövinsten blir, det som gör miljövinsten är att man kan hålla befintliga och redan tillverkade grejer i fungerande skick eftersom desssa redan belastat miljön när de tillverkades.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Rotvältaren  
#789598
hfab skrev:
Rotvältaren skrev:
Det är en större miljövinst att återanvända trasiga produkter för att få fungerande enheter istället för att kassera dessa och köpa nya produkter vilka i sin tur orsakar mera miljöbelastning i tillverkningen än de befintliga gamla produkterna används ett tag till. Detta eftersom de gamla produkterna redan är tillverkade och belastningen på miljön redan är gjord och inte kan göras ogjord.


Du har rätt i ditt resonemang.
Meeen!
Störst miljövinster uppnås genom att tillverka och saluföra kvalitet.
Kan vi få bort alla undermåliga skitprodukter som säljs skulle samtidigt behovet av reparationer minska.
Konkurrensen idag är stenhård.
Och för att kunna konkurrera med exempelvis tillverkare av kinesiska skitsågar, måste bättre tillverkare lägga mer ekonomiska resurser på marknadsföring och försäljning.
För att kompensera dessa kostnadsökningar prutas det på kvalitet i tillverkningen av slutprodukten.
Med ett ökat behov av reparationer som följd. 🤓


Det är riktigt men det är också en helt annan diskussion. För nu är de här sågarna redan tillverkade och miljövinsten blir större om man återanvänder dem så länge det går istället för att bara skrota dem och köpa nytt.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Tralsmo  
#789602 Ja får nog ändra mig lite.

Är diskussionen det som redan finns tillverkat så är ju det som rotvältaren säger helt rätt.
Finns det redan så är de ju naturligtvis mer miljövänligt att laga.

Det man möjligen kan tillägga äju att då bör man ju kanske kunna laga de själv..
Nästa fråga är: vem köper sån chit å kan laga det själv?
Jaa enåannan finns det ju nog men många ä dom inte.
Dom flesta appariter åker nog i soptunnan utan å användas.
Hur miljövänligt ä de?

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789617 Nja det har väl ändrats en det.
Inte så noga längre för de säljer ju ändå.
Att de kör hälften mot innan per såg kvittar om det inte finns bättre att få fram.
De som sparat lite såg får ruggigt bra betalt nu.
De kan dubbla pengarna i vissa märkliga fall.
Med den import som finns idag borde de vakna o se missnöjet men inte..

Det är väl kanske beroende på vem som ser det snarare än hur många.
Ser inte de som kan göra nåt åt det, blir inget ändrat.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789622
Tralsmo skrev:Ja får nog ändra mig lite.

Är diskussionen det som redan finns tillverkat så är ju det som rotvältaren säger helt rätt.
Finns det redan så är de ju naturligtvis mer miljövänligt att laga.

Det man möjligen kan tillägga äju att då bör man ju kanske kunna laga de själv..
Nästa fråga är: vem köper sån chit å kan laga det själv?
Jaa enåannan finns det ju nog men många ä dom inte.
Dom flesta appariter åker nog i soptunnan utan å användas.
Hur miljövänligt ä de?

Jag kan hålla ned till viss del. Men vet hur produktion går till och vill nog påstå att det kvittar hur längd kinasågen går, det avtryck den gör på miljö lokalt och globalt är förskräcklig.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

anersimyra  
#789625 Det är ju inte importerat kinaskräp som diskussionen gäller utan de CE märkta sågar i de lägre prisklasser som säljs via jula m.f.l. Å andra sidan kan det ju även vara en miljövinst såväl som en ekonomisk dito att reparera kinaskräp om reservdelen redan finns på hemmaplan..🤑🤑

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

anersimyra  
#789628 I övrigt så har ju även tillverkarna av kvalitetsågar förlagt sin tillverkning i ett stort antal olika länder i världen. Jag tänker då närmast på stihl som har tillverkning förlagd till: Kina, Filippinerna, Rumänien m.fl.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Rotvältaren  
#789630 Inte för att jag vill vara petimeter men mitt stående argument är och har varit att det är bättre för miljön att återanvända trasiga enheter för att få ihop fungerande än att bara slänga det som är trasigt och istället köpa nytt. Och det oavsett om det är en motorsåg eller en tvättmaskin eller en cykel eller något annat. Ursprung eller kvalitet, CE-märkning eller jordens rotationshastighet har noll relevans i det sammanhanget.
När en produkt är tillverkad och såld så har den gjort ett miljöavtryck som inte går att återkalla så effektivaste skadelemineringen är att använda och återanvända produkten så länge som möjligt. Och det oavsett var produkten är tillverkad.
Senast redigerad av Rotvältaren sön 22 jan 2023, 20:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Rotvältaren  
#789632
anersimyra skrev:I övrigt så har ju även tillverkarna av kvalitetsågar förlagt sin tillverkning i ett stort antal olika länder i världen. Jag tänker då närmast på stihl som har tillverkning förlagd till: Kina, Filippinerna, Rumänien m.fl.


Och när dagen kommer som man behöver reservdelar till sin närproducerade kvalitetssåg så är det originaldelar som gäller. Efter att ha läst vissa inlägg här så kanske lika bra att slänga den närproducerade skitsågen trots allt...

1674414764_img_20200612_144728_5.jpg

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789641
anersimyra skrev:Det är ju inte importerat kinaskräp som diskussionen gäller utan de CE märkta sågar i de lägre prisklasser som säljs via jula m.f.l. Å andra sidan kan det ju även vara en miljövinst såväl som en ekonomisk dito att reparera kinaskräp om reservdelen redan finns på hemmaplan..🤑🤑

De billigare p å Jula är importerat kiba skräp.
Även de inte så billiga. De dyra på jula hittas säkert hos ÅTF med om man vill ha lite bättre support o få lite service när det behövs.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#789651 Sen är det ju inte säkert att det finns reservdelar till märkessågarna eller att det går få fason på dem heller! Farsans sparsamt använda Hva 133 började konstra i början på 00-talet. Den gick bra en liten stund, sen bluddrade den och strejkade. ÅF försökte ett par ggr plus en fristående mekare, jag kostade nog på den närmare 2000 kr till ingen nytta. Man gissade på att det var fel på tändspolen men den hade utgått som reservdel. 😤

Skjut mig, men bränd av erfarenheten köpte jag Meecen för att ha som backup till Stihlen. Och det är klart, jag hade förstås kunnat köpa en beggad märkessåg. Men beggade sågar säljs väl inte sällan för att de börjat krångla och man köpt nytt. Och här på orten finns ingen lika hängiven som @Mange, som kan laga allt med motor och som har hyllorna fulla med utgångna reservdelar.

En händig och intresserad man tog över Hva133an för nåt år eller två sedan i syfte att försöka fixa den. Har tyvärr inte hört hur det gick men jag hoppas han lyckades.
Senast redigerad av Ent mån 23 jan 2023, 09:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

JörgenO  
#789656 En liten uppdatering från Julas hemsida.
De har endast två bensinsågar numera, märket är Stiga (varumärket ägs nuförtiden av nån jättekonglomeratfirma som jag glömt namnet på). Billigaste är på kampanj, 1699kr.

Jula har även två elkedjesågar, en grå och en röd Mecc. Att döma av prisskillnaden så är röd färg =premiumMecc.

Tittar vi sedan på batterisågar så finns det nio att välja mellan, röda Meccs, gröna Ryobisar och en helsvart ankunge, en Caterpillar! (De h*rar ut sitt varumärke mer o mer, inte bara svarta strumpor som jag har🤣 ). Priserna varierar mellan 1000 - 5500.

Här är länk om nån är intresserad:
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... tillbehor/

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789662 Ibland ingår batteri och laddare i Julas priser, i vissa fall inte.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 23 jan 2023, 14:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789690
1674475115_ms170.jpg

Om man funderar på en Jula-såg så kan man ju även kika på
en Stihl MS170 som kostar ungefär lika mkt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).