Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 207550 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789341 Ja det klart.
Hade nog hållit med om jag inte visste bättre och var mer insatt i hur detta skit visar sina resultat. Jag ser ju inte den drömska blicken och förväntningarna före köp. Jag får se hur det går efter köp när de krånglar.
Jag har en nöjd meekkörare som haft sin maskin nu i snart tio år gissar jag. Var gång han kommer tucker jag det är dumt o lägga pengar på den men efter som den var så billig så blir det lönt. Tror han är uppe i 4-5000 nu.
Blir dyrt för lite kvistar i en trädgård.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Rotvältaren  
#789361 Att hålla igång en gammal såg så länge man kan är skonsammare för miljön än att bara köpa nytt när det pajar. Självklart finns det en gräns för vad som är ekonomiskt försvarbart, kan man inte fixa själv torde den gränsen nås ganska snabbt.
Ingen raket forskning vad som är bäst för miljön men när man börjar argumentera mot person istället för i sak så känns det tämligen löjligt.
Nu vet jag bättre än så och om jag fixar igång en trasig såg med delar från andra skrotade sågar så är det mycket bättre för miljön än att slänga och bara ersätta med nytt. Sedan får andra tycka vad fan de vill för så är det bara.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

anersimyra  
#789385 Har man som icke skruvkunnig lagt ut mellan 4-5000 under en tioårsperiod på underhåll och reparation av en såg så har man tveklöst klarat sig riktigt billigt undan..🤑🤑🤑🤑🤑

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789386 Beror ju på man hugger varje dag eller sågar några kvistar i trädgården då och då.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

anersimyra  
#789388
Skogsola skrev:Beror ju på man hugger varje dag eller sågar några kvistar i trädgården då och då.

En billig årsservice går på runt 600 inkl moms och ingår då reparation enligt exemplet så är ju detta tämligen billigt..🤑

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Williamm  
#789393
Rotvältaren skrev:Att hålla igång en gammal såg så länge man kan är skonsammare för miljön än att bara köpa nytt när det pajar. Självklart finns det en gräns för vad som är ekonomiskt försvarbart, kan man inte fixa själv torde den gränsen nås ganska snabbt.
Ingen raket forskning vad som är bäst för miljön men när man börjar argumentera mot person istället för i sak så känns det tämligen löjligt.
Nu vet jag bättre än så och om jag fixar igång en trasig såg med delar från andra skrotade sågar så är det mycket bättre för miljön än att slänga och bara ersätta med nytt. Sedan får andra tycka vad fan de vill för så är det bara.

Jag håller helt med där.

Jag skulle föredra att hålla igång en gammal kvalitetssåg men kan man få två trasiga sågar att bli en fungerande utan att köpa delar så är det alltid värt det så länge man inte lägger typ 13timmar på det...

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Rotvältaren  
#789430
Williamm skrev:
Rotvältaren skrev:Att hålla igång en gammal såg så länge man kan är skonsammare för miljön än att bara köpa nytt när det pajar. Självklart finns det en gräns för vad som är ekonomiskt försvarbart, kan man inte fixa själv torde den gränsen nås ganska snabbt.
Ingen raket forskning vad som är bäst för miljön men när man börjar argumentera mot person istället för i sak så känns det tämligen löjligt.
Nu vet jag bättre än så och om jag fixar igång en trasig såg med delar från andra skrotade sågar så är det mycket bättre för miljön än att slänga och bara ersätta med nytt. Sedan får andra tycka vad fan de vill för så är det bara.

Jag håller helt med där.

Jag skulle föredra att hålla igång en gammal kvalitetssåg men kan man få två trasiga sågar att bli en fungerande utan att köpa delar så är det alltid värt det så länge man inte lägger typ 13timmar på det...


Efter 13 timmar har du nog en helrenoverad såg 🤣
Men oavsett vilken produkt, om det är en cykel eller en motorsåg eller vad som helst, det är alltid en miljövinst om du kan få ihop en fungerande enhet ur ett par trasiga.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789432 Javisst. Du får ihop den och den går tyvärr att använda. Sen när du använder den funkar inte säkerhetsdetaljerna och du skadar dig.
För att ha på hyllan är en sak men använda är nåt annat.
Det behöver vara godkända grejer för de ska användas. Tyvärr säljs det ändå och kunden ska ta ansvaret för vad som är vettigt. Men är det billigt går vettet ut o väntar i bilen...

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Rotvältaren  
#789437 Den magsyran du rapar gång på gång ändrar inte det faktum vad som är bästa miljövinsten.
Har du en fullt fungerande såg så har du en fullt fungerande såg, vad exakt är det du inte förstår?

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#789444 Så så, bli inte ovänner nu... Vad gäller säkerhet på min Meec så funkar kastskyddet enligt det gängse testet, dvs man håller längst bak på handtaget och låter svärdsspetsen landa på en stock. Vilka andra säkerhetsanordningar finns egentligen på en motorsåg? (Förutom TrioBrake vilket jag inte har på nån såg).

Jag har alltid inbillat mig att allt som säljs, även på lågpriskedjorna, är CE-märkt. Nu vet jag inte vad den märkningen är värd på en motorsåg, men de värsta dödsfällorna ska väl ändå vara bortsorterade?

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789448
Ent skrev:Så så, bli inte ovänner nu... Vad gäller säkerhet på min Meec så funkar kastskyddet enligt det gängse testet, dvs man håller längst bak på handtaget och låter svärdsspetsen landa på en stock. Vilka andra säkerhetsanordningar finns egentligen på en motorsåg? (Förutom TrioBrake vilket jag inte har på nån såg).

Jag har alltid inbillat mig att allt som säljs, även på lågpriskedjorna, är CE-märkt. Nu vet jag inte vad den märkningen är värd på en motorsåg, men de värsta dödsfällorna ska väl ändå vara bortsorterade?

CE kan även stå för China Export det är hårfint om om jämför dom riktiga CE märkningen med CE märkningen som är Cina Export.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Williamm  
#789449
Rotvältaren skrev:
Williamm skrev:
Rotvältaren skrev:Att hålla igång en gammal såg så länge man kan är skonsammare för miljön än att bara köpa nytt när det pajar. Självklart finns det en gräns för vad som är ekonomiskt försvarbart, kan man inte fixa själv torde den gränsen nås ganska snabbt.
Ingen raket forskning vad som är bäst för miljön men när man börjar argumentera mot person istället för i sak så känns det tämligen löjligt.
Nu vet jag bättre än så och om jag fixar igång en trasig såg med delar från andra skrotade sågar så är det mycket bättre för miljön än att slänga och bara ersätta med nytt. Sedan får andra tycka vad fan de vill för så är det bara.

Jag håller helt med där.

Jag skulle föredra att hålla igång en gammal kvalitetssåg men kan man få två trasiga sågar att bli en fungerande utan att köpa delar så är det alltid värt det så länge man inte lägger typ 13timmar på det...


Efter 13 timmar har du nog en helrenoverad såg 🤣

Precis, men då står jag hellre där med en 346 eller 262:a..

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Rotvältaren  
#789451 Miljövinsten är inte beroende av märke så det är helt upp till dig vad du vill plocka ihop.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#789453 Nu är jag okunnig, men vad vad servar man på en motorsåg egentligen? Själv rengör jag och vässer, tankar och kör. Byter stift med några års mellanrum bara för att. Hugger inte jättemycket, drygt ett paket per år.
Sågarna har funkat i alla år förutom nu 550 XPns tändproblem och att MS200an spökade pga att vacuumslangen mellan vevhus och förgasare veckade sig. Silar allt bränsle (mack, numera 98), blandar (noggrannt!) med nån random tvåtaktsolja.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

tallen100  
#789459 Inte ser jag några fel att ha en billig "skräpsåg" som man kan ha med sej i "fall att" och inte behöver vara särskilt rädd om.
En såg som kostar 1000 kr ny går inte att jämföra med en såg som kostar 10 gånger mer, det bör de flesta begripa, och man får räkna med att kvalitén är därefter.
Men duger säkert bra till lite småpyssel eller som reservsåg.
Och vad är det som säger att en gammal utsliten kvalitetsåg är bättre, även om jag själv föredrar en sån. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).