Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 207555 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

TobbeE_87  
#235228 Tack för svaren. Förstog jag rätt att de alltså går bra att springa in tull närmsta Husqvarna år å köpa svärd och kedja där? Har drygt 10 mil ner till jula nämligen... Att de inte är någon kvalitetssåg förstår jag, men känns inte riktigt motiverat att lägga några stora pengar på något som kommer att användas så pass lite...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

ReverendRob  
#235254 Jag tror inte du kan passa in vilket svärd som helst. Det finns väl några
detaljer som du måste tänka på.

Länkbredden måste stämma överens. I Julasågens fall är det ju 1,5mm.
Kedjespänningen måste passa i svärdet. Smörjningen ska väl också hamna på rätt plats.
Har säkert glömt nåt, men det finns väl kunnigare folk än mig på forumet :D

Men nog tror jag att det finns nåt svärd från Husqvarna som borde passa.
Som sagt, det finns ju universal-svärd på Jula från Oregon som passar diverse
sågar inkl. Meec-sågen. För att göra det lätt för dig:

http://www.jula.se/sagsvard-13-728044
http://www.jula.se/sagkedja-13-728027

Det borde finnas info på deras förpackningar vilka sågar grejerna passar till
förutom Meec.

Lycka till och fråga på om det är nåt annat.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

foton  
#235274 De flesta experterna som skriver om hur dålig Meec sågen är här på skogsforum. Har aldrig sågat med en sådan. Dom hatar allt som är från Kina och är billigt.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235284 Jag tycker som jag gör baserat på erfarenheter.
Till skillnad från de experter du hänvisar till så har jag kört rätt några stycken nu.
Har inte råkat på nån som gått bra ännu, men det kommer kanske.
Senast redigerad av Mange mån 02 sep 2013, 07:13, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

TobbeE_87  
#235339 Tja, nu är man i alla fall lycklig(?) ägare till ovan nämnda såg. Har skruvat ihop den nu ikväll på diskbänken, får väl se imorrn om den brummar eller inte... :P

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

ReverendRob  
#235359 Glöm inte: låt sågen gå på tomgång en stund innan användning,
det förlänger livslängden på alla maskiner.

Ha så kul

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235371 Rent tekniskt sett, på vilket vis skulle detta förlänga livstiden på en såg?

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

JensSkoog  
#235384
Mange skrev:Rent tekniskt sett, på vilket vis skulle detta förlänga livstiden på en såg?

För i tiden var det ju såhär at man skulle köra lite forsiktigt i startet, så att delerna kunne slite sig till varandra, men nu för tiden är det knappast behov för å göra det. Men personligt så kör jag allt som är nytt på det sättet. Sitter i huvudet att det ska vara slik!

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Nolltax AB  
#235395 Låt säga man gjorde tvärtom. Startar nya maskinen på fullgas.
På vilket sätt skulle det förlänga livstiden?

Oljepumpen: -Men lugna dig lite, har ju inte ens hunnit få smak på oljan än!

Å kedjan: -Du pumpen, hur går det med drickat egentligen?

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235402 De flesta såg idag har drivning från kopplingstrumman och då inte pumpar om den inte snurrar.
I såna fall kan kedjan gala sig hes, det kommer inte nåt utan lite varv så kopplingen ingriper.

De såg vi pratar om i denna tråden är helt klart riskfria o köra med direkt. Startar de å går, går de inte sämre för att de används.

Att rusvarva och busa utan belastning eller för mycket, är nåt annat, det ska man inte med någon såg över huvudtaget.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Nolltax AB  
#235405 Rycker igång sågen.
Ser mig omkring att det är folkfritt, det tar ett par sekunder.
Ett ögonkast upp i kronan. Har rätt jag tänkt nu? Ett par sekunder.
Sågen brummar på på tomgång, hängandes i vänsternäve å stöd på vänsterben.
-Låtom oss brumma nu, sågen!

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235406 Mer inkörning än så krävs nog inte om allt är som det ska vara.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

TorxE14  
#235408 När jag höll på med radiostyrda modellplan ( också tvåtaktare med aluminiumkolv & belagd aluminiumcylinder) skulle de köras in med extra fet oljeinblandning, fetare inställning på förgasarskruven och framför all varierat varvtal och lätt belastning. Sen skulle de stannas ofta och låta kallna innan de startas. Så gör jag med motorsågar med, de tror jag inte skadar i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

TobbeE_87  
#235438 Kan meddela att sågen brummade idag, de var alltså inte den helt vibrationsfria varianten... :P Aningens irriterande dock att den vill ha 2,5% olja, när de bara är 2% i aspen dunkarna, men men, man kan väl inte få allt...

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

axwell  
#235440
TobbeE_87 skrev:ha 2,5% olja, när de bara är 2% i aspen dunkarna, men men, man kan väl inte få allt...

Inget att bry sig om, manualen är internationell, alla har inte lika bra olja, 2 % räcker långt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).