Motorsåg och handhållet

FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

14 inlägg 15274 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

cruisern  
#175779 Jag är fritidshuggare och behöver råd beträffande val av röjsåg. Jag har idag en grästrimmer Husqvarna 235R (1,3kW) från år 2000. Startar bra kall som varm och går alldeles utmärkt. Fram tills nyligen har jag enbart kört gräs och tunt sly men har börjat köra lite grövre. Jag har kompletterat med en 200/20 klinga och klingskydd. Det jag kör nu är sly, asp, hassel och liknande i tjocklek mellan 1 och 8 cm i diameter. När det varit för tjockt så har jag tagit fram motorsågen. Det har fungerat ganska bra men jag är rädd för att en dag så klarar inte vinkelväxeln påfrestningen. Därför funderar jag på att investera i en riktig röjsåg. Valet har stått mellan en Husqvarna 545FX eller en Stihl FS 460. Efter att Googlat en del så tolkar jag omdömena som likvärdiga. Det finns dock en del kritik mot Stihls sele. Mitt val lutar skarpt åt en FS 460 därför att den är ca 1000kr billigare samt att jag har en Stihl rabattcheck på 20% som jag fick när jag tog mitt motorsågskörkort. Min Husqvarna rabattcheck har jag redan utnyttjat när jag köpte min 550XP. Likaså har jag utnyttjat min Jonseredcheck.

FS 460 finns med kort och lång rigg. Den korta har sågklinga och man kan inte komplettera med tillbehör för gräs. Då måste man köpa nytt vinkelhuspaket och det är inte aktuellt för min del. Den med långa riggen går att komplettera med sågklinga. Vad jag förstår så är riggvinkel 25° resp. 35° mellan modellerna och anpassade för sina respektive ändamål.

Jag vill gärna att ni kommenterar fördelar/nackdelar med lång resp. kort rigg. Spelar det någon större roll för mig (180cm) om riggen är lång eller kort eftersom jag inte kommer att använda röjsågen yrkesmässigt? Kan det vara värt att lägga pengar emellan och välja en X-Fit sele?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

rokon  
#175782 Jag är 1,89 lång och använder kort rigg för jag ogillar lång rigg i eftersatta röjningar, jag gör rätt så höga stubbar så man ser dom. Men för gräsröjning är lång rigglängd att föredra, alltså kort rigglängd för dig måste funka bra, då det gör det för mig.

Avatar Fallback

Re: FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

fs480  
#176512 Om du tar bort klingskyddet på 460 röjaren kan du använda trimmerhuvudet.

Avatar Fallback

Re: FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

Homo abies  
#176521
fs480 skrev:Om du tar bort klingskyddet på 460 röjaren kan du använda trimmerhuvudet.

Och varför finns det skydd?
Till skogsröjning rekommenderar jag starkt kort rigg. Om du sedan märker att din trotjänartrimmer börjar tackla av så köp en trimväxel med tillbehör, När man väl provat så vill man aldrig mer hålla på att byta skydd o verktyg eller ha två olika maskiner som skall vara i form. Två skruvar öppna två varv byt dra åt och, klart! provkör selarna! -det är som skor väldigt personligt Jag vet en del som köper stihlmaskin (driftsäkerhet&kvalitet No1!) och sedan en Hva sele för att få det att passa kroppen. testa!

Användarvisningsbild

Re: FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176524 Jag är 184cm och kör med lång rigg, det känns skönt att ha klingan en bit bort från fötterna
och det känns iaf som att man blir effektivare.
Jag har inte på klingskyddet av samma orsak, det verkar effektivare.

Användarvisningsbild

Re: FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

lodjuret  
#176609 Är 183 cm ock kör fs 480 med långt riggrör. Kör bara för gårdsbruk (fritid).

Nu är det ett par år sedan jag köpte den så minnet är lite luddigt men gissar jag valde det för att minska risken för fötterna. Används mest till att hålla diken och gamla betningsytor där inte traktorn kommer fram fri från sly och annan dynga.

Kan inte påstå jag har märkt nån större skillnad med den lilla extra längden då man ger sig in i slyskog än en som är lite kortare men nu är det ytterst sällan man kört mer än ett par dagar i rad per gången.

Avatar Fallback

Re: FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

Homo abies  
#176746
Slurfi skrev:Jag är 184cm och kör med lång rigg, det känns skönt att ha klingan en bit bort från fötterna
och det känns iaf som att man blir effektivare.
Jag har inte på klingskyddet av samma orsak, det verkar effektivare.

Du har naturligtvis rätt, Det är effektivare utan skydd -Hela klingans omkrets kan skära i dina tår! Och varför ens riskera att träffas av ev klingsplitter?

Användarvisningsbild

Re: FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

cruisern  
#177942 Baserat på råd och tips här på forumet samt råd från några yrkesmän jag träffade så köpte jag en Stilhl FS 460 C-EMK, dvs en med kort rigg. Jag köpte också till ett ”Gräskit FS 460” som består av en vinkelväxel (35°) samt trimmerhuvud och skydd. Detta är ett specialkit som Svenska Stihl tagit fram till en kostnad av 1500kr inkl moms.

Jag fick sågen idag och har bara kört 2 tankar omväxlande sågklinga och trimmer och är mycket nöjd. Sågen startar mycket lätt, byte av växelhus går på mindre än en minut och jag märker tydligt den extra kraft maskinen ger relativt min Hva 235 R.

   TS
Avatar Fallback

Re: FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

hgj  
#178242
cruisern skrev:Baserat på råd och tips här på forumet samt råd från några yrkesmän jag träffade så köpte jag en Stilhl FS 460 C-EMK, dvs en med kort rigg. Jag köpte också till ett ”Gräskit FS 460” som består av en vinkelväxel (35°) samt trimmerhuvud och skydd. Detta är ett specialkit som Svenska Stihl tagit fram till en kostnad av 1500kr inkl moms.


Jag köpte en likadan såg idag men har inte hunnit prova den...stod också i valet och kvalet kring riggrör och vinkelväxlar... Har i dagarna varit in med den gamla Husqvarna 240Ren på verkstaden och kollat pris på en ny vinkelväxel till den, och den låg på 2800kr, därför tänkte jag inte ens tanken att kolla pris hos Stihl...enl. säljaren fanns det dom som modifierat grässkydden för att passa även på "skogsväxeln" men helt optimalt blir det ju ändå inte...

Men finns det ett färdigt "kit" för 1500kr så är ju det helt klart ett vettigt alternativ till en halvdan hobbylösning på en ny såg.

Användarvisningsbild

Re: FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

cruisern  
#178283 Här är en bild på ett monterat Gräskit FS 460.

Gräskit FS 460.jpg


Min återförsäljare levererade också med, utan att jag bett om det, tryckbricka, stödkopp samt låsmutter ifall jag ville montera gräsklinga.

   TS
Avatar Fallback

Re: FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

Homo abies  
#178495 Många hvafrälsta baxnar (2800 är mer än 1500.. om det stämmer..) när man föreslår att köpa gräsväxel till Stihlröjaren. 15 min tidsvinst/ byte, 300/ tim förlorad intäkt, vid 20:e bytet är växeln betald sedan är resten vinst i pengar / effektivitet. Till detta kommer minskat slitage på alla delar som slipper skruvas av och på eller tappas / föräggas och att alltid ha korrekt skydd till verktygen.

Avatar Fallback

Re: FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

erm  
#178496 Själv är jag 194cm och kör med en Husqvarna 345 röjsåg. Funkar toppen. Den har en styv bra rigg.

Användarvisningsbild

Re: FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

cruisern  
#178499 Enligt en Stihlrepresentant jag talade med så lär "gräskitet" vara subventionerat prismässigt av Svenska Stihl. Om skyddet kostar 180kr och Autocut 40-2 kostar 313kr så blir det ca 1000kr för själva vinkelväxeln. Orsaken till subventioneringen är att kortriggsvarianten med vinkelväxel 25° inte är avsedd att kompletteras med gräs/slyklinga eller trimmerhuvud. Visst går det hårdvarumässigt att montera på verktygen men det väl skydden som inte passar. Jag tycket det är en bra lösning som Svenska Stihl erbjuder.

   TS
Avatar Fallback

Re: FS 460 Kort/lång rigg för fritidshuggare

Homo abies  
#178525 Ja originalröjväxeln har håldelning som bara passar klingskyddet till sågklingan och 25gr vinkel är inte optimalt för grästrimning heller, that´s why...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).