Motorsåg och handhållet

Motorsågs märken och modeller.

14 inlägg 13483 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågs märken och modeller.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174533 Som ni vet så finns det en hel del märken och modeller av sågar som funnits genom tiderna.
Vi som samlar på sågar har ett bibliotek där det visas upp olika såg i alla märken o modeller vi har i samlingarna. Detta har under en lång tid varit stängt för gäster av olika skäl men nu öppnats så besökare på sidan kan se utan att registrera sig.
Är lite osäker på om detta funkar så eventuellt så stängs det för gäster.

Jag tänkte det skulle vara ett bra tillfälle för dem som inte samlar på sågar eller har intresse av att registrera sig att få se denna unika samling samlares sågar.

Biblioteket: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=170

Sågarna som det är flera modeller av har egna forum, de som är enstaka är i sista forumet längst ner.

Detta är ett stadigt växande bibliotek som visar en (stor) del av den otroliga mängd sågar som funnits genom tiderna...

Det är underbart att se alla medlemmar som ger möjlighet för alla att se o lära sig mer genom detta. De förtjänar allt beröm för detta i sitt slag, unika bibliotek.

Jag hoppas det funkar så det kan vara öppet för gäster framöver med.
Det är roligare för alla.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågs märken och modeller.

totte  
#174547 Kan bara instämma med Mange.

Jag tog just och såg efter antal startade trådar i biblioteket, i runda tal skall det vara en tråd per sågmodell, det kan slå lite ibland beroende på att det ibland blir dubbla trådar om samma eller att några närliggande modeller hamnar i samma tråd men i stort sett stämmer det.

Vi har alltså 1668 trådar i biblioteket!

Och då har jag inte räknat in elsågar som har en egen avdelning, där finns det 98 trådar.

Notera då att det väldigt ofta finns många sågar av samma modell, så antalet sågar i bild är många tusen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs märken och modeller.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174575 Det finns fortfarande massor med såg som inte är representerade. Det tar tid o bygga upp nåt sån't här. Det läggs in nya modeller o märke kontinueligt och för oss såg nördar är det spännande att följa.

Obeskrivligt roligt att se samlare hjälpas åt o skapa detta gemensamt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågs märken och modeller.

Blivande snickare  
#174583 Välorganiserad och lätt förstådd hemsida! :-bd
Kan nog komma väl till pass någon gång när nån av sågarna ger upp 8)

P.S Totte tycks ju vara moderator överallt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs märken och modeller.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174590 Han är en bra kille att luta sig på.
Totte och de andra som hjälper till gör livet roligare för många!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågs märken och modeller.

totte  
#174593 Två ställen är väl ganska moderat or?

Passa dig snickarn, börjar du häcka där så börjar du snart samla sågar 8)

Tack Mange! :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Motorsågs märken och modeller.

Blivande snickare  
#174642
totte skrev:Passa dig snickarn, börjar du häcka där så börjar du snart samla sågar 8)

Vem vet, en dag kanske :lol: !
Samla tror jag inte men bara ha "någon" speciell såg kanske :mrgreen:
Är det inte så det börjar för alla? "bara den här till, det är den sista" :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs märken och modeller.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174646 Totte trodde länge att han inte var samlare.....

Hehehe...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågs märken och modeller.

totte  
#174669
Mange skrev:Totte trodde länge att han inte var samlare.....

Hehehe...


Det tror jag fortfarande att jag inte är, jag behöver bara många bra reservsågar att såga ved med! :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Motorsågs märken och modeller.

Blivande snickare  
#174689 Ja du menar att ifall ordinarie såg inte skulle starta så kan du välja mellan 20 andra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs märken och modeller.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174690 Hehehe

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågs märken och modeller.

totte  
#174728
Blivande snickare skrev:Ja du menar att ifall ordinarie såg inte skulle starta så kan du välja mellan 20 andra :mrgreen:


Inte kommit så långt än, just nu har jag bara 5 reservsågar som kan användas. Känns lite oroligt :shock: !

Avatar Fallback

Re: Motorsågs märken och modeller.

Blivande snickare  
#174730 Ja jösses, du behöver nog lika många till för att vara på den säkra sidan! :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågs märken och modeller.

viktor meck  
#174850 på jobbet har vi i försäljningsleden en 40-50 motorsågar från 50-80 talet uppställt runt om på hyllor. riktigt fint faktiskt. och det bästa är att alla startar om man häller i bensin :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).