Motorsåg och handhållet

Jonsered 2035 Turbo

5 inlägg 13195 visningar Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Jonsered 2035 Turbo

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173999Mellan vilka år tillverkades 2035 Turbo?

Fick en sån av svärfar då han inte orkar skruva med den, den smörjer inte trots ny oljepump. Han misstänkte att "gängan" som driver oljepumpen har lossnat från vevaxeln, det är ju fort gjort att kolla.

Den ser ålderdomlig ut men har primerblåsa, utslagsbegränsare av plast på justerskruvarna och avvibrering så den har ju modernt lull-lull också!
Serienumret börjar med 03 men så ny kan den väl inte vara?

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Jonsered 2035 Turbo

Nonkan  
#174059Sprängskisser finns från sent 90-tal till 2003, så det är ju där i krokarna.

Serienumren på de USA-tillverkade skiljer en del från övriga, har du hela serienumret så går det att läsa ut datum.

För övrigt är det i princip samma såg som Partner 351. "Drevet" har jag för mig är en lindat ståltråd på de modellerna, ser ut som en fjäder.

Användarvisningsbild

#174077Jag har plockat isär den nu och "drevet" på vevaxeln verkar OK.
Däremot har den slirat på plastdrevet på oljepumpen, vilket även var orsaken till att svärfar bytte oljepump nyligen, så den här oljepumpen har inte gått länge men är redan kass.
Ser ingen anledning till att den skulle ha gått trögt, ska nog tömma ur oljetanken och göra rent slangar osv och prova med ny olja och pump.

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174140Vad för olja har den blivit serverad?

Nånting är det som gjort den kass. Det är trots sin enkla design en bra fungerande pump som sällan strular.

Användarvisningsbild

#174260Ja det är ju inget avancerat smörjsystem så jag vet inte vad som kan ha hänt. Köpte iaf en komplett oljepump med snäckdrevet till vevaxeln och allt så då ska det nog funka.
Vet inte om jag har nån användning av en sån här hobbysåg men det är ju dumt att låta den självdö :mrgreen:

Ska skriva av serienumret så kanske det går att hitta mer exakt födelsedatum!

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).