Motorsåg och handhållet

Garmin Forerunner 305

17 inlägg 6781 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13264
Fisketorp skrev:
Mangan skrev:Jag har aldrig haft behov av GPS i bilen (karta e bäst), men om jag skulle välja bil-GPS skulle jag titta på två saker: 1) Hur bra kartor det finns, och uppdateringar för dessa, samt 2) hur bra antennen sitter - gärna lös antenn.


jo en "riktigt" -karta är väl aldrig fel att ha.

nakdelen med en sådan är ju just i städer tycker då jag, finns det ju iofs statskartor=)

Fördelen med en GPS som talar om när och vart du ska svänga.
inte roligt och ligga på motorväg och så är det några mil innan man kan vända =/

Mangan, hur kollar man enklast hur bra kartorna är?
//Martin


Tja, enklast genom att sätta GPS-motagaren i bilen, kör iväg och testa. :D

Enligt egen erfarenhet (byggd på Magellan Maestro 4040) så stämmer de allmänna vägnätet mycket bra, med undantag av de absolut nyaste vägarna. Bl.a. den nybyggda motorvägen som går från Borås mot Ulricehamshållet.

De enskilda vägarna är däremot sämre uppdaterade. Bl.a. är vissa vägbitar inte med, trots att de har existerat i åtminstone 50 år! Däremot är vissa "vägar" med som i verkligheten har växt igen eller plöjts upp. Lagom skoj att bli anvisad dessa "vägar" när GPS-mottagaren ska guida en den närmsta vägen (speciellt om det är beckmörkt ute). 😈

Vad karttillverkarna beträffar, så är det två stycken på bil-GPS-sidan, nämligen Tele-Atlas och Navteq. Bägge är f.ö. på väg att köpas upp. Bägge karttillverekarna har ett hyggligt adressregister inne i tätorterna, men det är sämre ställt med adressregistret ute på landsbygden. Här är det bra om man kan postnummret eller helst har lat/long till målet. Lat/long får ibland knappas in i datorn och föras över - innan man ger sig iväg! 😡

/Niklas

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13277
Fisketorp skrev:inte roligt och ligga på motorväg och så är det några mil innan man kan vända =/

//Martin


Om du kör efter en GPS, så lär du hamna på "motorvägen".

Har en hustru som är duktig kartläsare istället för GPS. Och så kan hon användas till mycket annat :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar