Motorsåg och handhållet

242a som tokvarvar när den blir varm!

11 inlägg 4361 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

242a som tokvarvar när den blir varm!

Frenell  
#173518 Sågen går bra ett par minuter tills den blir varm.Sen börjar den varva som fan. Jaha tänkte jag dags att byta packboxar då och började riva, men tänkte jag skulle kolla dom först innan jag tar bort dom. På med tryckluften men hittar inget läckage!
Kolvring som är dålig kanske? Eller nått med förgasarn? Fast då borde den inte gå bra kall heller kan man tycka.. Går fint på tomgång och är lätt startad kall som varm.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 242a som tokvarvar när den blir varm!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173527 Hur menar du med "På med tryck luften"?

Ofta kan det uttrycka sig så här om den får svårt att pumpa efter ett tag, som vid kass tank ventilation eller även membran eller bränsle slang/bränslenål.

Om kolvring är dålig brukar det bli skillnad i komp om den är varm/kall.

Användarvisningsbild

Re: 242a som tokvarvar när den blir varm!

totte  
#173529 Väldigt svårt att säga, det finns så många olika anledningar, en bensinslang som kniper och viker sig mer när den blir varm, luftläcka, dålig kolvring, fel i förgasaren, etc. Det enda som är klart är att den får för lite bensin eller för mycket luft när den blir var och att den absolut inte bör köras förrän det är utrett och åtgärdat, stor risk för kolv och cylinderskador.

Avatar Fallback

Re: 242a som tokvarvar när den blir varm!

Frenell  
#173548 Använde tryckluft för att provtrycka den.. Har tryckregulator så man kan ställa ner trycket. sen tog jag såpvatten..

Får kolla tank ventilationen på den..

   TS
Avatar Fallback

Re: 242a som tokvarvar när den blir varm!

Phantom  
#173600 Jag tror nog att du får känna på vevaxeltätningarna för att se om dom är ok. Är dom hårda byt, är dom mjuka och det inte syns någon tendens till läckage så är det troligen inte tätningarna som är ditt problem.
Var sågen varm eller kall när du provtryckte den?
Sprickor eller otätheter kan vara sånt som endast finns där när sågen är varm.

Jag skulle misstänka som tidigare sagts att problemet har med bränsletillförseln att göra.

Avatar Fallback

Re: 242a som tokvarvar när den blir varm!

Frenell  
#173716 Sågen hade hunnit kallna innan jag fått isär den och fått dit alla grejor.. Helt klart har det med bränslet att göra. Tar och byter packboxarna då den ändå är isärskruvad så är det gjort!

   TS
Användarvisningsbild

Re: 242a som tokvarvar när den blir varm!

totte  
#173754
Tar och byter packboxarna då den ändå är isärskruvad så är det gjort!


Bra tänkt, är dom inte slut nu så blir dom nån gång framöver.

Avatar Fallback

Re: 242a som tokvarvar när den blir varm!

Frenell  
#173846 Så nu är sågen isär skruvad. Passar på och byter kolvring och går igenom förgasaren på samma gång också.
Tar med den imorgon och ser om man får låna lite grejer på hos Husqvarna återförsäljaren för att byta packboxarna. Brukar inte vara nå vidare att bryta upp dom med en mejsel....

   TS
Användarvisningsbild

Re: 242a som tokvarvar när den blir varm!

FREIJAN  
#173863 Går det inte att borra ett litet hål i p-boxen och dra i en plåtskruv, och sen ta en tång och dra ur den. på så vis brukar även den dummaste å-boxen inte ha en chans

Användarvisningsbild

Re: 242a som tokvarvar när den blir varm!

totte  
#173875
FREIJAN skrev:Går det inte att borra ett litet hål i p-boxen och dra i en plåtskruv, och sen ta en tång och dra ur den. på så vis brukar även den dummaste å-boxen inte ha en chans


Brukar fungera. Ibland blir man tvungen att borra två, en på var sida, annars vill den dra snett och spänner bara fast. Det vill till att vara försiktig när man borrar så man inte ränner ner borren i lagret och förstör kulhållaren.

Avatar Fallback

Re: 242a som tokvarvar när den blir varm!

Frenell  
#173898
totte skrev:
FREIJAN skrev:Går det inte att borra ett litet hål i p-boxen och dra i en plåtskruv, och sen ta en tång och dra ur den. på så vis brukar även den dummaste å-boxen inte ha en chans


Brukar fungera. Ibland blir man tvungen att borra två, en på var sida, annars vill den dra snett och spänner bara fast. Det vill till att vara försiktig när man borrar så man inte ränner ner borren i lagret och förstör kulhållaren.



Har gjort på det viset på någon såg och det funkar bra. ibland går det lätt med en vanlig mejsel också.. Men när jag ändå skulle dit och ha grejer så var det lättast :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).