Motorsåg och handhållet

Husqvarna 137 dör vid gas

13 inlägg 42829 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 137 dör vid gas

900mange  
#173045 Hej
Har problem med min Husqvarna 137 från 2005, sparsamt använd kan tilläggas.
Den startar lätt, håller tomgången men när man gasar på och belastar den tappar den varv/ork och dör.
Några tips nu när det är dags att plocka fram den för ännu en säsong?
Ska försöka få tag på tändstift imorgon... fler grejer att införskaffa som en liten service?
Bränslefilter, luftfilter?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 137 dör vid gas

totte  
#173061 Första åtgärd, ett kvarts varv ut på H-skruven. Hjälper det inte, eller i varje fall blir bättre, fortsätt med att kolla igenom alla bensinslangar, även inne i tanken. Om dom är OK är det väl dags att riva förgasarn och börja kolla membran och nålventil och rengöra.

Kör inte sågen i nuvarande skick, den får för lite soppa troligen och du kan förstöra kolv och cylinder.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 137 dör vid gas

900mange  
#173066 Tack för snabbt svar!
Nu är jag inte så haj på att meka med motorsågen men misstänker att h-skruven kan vara ställskruven på förgasaren?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 137 dör vid gas

totte  
#173071 Japp finns två skruvar för att ställa blandningen, L för tomgång och acceleration och H för högvarv. Brukar vara en liten öppning i sidan på kåpan där du kommer åt båda med en mejsel. Sen finns den för att ställa tomgångsvarvet också, ofta märkt T. I det här fallet skall du alltså prova med att skruva ut H-skruven t ex ett kvarts varv. Blir det då märkbart bättre så får du experimentera med inställningen tills den går bra. Notera att den inte skall varva ut så det tjuter utan gå en aning orent på fullgas utan belastning, "fyrtakta" som det kallas. Annars går den för magert och blir överhettad och ofta förstörd.

Vad du kan göra själv sen är att kolla alla slangar som dom är hela och friska. Hjälper inget av detta får du ta hjälp av nån som kan meka.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 137 dör vid gas

Nonkan  
#173368 137:an är en ren hobbysåg, och det gör att den inte har vanliga skruvar utan splines.

Börja med att göra rent luftfiltret innan du skruvar på förgasare.

Ett vanligt problem på Husqvarnas hobbysågar (iaf de för några år sedan, som den aktuella här) är att silen i förgasaren är för finmaskig och sätter igen sig av avlagringar i bensinen. Det brukar funka om man byter den mot samma som sitter på Husqvarna 242 som är lite grövre.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 137 dör vid gas

totte  
#173373
Nonkan skrev:137:an är en ren hobbysåg, och det gör att den inte har vanliga skruvar utan splines.


Aj tusan, hade jag inte koll på, ursäkta :oops: . Då måste man alltså ha specialmejsel för att justera.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 137 dör vid gas

viktor meck  
#173561 eller köra en bondlösning. skruva ut skruvarna med en näbbtång. sen sågar du ett spår i skallarna och justerar med en spårskruvmejsel. men en förgasarrengörning skulle nog sitta fint :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 137 dör vid gas

axwell  
#173565
viktor meck skrev:eller köra en bondlösning. skruva ut skruvarna med en näbbtång. sen sågar du ett spår i skallarna och justerar med en spårskruvmejsel. men en förgasarrengörning skulle nog sitta fint


Ett annat alternativ som fungerar på vissa fabrikat men inte på alla.
En utv. torx av lämplig storlek mellan plaststödet och justerskruven, vrids åt motsatt håll.

Kanske inte så bra i längden, mer en nödlösning.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 137 dör vid gas

Nonkan  
#173613
viktor meck skrev:eller köra en bondlösning. skruva ut skruvarna med en näbbtång. sen sågar du ett spår i skallarna och justerar med en spårskruvmejsel. men en förgasarrengörning skulle nog sitta fint :mrgreen:


Bondlösningar är inte så lämpligt för en auktoriserad ÅF, även om det såklart funkar att göra som du beskriver :).

Sågen ska justeras med varvräknare och sedan ska begränsarna (om de finns) bytas ut när man justerat för att låsa sågen till ett lämpligt varvtalsområde.

Förgasarproblem är ju inte så vanligt förekommande om man kör Aspen eller liknande, så det är ju en bra första åtgärd...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 137 dör vid gas

viktor meck  
#173661 Nu tänkte jag om han skulle göra det själv. jag har justermejsel till både stihl och husqvarna. vi kör med varvräknare på jobbet. Ganska vanligt med membranbyte på dessa billigare sågar. de körs någon gång per år sen ställs de med mackbensin på hyllan. och där ståt de resten av året. jag är ju lärling på Agria Trädgårdsmaskiner här i gbg så man får laga en och annan motorsåg

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 137 dör vid gas

Avslutat-02  
#545583 Fick du igång sågen

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 137 dör vid gas

totte  
#545632 Det var sju år sen, frågeställaren skrev två inlägg totalt och har inte varit här sen dess. Så det lär vi nog inte få veta.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 137 dör vid gas

Avslutat-02  
#545633 nä troligen inte, men det hade varit roligt och få veta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).