Motorsåg och handhållet

Vilken skyddsklass krävs?

7 inlägg 15724 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Vilken skyddsklass krävs?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172416Husqvarnas "nya" såg 560 har enligt deras hemsida en kedjehastighet på 21,3 m/s. De vanliga skyddsbyxorna har sågskyddsklass 1 vilket innebär 20 m/s.

Blir då konsekvensen att om man ska köra med Husqvarnas 560 så måste man ha skyddsbyxor med klass 2 alltså 24 m/s?

Martin

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Vilken skyddsklass krävs?

haqvor  
#172427Det borde väl rimligtvis vara så. Det är iofs inget nytt exvis 357:an har samma kedjehastighet.
Å andra sidan så är det på max effekt och hastigheten borde sjunka väldigt fort under 20m/s när man släpper gasen lite eller kedjebromsen slår till. Frågan är väl då hur en typisk olycka ser ut, hur vanligt är det att sågen går på full fart när den träffar sågbyxan?

Jag är mer orolig för att de flesta byxor inte har något skydd på baksidan av benen, när sågen fastnar i sågskyddet så kan byxbenet börja rotera och komma till den oskyddade delen innan kedjan stannar. Det verkar typiskt obra...

Användarvisningsbild

palbin  
#172491Man borde väl ta och köpa ett par extra 20m/s byxor (ev använda sina gamla utgående)
- klä dem utanpå en lagom tjock stock - oxå såga i dem med sina olika sågar (ev med
kedjor man avser kassera om man är rädd om dem) - oxå se vad som händer det har
jag funderat på att göra i vart fall eftersom jag ofta undrat om vad skyddet egentligen
betyder?

Mvh

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172539Dessutom så är det väl också frågan under vilka förhållande som skyddsbyxorna verkligen stoppar för 20 respektive 24 m/s. Gamla skitiga skyddsbyxor, som blivit nedkladdade av svett, kedjeolja m.m. gör det väl knappast.

F.ö. så har Huskvarna en elastisk C-byxa, som ska stoppa för 20 m/s http://www.husqvarna.com/se/forest/acce ... nical-20c/
/Niklas

Kenthf  
#172587Jag sågade med fullvarv med 18" & en 357:a i en klass ett bralla (husqv.).
Kedjan gick genom halva sågskyddet, men då vet jag ej om kastskyddet hann slå till.
Senare när jag hade kurs på jobbet fullvarvade vi en 353 med samma resultat.
Jag har en egen gissning: Byxorna tål nog lite mer än utlovat annars skulle tillverkarna rätt fort bli stämda.

Användarvisningsbild

Vedia.se  
#172659Jag har kört hva 359 med 13" på fullgas genom ett par byxor för att testa, och det var inga problem att såga igenom, men så ser nog inte den typiska olyckan ut.

SawTroll  
#17312021.3 i dette tilfellet er bare et teoretisk tall, basert på max hp rpm og .325 kjede ned 7-tannet drev (neppe en bra kombinasjon f. ø.). Akkurat dette er selvfølgelig svært skjelden - kjedehastigheten vil nok for det meste være høyere, unntatt i meget stor og/eller hard ved, samt høyst variabel.

Hvordan "skyddklass" er beregnet er ukjent for meg, men er jo en vesentlig faktor.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).