Motorsåg och handhållet

BIO eller mineralolja i motorsågen

74 inlägg 35943 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

brum brum  
#173240 nu vet jag lösningen
vet man om att sågen ska stå en längre tid så tömmer man olje tanken och därefter så fyller man på lite mineralolja och kör lite med sågen så att slangar och oljepumpskanalerna konserveras med en olja som inte härdar eller skär sig,
och sen nästa gång vidundret ska dras i gång så slår man på tex rapsolja från willys mm
:-bd :grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173241 Jag kör bara mineralolja i motorsågen och det har inte varit några problem. Har aldrig behövt justera oljepumpen, bensintanken blir tom innan oljetanken precis sim det ska vara.

Har aldrig ens funderat över att använda bio-olja men jag sågar bara i min egen skog och där ställer jag mina egna miljökrav på utrustningen.

Är verkligen mineraloljan farlig? vad kan hända?

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

bmbamse  
#173245
OAS-forests skrev:Är verkligen mineraloljan farlig? vad kan hända?


För det första är ju mineraloljan en ändlig produkt, så då är det väl dumt att slänga den i skogen??! Dessutom mår nog varken växter eller djur eller vi själva bra av att få i sig den. Ytterligare ett argument emot är väl som nämndes tidigare i tråden att sågar man sig benet och har mineralolja i sågen så kan läkningen försvåras.

Å andra sidan, med alla ev tillsatser vi inte vet om så är det nog inte bättre att såga sig med bioolja i tanken heller... :???: -Man får ge f-n i att såga i sig själv, helt enkelt! :grin:

En aspekt till är väl grundvattnet. I lumpen hade vi någon sorts miljöutbildning, förmodligen mest för att se till att vi beväringar inte sullade för mycket med kronans vätskor... Men där sades något som fastnat i mitt medvetande (Jag har egen grävd brunn, nämligen) och som jag nyss googlade om för att få rätt:

0,5 mikrogram diesel kan ge lukt och smak åt 1000 liter vatten! :shock:

Så sett ur den synvinkeln så tycker jag att man inte ska skvätta allt för mycket med något av mineraloljeursprung som sen kan riskera att ta sig ner i grundvattnet.

Detta skrivet av en som kör enbart mineralolja i sina sågar...

-Willys matolja ÄR frestande :lol:

Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

axwell  
#173250
bmbamse skrev:-Willys matolja ÄR frestande :lol:


Nej inte matolja, då vet man inte vilka blandningar den består av, ren Rapsolja !

Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173253 Jag kör bara bioolja i mina sågar och eftersom jag inte har skogen som yrke, utan bara mest använder motorsåg för vedkapning, står de ofta stilla i flera månader. Det är länge sedan jag råkade ut för en olja som beckade ihop kedjan. Jag misstänker att det är en väldig skillnad på olja och olja när det gäller biooljorna. Sist det beckade ihop vill jag minnas att oljan luktade som linolja, vilket kan förklara saken. Linolja härdar ju. De senaste åren har jag använt olja som luktar (och smakar) mer som olivolja och som inte stelnar alls.

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

bmbamse  
#173257 Förlåt, Axwell! -Jag använder min rapsolja i matlagning så därav mat...

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att all vedkapning i år kommer att ske med raps i tanken... men gör nog som "brum brum" föreslår när det ska långtidsförvaras...

Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

Risarvaren  
#173261 Liknande erfarenheter som "sveno" ovan, körde min 141:a på endast bio-olja och några gånger näs sågen stått mycket länge, kanske 6 månader, då hade den tagit ihop. Sågen har emellanåt gått mycket hårt på vedbacken där man kapar uppemot 40cm diameter, skiva på skiva, kväll efter kväll och fortfarande efter 10 år så förbrukar sågen olja i alldeles lagom takt mot soppan. Kör de senaste åren med HVA och "Outdoor Accessories" som jag tror är HVA:s varumärke även det.

Grundvattnet som "bmbamse" nämner är en bra tanke. Jag har ett 20-tal stormfällen på en sluttning ovanför vår källa och där skulle jag aldrig släppa in någon som använder vanliga mineralbaserade oljor. Lite känsligt med maskiner överhuvudtaget just där...

Rapsolja från Willys...
...kanske skulle prova någon tank?

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

halvproffs  
#173269 Har använt Husqarna Vegolja i många år och aldrig upplevt några problem med den utom vid längre upprhåll som ni beskriver att kedjan geggar fast. Kanske är det märket på sågen som gör att pumparna går sönder? Iallafall var jag inne på Axwell favvobutik (Biltema) och där fanns bioolja till motorsåg och köpte en dunk för att prova vid senare tillfälle. Priset var nära hälften mot Husqarnas olja.
En skillnad var vid läsande av användning var att på H-s stod det inga varningstexter alls och på B-s stod det att långvarig kontakt med huden skulle undvikas, att oljedimma ej fick inandas och att den ej fick sväljas för då måste man kontakta sjukhus!
Mao använd inte den till matlagning! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

axwell  
#173277
halvproffs skrev: Iallafall var jag inne på Axwell favvobutik (Biltema) och där fanns bioolja till motorsåg och köpte en dunk för att prova vid senare tillfälle. Priset var nära hälften mot


Biltema i all ära men nån bra eller prisvärd motorsågsolja har jag inte sett där.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... BIO-36816/

På den tiden jag körde med sk. "specialolja" var det från Husqvarnabutiken.

Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

Johanm  
#173291 Hej!

Kör med rapsolja som jag köper direkt av en rapsodlare som pressar själv. Funkar jättebra och är dessutom det billigaste och det mest miljövänliga alternativet, närproducerat osv.

Även om det skulle slita något mer på svärd, kedja, noshjul osv. tror jag att det ekonomiskt lönar sig då prisskillnaden är över 20kr litern mellan rapsoljan och BIO-/Mineral olja.

/johanm

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

halvproffs  
#173309 Den finns iallafall i butiken i Gävle.

Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

axwell  
#173324
halvproffs skrev:finns iallafall i butiken i Gävle.

Det tror jag säkert men jag anser den inte prisvärd. Många köper den i tron att allt är billigt och användbart på Biltema, samma sak med elinst, mtrl.

Läste på länken om den vegetabiliska att den inte skulle irritera hud eller ögon.

http://handla.swedol.se/pdf/234JEODDUSIA33.pdf

Det blev fel senast om var tidigare köpte "specialoljan", blandade ihop det med Aspen-bensinen.

Det var på Swedol för flera år sedan

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173328
Johanm skrev:Hej!

Kör med rapsolja som jag köper direkt av en rapsodlare som pressar själv. Funkar jättebra och är dessutom det billigaste och det mest miljövänliga alternativet, närproducerat osv.

Även om det skulle slita något mer på svärd, kedja, noshjul osv. tror jag att det ekonomiskt lönar sig då prisskillnaden är över 20kr litern mellan rapsoljan och BIO-/Mineral olja.

/johanm

Med tanke på att bra kedje olja inte går på mycket mer än 20 kroner litern, förutsätter jag att du får raps oljan stort sett gratis.

Det där med miljö kan diskuteras i oändlighet.

Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

SawTroll  
#173350
halvproffs skrev:Har använt Husqarna Vegolja i många år och aldrig upplevt några problem med den utom vid längre upprhåll som ni beskriver att kedjan geggar fast. .....



Jeg har erfart akkurat det samme.... :smile:

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173359 Köpte idag 2 liter Rapsolja på Willys för 14,98kr/litern skall testa och se...
Kommer att köra sista passet med mineral kedjeolja från Lakkanpää.
Blir intressant att jämföra

Har kört med Agrols mineral kedjeolja tidigare, under flera år.
Körde före det på vegetabilisk bl a statoil & OK:s men bytte till mineral då det torkade ihop. Jag har även provat arborol men lite problem med den på vintern om man inte blandar i typ glykol.

Hörs....
:D :D :D

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).