Motorsåg och handhållet

husqvarna 365 special ?

7 inlägg 15284 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

husqvarna 365 special ?

jan larsson  
#171609 jag rycker ut frågan ur den här tråden som jag startade viewtopic.php?f=12&t=13514

jag har kollat runt ordentligt på nätet o hos de lokala handlarna. efter en hva.365 special i sverige utan resultat.
en handlare ringde även till hva. o fick till svar att den vanliga 365:an inte marknadsförs, 365 special hade hon inte hört talas om. 365 x-torq blev det inte mycket tal om. ca.0,5kg mer 70,7cc o lite annan spec.

vid koll på hva. sveriges sida för nerladdning av manualer så skall både 365 special o 365 x-torq marknadsförts år 2010.

365 65 cc.den vanliga finns på canadas, frankrikes, australiens mfl. hva.sidor.
365 x-torq 70,7 cc.finns på Storbritanniens, hittar inget mer land just nu.
365 special 65 cc.har jag hittills inte funnit marknadsförd på någon hva.sida
tidigare förgasare ersatt till en walbro. har en något annorlunda karaktär. (känns starkare,segare)
o något uppdaterad i utförandet.
kallades kanske special i en övergångstid.

när man nu fick tips om en såg som verkade lagom för mitt behov o till bra pris så verkar den svår att få tag i.
nån som känner till något om denna modell. den marknadsförs ju ute i världen i lite olika utföranden.
så det borde ju rimligtvis gå att få tag i en men var eller hur.

annars får jag återgå till ursprungsplanen. en beg. 262. eller(hua)en sthil.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: husqvarna 365 special ?

jan larsson  
#172303 någon som vet hur dessa marknadsförs. står de på hyllorna ute i europa.(världen)

365 specialen kom enl. manualen januari 2010. 365 x-torq november 2010.
båda verkar finnas lite var stans i världen. men utan tillägget special.(de "nya"(ej x-torq) har kanske samma utförande som specialen ändå)
jag o någon mer enl. pm. är intresserade. o skulle vilja ha tag i hva.s 365

   TS
Avatar Fallback

Re: husqvarna 365 special ?

jd6630  
#172356 ja köpte en 365 xp hösten 09 hos hva åf, på visnings dag så den va lock vara tror den kosta 5500 + moms + kedja o svärd
toppen såg stark seg o pigg
men den saknar svensk avgas rening för den va tänkt till export till canada
borde väl gå o få tag på även nu

Avatar Fallback

Re: husqvarna 365 special ?

peter399  
#172438 Om du skulle få tag i en så köp en 365 XT = 372 XT !! (med strypning som avlägsnas lätt).

Jag har en 262:a men jag vet inte om jag säljer den ;) Iofs så får inte 2171:an mycket gångtid eftersom jag försöker slita ut 262an först med vedkapning, något som verkar
omöjligt. En 92:a tror jag, noll problem hittills. Verkar tåla att bli överkörd av stridsvagn
och grym motor.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 365 special ?

jan larsson  
#172660 min hva.154 85:a (pensionerad) knattrar än. endast byt membranen någon gång.

hur lång livslängd o hur stor kostnad för datan i hva.s 560 o 550 xp kommer det att bli.
jag föredrar så lite elektronik som möjligt. byter hellre mekaniska membran än oreparerbara o dyra elektroniska datagrejor.
(obefogad oro kanske. för en mina favoriter. de fantastiska volvo 745 88:orna funkar ju än)

sågkramare verkar de som har lite större hva.modeller ha blivit. (va kan det bero på) :-?

därför blev jag glad vid tipset om ny hva 365 till bra pris. o tänkte en sån ska jag ha. =p~ "liten"o lagom med 3/8 deln 18-20" skärutrustning. men riktigt så enkelt var det inte.

(*) jag tar gärna emot hjälp o bra tips för att få tag i en ny 365, 365 special eller 365 x-torq. (*)


detta inlägg i denna tråd bidrog till viljan om en ny hva. 365
ucp.php?i=main&mode=drafts&edit=668
peter399 skrev:Både 359 och 365 borde anses proffssågar om man avser
kvalitet. Sen att HVA inte marknadsför dem som XP sågar är ju
för att inte dra uppmärksamheten från bla. 357.
362:an och 365:an bygger egentligen på 372. Stora svärdsfästet och du kan
lätt görta en 372:a av en 365:a genom att byta cyl/kolv. 262:an är lättare
än 362:an, har lilla svärdsfästet som 254:an. Båda är spec:ade till 4,6hp
men många anser att 262:an har mer effekt och ligger närmare 4,8hp.
Därför blev väl aldrig 362:an ngn succé. Tyngre och lite mindre pulver.
365:an är mer en "slugger" som drar långa svärd jämfört med en 262:a.
På vedbacken är nog 365:an näst intill en ideal såg. Byggd som en 372:a men
med mindre effekt borgar för mycket god hållbarhet..


tack
peter399

   TS
Avatar Fallback

Re: husqvarna 365 special ?

Smältarn  
Avatar Fallback

Re: husqvarna 365 special ?

jan larsson  
#173263 mycket nu.

helst hade jag handlat av lokal svensk handlare. men jag har kollat runt en del o kommit fram till att den möjligheten knappt finns.
o att göra affär ifrån usa genom ebay inte är aktuellt.(för dyrt o osäkert)

då lär det förmodligen vara troligare att det blir ifrån någon europeisk e-handlare. det visade sig finnas flera med smått otroliga priser. o då det är inom eu. så är det väl ingen tullavgift o heller ingen moms som skall betalas till handlare i annat eu-land.(det sker tror jag vid bokföring o deklaration)

sen bör man väl registrera sig på paypal eller liknande för någon sorts säkerhet för både handlare o mej.
det är en del som skall undersökas noggrannare innan det blir affär.

så någon som testat får gärna dela med sig av sina erfarenheter. (ev. fallgropar, risker eller fördelar)
garanti o pris är ett par. finns det mer

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).