Motorsåg och handhållet

Startsnöre hänger sig!

11 inlägg 17164 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Startsnöre hänger sig!

Xhail  
#170601 Halloj!

Nu har jag problem med en Jonsered 2051 Turbo. startsnöret är nytt, fjädern eller vad det heter sitter som den ska, plast delarna ser nya ut dom där kuggarna i plasten som går i dom på svänghjulet är inte slitna och dom på svänghjulet verkar fjädra som dom ska. Men oavsett detta så hänger sig snöret, sågen går igång och ibland stannar snöret ut och åker in först när man gasar lite...

vad kan detta bero på?

Mvh Peter



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Startsnöre hänger sig!

M_M  
#170605 Att nåt i startmekaninsmen kärvar, och när du gasar till får vibrationerna det att släppa?

Avatar Fallback

Re: Startsnöre hänger sig!

charmåsen  
#170619
Xhail skrev:Halloj!

Nu har jag problem med en Jonsered 2051 Turbo. startsnöret är nytt, fjädern eller vad det heter sitter som den ska, plast delarna ser nya ut dom där kuggarna i plasten som går i dom på svänghjulet är inte slitna och dom på svänghjulet verkar fjädra som dom ska. Men oavsett detta så hänger sig snöret, sågen går igång och ibland stannar snöret ut och åker in först när man gasar lite...

vad kan detta bero på?

Mvh Peter



spruta lite 5-56 i hakarna så hjälper det!

Avatar Fallback

Re: Startsnöre hänger sig!

Xhail  
#170628 ok, testar det! tack för hjälpen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startsnöre hänger sig!

totte  
#170647 Annars kan det behövas att spänna fjädern ett varv eller två.

Användarvisningsbild

Re: Startsnöre hänger sig!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170656 Inte ovanligt att plast delarna slits och det blir lite konstigt alltihop.
Pinne med linhjul som glappar, ställer sig på tvären, ruggiga, orunda....

Oftast när linan inte går in efter start så har det inget med hakarna att göra om det inte är missljud eller så. Går en hake i under varv brukar det flyga plastbitar om den får fatt i nåt.

Avatar Fallback

Re: Startsnöre hänger sig!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170659 Jag hade samma problem, efter många om och men kom jag på det! Knuten som jag hade knutit fast snöret med i linhjulet var ett uns för stor, så den låg mot och kärvade mot skruven som håller linhjulet och dess bricka. Så det uppstod bara då man skruvat ihop alltihopa... ;) Sen jag slog en mindre knut, har det inte varit något problem alls.

Detta var en Hva 339xp, men du kanske har något liknande?

Avatar Fallback

Re: Startsnöre hänger sig!

Xhail  
#170708 nu funkar det. det jag har gjort är att jag tyckte den skruven som håller fast linhjulet var lite stor, såg ut att gå emot svänghjulet. satte dit en med mindre skalle. sen fettade jag in plast detaljerna. vet inte riktigt vilket som gjorde det men det funkar iaf :-)

tack för hjälpen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startsnöre hänger sig!

totte  
#170710 Bra! :-bd :grin:

Användarvisningsbild

Re: Startsnöre hänger sig!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170713 Fett i magnapullen är rena döden på vintern.

Avatar Fallback

Re: Startsnöre hänger sig!

Xhail  
#170720 jag får torka bort det och ta 556 istället då :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).