Motorsåg och handhållet

borr, vinkelslip eller annat?

20 inlägg 17325 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

borr, vinkelslip eller annat?

Fisketorp  
#12839Godagens!

Håller på och renoverar (försöker iallafall) en gammal hästransport(finns bild under "migsvets")

Har bestämt mig för att slipa den plåtrent då gammalt spackel mm ligger i överflöd på den.

Började slipa rost med borrmaskin+stålborste, det funkade kanon till just rost men ej färg.
skaffade då en grovrengörare från biltema
Bild

Den har fungerat kanon på rost samt färg, men den varar nästan ingenting=(

Tänkte höra ifall ni har några tips på bra saker att få bort färg mm

Även funderat på att köpa denna billiga typ av sandbläster
vad tror ni om den?
Bild

mvh//Martin

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12841Du har inte funderat på att använda "stripper" (färgborttagningsmedel), och sedan gå på med högtryckarn (hetvatten)?.

Här är ett företag som säljer "stripper", för industribruk,,,,

http://www.sea2skyglobal.com/

(Har dock aldrig använt just deras produkter).

Biltemas "bet-trissor", håller väl ungefär efter vad man betalar för dem, men det finns betydligt bättre/hållbarare.

(Ska se efter vad jag använder för några).

Sandblästra funkar naturligtvis bra, men det blir "stökigt" och kräver en rejäl kompressor om det ska "ränta efter" någorlunda.

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12843Lamellrondell skall du ha!

Sättes på vinkelslipen ser ut som flera små sandpappers bitar som är fastklistrade om lot på en kap/ slip skiva. överlägset bäst till allt.

Annars så är sandbläster att rekommendera dock skitar det ner otroligt mycket samt att du behöver en kraftig kompressor på minst 400 minut/liter för att upp nå ett bra resultat.

Den andra grovrengöraren tror jag inte på i längden, kan nog funka om det är olja, smuts och annat men för att få stålrent nja...

#12844Elle rom ru är riktigt kaxig och har så kör med metall sliband till din bandslip maskin... ;-)) det är overkill så gott me det går fort lätt o blir bra.

Fisketorp  
#12851Tjenare gott folk!!!

Såndär medel man penslar på verkar klart överlägset(sett sådant användas) vet dok inget om pris och man behöver anntagligen bra mask mot "gaser"?

Köpte lamellrondel idag 2st inte billigt men det var ej biltema så hoppas det ska hålla.. (inte för att biltemas är kassa?)

Ska nog prova med såndär bläster, svärfar har en 3cyl gammal kompressor som nog klarar en del vet dok ej hur många L/min
får stå i hans garage också så då får man väl snällt städa efteråt

men funkar det så blir man av med rosten med,=)

har ingen bandslip hade dok varit bra att ha en liggande så får kika på det =)

tackar för svaren iallafall
//Martin

TS
Användarvisningsbild
#12852Skivorna jag använder är från 3M.

www.3m.se

Produktnamn: Scotch-Brite Clean and Strip Disc

Förvisso går även lamellslipskiva i rondellen bra, men helst då på plana/större ytor.

#12857Är den så kraftig att den även fixar Metallflisor och färg? Trodde man behövde en mer sandkornig sak för det.

Fisketorp  
#12863Tjaa ytan är då stor och plan förutom lite här och där=P

Ska prova med de skivor jag skaffade, har lite att göra just nu så skriver hur det går om några dagar..

Synd att den från biltema inte höll länge för superbra blev resultatet samt snabbt..

gossebarn syftade du på skivorna från 3m eller?

//Martin

TS
Användarvisningsbild
#12892Finns en annan bra putsrondell för "betning" av svets/rost samt färgborttagning.
Den heter Scotch-Brite H1-ZS från sammma företag.

Gosse,,,

För ren metallslipning så håller jag med om att "flapdiscén" är bättre.
"Norton", har bra sådana,,,,

#12904Japp Norton är finna

Usch för Roccon de är verkligen kassa

För mig finns det tre olika slip mnodeller

Scotch-Brite vid lösa rostfalagot, smuts, svetssprut, oxideringar.

Lamell vid slipning, skärpning samt för att ta bort färg, grader, svetsdiken efter skärning.

Lamell skiva, klyvning, grov kapning, slitsning, V-gofar, avjämning efter skärbrännare.

Bandslip. Min vanliga handhållna bandslip med metallpapper på. Bra vid stora utyor, ex vis före målning.

Har även provat på att sätta en lösdel på vinkelslipen så att den blir en "finger-band-slip" Helt gudomligt bra vid små trånga utrymmen

Fisketorp  
#12917Godagens gott folk!

Inhandlades idag ett styck sanblästerpistol enl bild ovan + 25kg sand på biltema ca 200kr med extra munstycke.

Bara provade på en bit plåt hur det funkade.. får säga att för den summan blev resultatet kanon, färg, ytrost försvan helt, grövre rost såg ut att försvinna bra, dok är ju porer kvar vet ej hur bra dettta blev rengjort...

Uppfattningsvis gick det hyffsat fort att göra rent, var dok ingen större yta så får se om man orkar göra hela transporten eller bara tar där rosten var som värst.

"matningen" av sanden verkade sådär, körde iofs in röret i toppen var nog inte så smart.. ska nog försöka bygga en konad hink med matningen i botten så det ligger sand mot röret konstant...

Tänkte höra, det finns ju blästersand sedan finns det Aluminiumsilikat
Vad är skillnaden???

Såg ett program där dem blästrade med bikarbonat(tror det, var iallafall något bakpulver) i "korn" -format..
andvände detta för att få bort färg utan att skada plåten, resultatet blev helt super=)

//Martin

TS
Fisketorp  
#12918Såg nu när jag kollade på biltema en Våtsandbläster som man kopplade till högtryckstvätten..

verkade ju ganska käckt, men anntar att detta inte är något man andvänder till metall???

//Martin

TS
#12945Våt blästern funkar alldeles ypperligt. Dock så rekommenderar jag dig att bara köra med luften det blir välllldig söligt annars!!

Problemet som du haft när du kört ner slangen för sandmatningen är att den lilla aluminium biten som sticker upp är för att dra med lite luft så at tman får själva cirkulationen vid munstyckets ända. Altlså kan ditt problem med matningen av sand besåt i att det inte kom fram tillräckligt med luft för att skapa turbulent effekt.
Jag rekomenderar dig att köpa Claes i sjön (claes ohlssons) bläster sand, den består av Kisel-sten mycket effektivare. Eller prata med ett blästerföretag. Vill du vara riktigt kaxig så kan du använda krosat glas eller köra med små små små stålkulor. Då jäklar är det effekt!!! (fastän ta på dig stora skyddet innan...om du inte vill känna dig som du blivit överkörd-av-den-gravida-ångvälten-med-förgasar-problem.)

Det är med Bikarbonat kan man köra med fördelen där är ju att den inte sliter på materialet utan endast tar själva färgen. Alltså behåller rosten i polerad form. Du kan även om hyra en Kolsyre-väte tvätt hos AGA och blästra med frusna isklumpar. Miljövänligt o bra. När iskulorna träffar materialet osm är varmare eller om man laddar det elektroniskt så imploderar kulorna och den hastiga reaktionen gör att en mini exploson sker av atomerna i strukturen alltså ungeäf rsom en ultraljudstvätt.

Användarvisningsbild
Fisketorp skrev:Såg ett program där dem blästrade med bikarbonat(tror det, var iallafall något bakpulver) i "korn" -format..
andvände detta för att få bort färg utan att skada plåten, resultatet blev helt super=)

//Martin

Det var inte "is" (fruset H2O), som de blästrade med?.

Fö när det gäller din hästfinka så duger "Olivin 55", (vanlig blästersand), gott och väl.
Dessutom är det billigt.

Fisketorp  
Skogshuggarn skrev:
Fisketorp skrev:Såg ett program där dem blästrade med bikarbonat(tror det, var iallafall något bakpulver) i "korn" -format..

//Martin

Det var inte "is" (fruset H2O), som de blästrade med?.

Fö när det gäller din hästfinka så duger "Olivin 55", (vanlig blästersand), gott och väl.
Dessutom är det billigt.

Nix det var det inte, var något som andvänds inom bakning =)

Kustomizer heter programmet och dem skulle blästra brot färgen på en zikorski(stavas?) Transport helicopter som dem byggt om till Limousin=limochopper =P

//Martin

TS
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).