Motorsåg och handhållet

Partner P461

15 inlägg 13891 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Partner P461

center344  
#169728 Hej, jag har en Partner P461 som jag fick av min farfar för några år sedan.. Jag undrar bara hur stark den är och hur bra den är jämfört med en husqvarna motorsåg.. Undrar även om det är lönt att trimma den lite?
Motorsågen är i väldigt bra skick, nästan som ny :)

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner P461

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169733 Det är en hobby såg och i jämförelse av de som finns i 40cc klassen rätt normal, inte sämst, och inte bäst..

Att jämföra med en Husqvarna i samma klass, blir den nog något under i prestation och hållbarhet, men kostar i sin tur lite mindre.

Att trimma den kan vara lärorikt o kul kanske om intresset finns.

Avatar Fallback

Re: Partner P461

Blivande snickare  
#169736 Motorn e på 46cc.

Användarvisningsbild

Re: Partner P461

totte  
#169748 Skulle nog vara lite försiktig med trimning om det är så du vill att den skall tjäna vidare framöver, är inte byggd för att hålla för några högre effekter. Men det är klart, om du inte är såvärst rädd om den och vill ha lite skoj så är det ju bara att prova.

Avatar Fallback

Re: Partner P461

center344  
#169749 Tack för svaren! Antar att det med "Motorn är på 46cc" är rätt, eftersom den heter P461 och inte P401 :)
Har ni några tips på hur man trimmar denna såg? Det skulle verkligen behövas.. Är nybörjare på motorsågar! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner P461

center344  
#169751
totte skrev:Skulle nog vara lite försiktig med trimning om det är så du vill att den skall tjäna vidare framöver, är inte byggd för att hålla för några högre effekter. Men det är klart, om du inte är såvärst rädd om den och vill ha lite skoj så är det ju bara att prova.


Tack för tipset! Den går ju rätt bra nu ändå, men skulle vilja slå min pappas motorsåg som är en Husqvarna 354xpg (tror jag hehe) :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner P461

viktor meck  
#169755 öppna dämparen lite och justera förgasaren :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Partner P461

totte  
#169771
center344 skrev:
totte skrev:Skulle nog vara lite försiktig med trimning om det är så du vill att den skall tjäna vidare framöver, är inte byggd för att hålla för några högre effekter. Men det är klart, om du inte är såvärst rädd om den och vill ha lite skoj så är det ju bara att prova.


Tack för tipset! Den går ju rätt bra nu ändå, men skulle vilja slå min pappas motorsåg som är en Husqvarna 354xpg (tror jag hehe) :)


Det kan du nog glömma att klå den. Men annars som Viktor sa, öppna upp utblåset i dämparen, då andas den mera luft och därmed kan du öka bränsletillförseln lite. Mer bränsle per kolvslag = mer effekt. Vill du göra lite mer så är det att polera upp alla kanaler i cylindern ordentligt så det flödar lättare.

Användarvisningsbild

Re: Partner P461

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169776 Slå en 354, blir nog omöjligt... Tror inte det finns nån sån.

Det kan ju i och för sig göra det lättare med...

Avatar Fallback

Re: Partner P461

center344  
#169788
Mange skrev:Slå en 354, blir nog omöjligt... Tror inte det finns nån sån.

Det kan ju i och för sig göra det lättare med...


346 kanske de va haha

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner P461

viktor meck  
#169791 vilken årsmodell? 346 har funnits i olika motorstyrkor. själv kör jag en 346xpg -01 med en lätt portad kinescylinder, öppnad dämpare med 16mm utblås :mrgreen: Den går riktigt bra.

finns flera trådar om motorsågstrimning här på forumet. bara att söka i sökrutan :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Partner P461

viktor meck  
#169796 Här har du bruksanvisning

http://www.partner.biz/ddoc/PARO/PARO20 ... 249453.pdf

Och här är sprängskiss om det skulle behövas någon gång :mrgreen:

http://ersatzteillisten.motoruf.de/Part ... %20saw.pdf

Användarvisningsbild

Re: Partner P461

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169810
center344 skrev:
Mange skrev:Slå en 354, blir nog omöjligt... Tror inte det finns nån sån.

Det kan ju i och för sig göra det lättare med...


346 kanske de va haha


Eller kan det vara en 254?

Användarvisningsbild

Re: Partner P461

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169811 Kanske 345, 353??

Användarvisningsbild

Re: Partner P461

totte  
#169822 Spelar inte så stor roll, att klå den med en partner 461 blir inte så lätt om Hq:n är i bra skick. En hygglig hobbysåg funkar bra för sitt ändamål, men har en bra bit kvar till en proffssåg eller en bra farmarsåg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).