Motorsåg och handhållet

Stihl 090 (begagnad :) )

6 inlägg 4596 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl 090 (begagnad :) )

palbin  
#169335 Hej!

Funderar på att skaffa mig en Stihl 090 motorkropp - med
"Low hours, Runs great!" - vad kan en sådan vara värd tro?
(Om beskrivningen stämmer dvs :) )

Har kollat på ebay.de och det verkar gå finna delar till, sågen
där ... .

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 090 (begagnad :) )

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170439 inte många svar här!! inte konstigt,för 090 är inte vanliga...speciellt inte i sverige! en o annan contra och 070 har jag sprungit på,men aldrig en 090!

Priset? tja...hur mycket vill du ha en 090?. Själv har jag för mig att jag betalade 1600 dollar + frakt för min,2006! så då kan du räkna ut hur mycket jag ville ha den!! :lol:

090 är riktig "hårdvaluta" i vissa kretsar...så räkna inte med några småslantar för ett fint ex!

reservdelar finns som sagt på ebay, men du kan även beställa delar från stihl, som ju har ett reservdelslager värt namnet! :mrgreen:

Här är min!

Användarvisningsbild

Re: Stihl 090 (begagnad :) )

totte  
#170444 Stämmer, gamla sågar i allmänhet är inte så dyra som regel, men det finns några sällsynta, ytterst begärliga , nästan alltid storkubikare, och dit hör 090. Nästan enda sättet att skaffa en utan att bryta ryggen av plånboken är att hitta ett riktigt sunkigt icke fungerande exemplar och renovera från scratch. Och det blir vanligen ändå inte så billigt. Om man inte har en sjudj-a tur förstås och hittar en i nån lada, men den chansen är nog mycket liten i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 090 (begagnad :) )

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170451 Jag har testat 090 och blev inte särskilt impad. Ser inte vad hysterin är för riktigt.
Då den kom fanns det större och starkare maskiner. Några av dem har jag testat.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 090 (begagnad :) )

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170549 Som sågsamlare kanske man ser på sågar på ett annat sätt! visst fanns det större och starkare sågar som ur samlingssynpunkt är intressantare, men hur praktiskt användbara är dom idag?medtanke på bla vikt och reservdelstillgång?Dom flesta som skaffar en 090 idag tror har tänkt använda dom i alaskan mill mfl, och ska man såga ensam så har jag svårt att se en lämpligare storkubikare än 090! skulle möjligen vara stihl 880 eller hva 3120! dessa har ju högre kedjehastighet också,med dom fördelar och nackdelar det innebär. man kan idag köpa kopplingstrumma för rigdrev till 090,och med tillhörande 9 eller 10 kuggsdrev så tror jag dom flesta standardsågar får sig en ordentlig match! det låga varvet ska dessutom vara ganska lätt att höja på 090, är i dagsläget inte så insatt i hur man gör men det ska tydligen vara nån form av varvtalsvakt som man enkelt kan ändra eller ta bort! :roll: tror det finns väl beskrivet på AS.

Anledningen att jag skaffade 090 var just att använda den i alaskan mill, men även att det är den största kubikmässigt tillverkade stihl som jag vill kalla enmanssåg! som man dessutom får tag i reservdelar till, ett samtal till stihl så har man även nya reservdelar! :smile: och jag tror att många andra tänker likadant...därav hysterin och priserna!

Mange,vilken såg anser du då är en bättre och starkare enmanssåg till ex vis alaskan mill,som är någorlunda användbar idag? som det dessutom är god tillgång på reservdelar till?

för egen del så står en 084 och/eller 880 högt på önskelistan! en 051 och 076 vore inte helt fel heller!! :mrgreen: alla dessa går finfint att få tag på nya grejor till! ska ju nämna att dessa sågar tillverkas till viss del än idag!

Användarvisningsbild

Re: Stihl 090 (begagnad :) )

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170655 Hur annorlunda det ser ut för mig än andra vet jag inte, men från '68 och framåt har det gjorts bra mycket sågar som presterar minst lika bra eller bättre.

Ska man inte tala samlarsåg så finns det många sågar efter denna som lämpar sig bra till såg jiggar.
Just Alaskan tror jag aldrig jag sett ens, men logosol används ju mycket här.

Jag har testat många såg som presterar mer än 090. Visst går det att jaga fram delar till dem, de tillverkades för inte så länge sedan och såldes nya. I mitt tycke får man inte så mycket för pengarna. Ska det göras pengar betalar det sig att inte ha gamla grejer.
Jag hade nog satsat på nåt stort (80cc+) av en handlare nära, i nuvarande modell utbud, nästan oavsett märke.

Dom flesta som skaffar 090 idag köper Kina gjorda finns ju fortfarande dock med varierande cylindervolym och prestanda. Många av dem presterar mindre än en 70cc av bättre kvalisort.
Någon enstaka hyllvärmare ploppar upp då och då.

051/076 såldes aldrig här vad jag vet. Osäker på om Worihof tog hit 090 över huvud taget.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).