Så ja, en liten paus blev det i knappandet...
Totte: Jag ska PM:a ett tips, jag har bara pratat med honom på telefon, men han kan ha delar kvar... Tack så mycket för uppmuntran! Och jo, de är förvillande lika! Det skiljer ju med tätningsdimensionerna, jag har dem till 510/520 också så jag ska mäta och lägga upp måtten i den här tråden när jag hittar dem...
Här har i alla fall svänghjul och förgasare kommit till. Slangarna sitter också där de ska nu. Förgasaren fick nya membran och en lättare rengöring när jag ändå höll på. Jag har inga bilder från det. men det är ganska rättframt jobb. Underlättar om man har en sprängskiss så man placerar packningar och membran i rätt ordning bara.
Montering av tändenheten. Eller egentligen kontrollmätning efteråt. Jag har ju bara vanligt bladmått och med bara två händer kan det bli lite krångligt att få dit båda polerna på rätt avstånd, har jag märkt. Så jag tar ett 0,25mm blad och lägger mellan magneten i svänghjulet och båda polerna (längs med, liksom) så får magneten hålla det på plats. eftersom bladet är lite styvt att böja runt svänghjulet så blir avståndet lite större, och har här hamnat runt 0,3mm när jag drar åt. Så avslutar jag med att ta 0,3mm bladet och sticker in mellan en pol och magneten åt gången. Jag är nöjd när 0,3:an går lite lagomt tungt att trycka in och dra ut. sen är det bara att snurra några varv och dubbelkolla att det inte tar i någonstans.
-Ja så har jag gjort...
En bild till från kopplingssidan. Bakre handtaget tyckte jag såg lite väl slitet ut, så när jag nu hade ett i bättre skick från 450:n så skruvade jag sen bort det här och bytte.
Startapparten och toppkåpan monterad. Börjar ju ta sig!
Bågen kommer också från min 450. Den uppmärksamme ser kanske att färgen på toppen skiljer sig från de första bilderna. Jo, 450:n har fått lämna även den kåpan. Jag tycker att jag kan få ta mig lite estetiska friheter. För mg är en Jonsered röd och svart. "Nya" startkåpan gör sig också bra tycker jag.
Så över till andra sidan. Även kopplingen fick 450:n bidra med. Den var helt enkelt i mycket bättre skick än original, som var väldigt sliten på utsidan efter bromsen. 535:an är utrustad med en vikt i kastskyddsbågen och har därmed tröghetsutlöst kedjebroms, till skillnad från småsyskonen. Verkar som den saken även gör att slitaget på koppling och kopplingstrumman (både in och utsidan) ökar...
Bomsbandet var också väldigt slitet och kåpan var spräckt så jag knackade hur fjädersprinten som håller kastskyddet och flyttade över det på -ja just det- 450:ns kopplingskåpa.
Ja, de fyra sista bilderna tycker jag får tala för sig själva!
Provkörningen klarade jag av idag på eftermiddagen, jag kapade ett par riktigt grova björkkabbar medan jag finjusterade förgasaren. Jag ställde den så att hela svärdet (13" 1,5mm) måste gå i veden innan den slutar fyrtakta. Men jädrar vilken såg det blev! (-Med mina mått mätt då, finns nog nån här som inte skulle vara lika impad, säkert...
)
Har även vridit och vänt på den i alla möjliga lägen med motorn igång, men tomgången är jämn som en klocka, så det verkar som den blev tät.
För övrigt så får den bli en gratulationspresent åt mig själv, ty jag klarade Motorsågsskörkortet (AB) i torsdags kväll!