Eftersom jag följer renoveringstrådar med stort intresse så tänkte jag ge tillbaka en liten aning.
Bakgrunden är att min (nu bortgångne) halvbror hade en Jonsered 535 när jag var i tonåren. Han var stolt över den och jag var imponerad, det var en riktigt rapp såg då. Inte blev den sämre av att skidåkaren Thomas Wassberg, en gigant i skidspåret då, gjorde reklam för Jonsered och min bror brukade med ett snett flin säga: -Jag å Wassberg... när motorsågar kom på tal.
Jag hittade ett exemplar på Tradera för ett tag sedan, i "fint" skick enligt säljaren så ja, jag bjöd för mycket! Det visade sig vid uppackningen att till att börja med var bågens gummibussning på högersidan slut och hade "halvsulats" med en dito från en 510/520 och därmed var avvibreringen praktiskt taget "stelopererad". Dessutom kom även startapparaten från en 510/520. I alla fall så funderade jag på att se hur skicket var i dag på förmiddagen så här är den:
Bild från säljaren, som den kom till mig. Fel startkåpa, en flisa borta på toppkåpan över ljuddämparen, men hyfsad i övrigt.
Andra sidan...
Tog lite tid innan kameran kom fram... Faktiskt ovanligt ren måste jag säga, men slangdragningen var ganska fantasifull; impulsledningen gick ner i avluftningshålet vid kopplingen, avluftningsslangen var kopplad där impulsen skulle ha varit medan bränsleslangen var där den borde vara... Kan säga att efter mina startförsök så var det duktigt övertryck i bränsletanken när jag drog av slangen från förgasaren. -Bra stråle blev det! Tur man inte är rökare...
Dålig bild på Cylindern. det som ser ut som repor känns inte alls med fingertopparna, så inga direkta repor. Kolven såg också frisk ut, ska försöka fixa en ny kolvring när jag ändå har den isär.
Det ökar med delar i kartongen...
Så här gör jag när jag plockar isär, "knarkpåsar" är väldigt behändiga när man försöker bringa reda i oredan. -Inte minst om en vecka, eller halvår, eller år.... Fast så länge ska väl inte det här projektet behöva ta, hoppas jag.
Att göra nu:
-Leta fram kolvring
-Beställa vevaxeltätningar (den mot svänghjulet ska vara svår att få tag på enligt mina källor, men borde väl gå?!
-Beställa ramlager, det mot svänghjulet "surrar" lite, så jag vill byta det. Hur drar man av snäckdrevet för oljepumpen utan specialverktyget? Nå'n som har ett bra tips?
-Byta membran i förgasaren (när jag ändå håller på)
-Byta slangar.
-Få tag på en ny gummibussning till bågen (vilket jag tror blir svårast)
Fortsättning föjer... (om intresse finns)
Sågar med: Jonsered 450, 455, 510SP, 535 & 621, Husqvarna 240SE, 154SG & 263CD, Stihl MS192C