Motorsåg och handhållet

Tips på röjsåg för lättare röjning?

5 inlägg 5764 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på röjsåg för lättare röjning?

joa  
#168926 Har ca 4-5 hektar betesmark där det växer upp en hel del sly (hägg, björk, asp, sälg mm) varje år som vi idag slår av med en Stihl FS550 med jämna mellanrum. Det blir minst en gång per år då vi har bidrag och måste hålla rent.
Är så less på Stihlen då den dels är tung och sedan har jag blivit allegisk mot deras returfjäderslösning som går sönder allt som oftast.

Då vi håller efter varje år hinner det inte växa sig särskilt grovt utan kanske max en par centimeter i diameter om man skippar lite något år.

Skulle vilja ha en lättare såg som man även kan använda som grästrimmer på gården utan att den känns allt för klumpig. Dock bär den ju klara av slyn utan att få jobba ihjäl sig.
Stihlen är ju kratfull, men känns överdimensionerad för mina ändamål och helt kass som vanlig grästrimmer pga vikten tycker jag.

Tips om vad som skulle kunna passa (märke och modell) Stihl har ju många modeller, men kanske Tanaka/Hitachi är prisvärda och vettiga att kolla vidare på?

Till sist, vad tror ni man skulle kunna få för en Sthil FS550. Årsmodellen är 2002.

//Jocke



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på röjsåg för lättare röjning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168968 Om det inte är tjockare sly än några cm, så borde det väl räcka med ca 35 kubik - givet att klingan hålls vass och skränkt! Det borde väl ge viktbesparing på några kilon.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 01 apr 2012, 22:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tips på röjsåg för lättare röjning?

Nonkan  
#169030 Kolla på Stihl FS130, det är den vi säljer absolut mest av i 35cc-klassen. Väldigt prisvärd jämfört med Husqvarnas variant 336 FR,

Hitachis är också vettig, men jag tycker deras styre egentligen passar bättre till grästrimmning.

Båda kostar ca 5000 inkl moms. Husqvarnan runt 6.

Avatar Fallback

Re: Tips på röjsåg för lättare röjning?

joa  
#174136 Vad tror ni man skulle kunna få för en Sthil FS550. Årsmodellen är 2002

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på röjsåg för lättare röjning?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174141
joa skrev:Vad tror ni man skulle kunna få för en Sthil FS550. Årsmodellen är 2002


Jag vet inte vad den är värd. Men gissningsvis borde den kunna generera några tusenlappar om den är i bra skick. Det är ju en kraftig maskin.

Lägg ut den på blocket. Där är det bra priser på gamla grejor. Ligg högt och testa. Annars får du gå ner lite i pris.

Du får ha lite is i magen i fall det inte nappar med en gång.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).