Motorsåg och handhållet

Husqvarna 154SE

4 inlägg 2314 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Husqvarna 154SE

bjornrova  
#168377Hej!

Har problem med en såg, en Husqvarna 154SE.

Tar jag bort tändstiftet så kan jag dra i startsnöret utan problem. Cylindern rör sig fint.

När jag sätter tillbaka tändstiftet så slår sågen tillbaka när jag försöker dra i startsnöret.

Någon som har en idé vad som kan vara galet?

//

Björn

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154SE

totte  
#168382Svänghjulet kan ha lossnat och vridit sig så den tänder för tidigt.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168386Nåt med tändning kan det vara, svänghjul som sagt eller modulen i sig som det strular i...

jan larsson  
#168989precis just det var väll en anledning till det snabba bytet av modellbeteckning till 254.
min första egna såg var en 154:a. (har kvar den än. dock pensionerad) mitt ex. var likadant.
knepet var att ta ett stadigt tag om starthandtaget o göra ett snabbt bestämt drag. vid oförsiktighet o halvdana ryck så kunde sågen slå tillbaks så att man trodde fingrarna skulle lossna. fy tusan.

jag fick elen utbytt utan förbättring. då fick jag förklaringen att felet låg i konstruktionen o inte var justerbart. nån 254:a ägde jag aldrig men hörde inte att de hade detta fel.

i övrigt så tyckte jag att det var en kanonsåg o det kommer förmodligen du också tycka om du överser med bakslagen o vibrationer om du inte bytt ut gummiupphängningen.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).