Motorsåg och handhållet

Jonsered 2156 vs 2159

9 inlägg 7852 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 2156 vs 2159

karlastrid007  
#168118 Jag undrar också vad som skiljer jonsered 2156 (=husqvarna 357 xp) och den lite billigare men lite större varianten 2159?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2156 vs 2159

totte  
#168125 2156 är en proffssåg högvarvig och ettrig. 2159 är mera av en farmarsåg, mer vridmoment och bottenstark om man nu får tro Jonsereds egen beskrivning.

Dessutom är dom långt under 80 cc så jag splittade ut det ur >80-tråden.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2156 vs 2159

jan larsson  
#168161
jan larsson skrev:dolmar har en 79 cc. som lär vara ett enastående klös i. kanske värd att kolla (finns bla.hos sibro)

söker själv en "stor" såg ca. 60 cc. o ca.18" svärd. har sneglat lite på jonsereds 2159 då den förväntas följa med i många år. o hva nu inte saluför någon i den storleken utan elstyrd förgasare.(är hva.fan o hade föredraget hva.s båge) för att användas vid fällning av en del grova träd o uppkapning av den grövre veden. att jämföras mot hva.s 357 då deras 359:a som är tvillingen inte saluförs i landet.är det en hobbyvariant eller vad skiljer mot hva.s 357:. ni som verkar använda kraften till fullo i sågarna vad tycker ni. kan det vara något att ha.


flyttar in även mitt inlägg som inte heller borde varit i tråden om 80cc. o som gav upphov till denna tråd.
som kanske istället skulle ha hetat "motorsåg 60cc"

en 262 som de hette då hade passat mig utmärkt. nu vet jag inte vad som skal väljas. då önskan är att få tag i en såg med kraft nog för fällning o kapning av grovt. o samtidigt inte för tung o klumpig för att även kunna duga till kvistning.

då den inte kommer att användas så mycket per år så förväntas den hålla i många år. därför går tyvärr nya 560:n bort pga. osäkerhet på livslängd o hållbarhet av nya elförgasaren. som annars verkar ut att vara en såg med toppenegenskaper.

som sagt en okomplicerad 60cc. såg. men vilken.(helst proffskvalitet)

nya 550:n hade gärna fått vara lite mindre då den förmodligen även som 346:an många gånger kommer att känns för stor o man därför ibland ger sig på alldeles för stora o tungjobbade objekt.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2156 vs 2159

karlastrid007  
#168165 men totte, det låter inte så bra, högvarvig och ettrig! Det låter som att den slits ut fortare än den andra... köpte jag fel...?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2156 vs 2159

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168167
jan larsson skrev:en 262 som de hette då hade passat mig utmärkt. nu vet jag inte vad som skal väljas. då önskan är att få tag i en såg med kraft nog för fällning o kapning av grovt. o samtidigt inte för tung o klumpig för att även kunna duga till kvistning.

då den inte kommer att användas så mycket per år så förväntas den hålla i många år. därför går tyvärr nya 560:n bort pga. osäkerhet på livslängd o hållbarhet av nya elförgasaren. som annars verkar ut att vara en såg med toppenegenskaper.

som sagt en okomplicerad 60cc. såg. men vilken.(helst proffskvalitet)

Varför inte leta upp en beg. 262 eller Jonsered 625/630? Med den användningen som du beskriver borde de hålla i många år utan problem, möjligen kommer ett membranbyte och ett vevaxeltätningsbyte att behövas men totalkostnaden blir ju ändå mindre än för en ny såg.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2156 vs 2159

jan larsson  
#168175
karlastrid007 skrev:men totte, det låter inte så bra, högvarvig och ettrig! Det låter som att den slits ut fortare än den andra... köpte jag fel...?
i det avseendet har du inte köpt fel inte. en proffssåg är byggd för att vara högvarvig och ettrig o för att tåla långa tuffa arbetspass en längre tid.
en farmarsåg klarar samma jobb fast i ett något lugnare tempo o ofta i ett något enklare utförande o inte riktigt samma livslängd.

th skrev:Varför inte leta upp en beg. 262 eller Jonsered 625/630? Med den användningen som du beskriver borde de hålla i många år utan problem, möjligen kommer ett membranbyte och ett vevaxeltätningsbyte att behövas men totalkostnaden blir ju ändå mindre än för en ny såg.
jovisst jag har försökt. men det duggar tyvärr inte tätt i utbudet av dessa sågar inom räckhåll o till rätt pris.
har sökt av o till en tid utan resultat.
vet du om en bättre beg. 262:a eller modernare så mottages gärna tips.

att skruva är absolut inget hinder. det finns fortfarande liv i min första egna såg(med vissa operationer) som var en hva. 154:a . även flera av de efterföljande "uttjänta" sågarna lever.(inte en enda som skurit. men mycket annat) bara hva.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2156 vs 2159

totte  
#168178 karlastrid: Håller helt med vad Jan svarade ovan, det är en proffssåg som är byggd för det och det är därför den är dyrare också. Så det är lugnt, du har köpt rätt såg.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2156 vs 2159

anderswestergren  
#168192 karlastrid007 !

Har Du köpt en Jonsered 2156 har Du definitivt inte köpt fel såg.
Det är en av marknadens absoluta toppsågar och det är bara att gratulera dig.

Ps. Jag har själv en sådan.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2156 vs 2159

karlastrid007  
#168212 så ska det låta grabbar!!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).